Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Vodíkové autobusy na Mostecku možná už od roku 2024

Vodíkové autobusy na Mostecku možná už od roku 2024

Letní testování bylo úspěšné

Obyvatelé Mostu a Litvínova by se mohli již příští rok vozit v autobusech poháněných vodíkem. Tato možnost je opět o něco reálnější po úspěšném pilotním testování vodíkového autobusu, které obě města uskutečnila během léta ve spolupráci s rafinérskou a petrochemickou společností ORLEN Unipetrol. Ta autobus pro tento projekt zprostředkovala a také poskytla finanční podporu.

„S výsledky letního testování vodíkového autobusu za vysokých teplot v městském prostředí i kopcovitém terénu jsme spokojeni,“ pochvaluje si ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Daniel Dunovský. „Provoz byl bezproblémový, průměrná spotřeba autobusu dosáhla 3,37 kg vodíku na 100 kilometrů. Pozitivní ohlasy jsme získali také od cestujících. Autobus je tichý a bezemisní,“ dodává.

Testování probíhalo necelé dva týdny. Zatímco ve čtvrtek 29. června začalo, v neděli 9. července bylo ukončeno. Během této doby byl elektrický autobus s vodíkovými články, o jehož vývoj se postarala slovenská společnost Mobility&Innovation Production s.r.o., zařazen do provozu na vybraných linkách.

Přestože s fungováním autobusu v letním počasí panuje spokojenost, testování ještě není u konce: „Navzdory vyšší náročnosti letních testů plánujeme zimní provozní testy na lednové a únorové měsíce. Po jejich dokončení vydáme doporučení ohledně možného zařazení těchto autobusů do našeho vozového parku,“ vysvětluje Dunovský.

Možnost zařazení vodíkového autobusu do vozového parku Dopravního podniku se líbí jak nejvyšším představitelům Mostu, tak Litvínova. Něco podobného se nabízí mimo jiné i poté, co ORLEN Unipetrol zprovoznil v červnu v Záluží u Litvínova veřejnou plnicí vodíkovou stanici.

Vodíkový autobus v letních teplotách obstál. Foto: ORLEN Unipetrol



„Vodík vnímáme jako jeden ze zásadních nástrojů pro splnění dekarbonizačních cílů. ORLEN Unipetrol nám zprovozněním vodíkové stanice otevřel ideální příležitost pro rozšiřování čisté, bezemisní mobility v našem regionu. Půjde-li vše podle předpokladů, vodíkové autobusy by mohly na Mostecku jezdit již během roku 2024,“ věří primátor statutárního města Most Marek Hrvol.

Podobně je na tom i litvínovská starostka Kamila Bláhová: „Také pro naše město je to vítaná příležitost, jak se reálně posunout vpřed na cestě za rozvojem nízkoemisní a bezemisní mobility ve veřejné dopravě,“ říká.

Testovaný autobus má celkovou délku 7 982 milimetrů. Je široký 2 550 milimetrů a jeho výška činí 2 940 milimetrů. Vejde se do něj až 68 cestujících, přičemž obsahuje 20 míst k sezení. Je plně klimatizovaný a na vodík dokáže ujet až 350 kilometrů. Dalších sto poté zvládne na baterii. Autobus je poháněn elektromotorem Siemens Elfa o výkonu 125 kilowatt s točivým momentem 1 019 newtonmetrů. Elektromotor napájí dva akumulátory s celkovou kapacitou 70 kilowatthodin. Čtyři vodíkové nádrže mají kapacitu celkem 10,5 kilogramů a jejich doplnění trvá 10 minut.

Zdroj: ORLEN Unipetrol, Autonoviny, úvodní foto: ORLEN Unipetrol

Komentáře ke článku