Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Jak vyzrát na karbon

Jak vyzrát na karbon

Hygiena pro motor

Společnost I.O.B. připravila ve svém sídle v Klíčanech u Prahy pro zástupce médií workshop. Jeho tématem byly progresivní metody čištění filtru pevných částic (DPF) a dekarbonizace zážehového motoru.

Oba postupy jsou založeny na aplikaci přípravků americké značky BG Products, kterou I.O.B. na českém trhu zastupuje. Cílem bylo dokázat, že tímto způsobem mohou motoristé ušetřit nemalé finanční prostředky.

Zanesený filtr pevných částic je vždy závažným problémem. Novinářům byla představena audina, která se kvůli tomu na místo dovlekla skutečně z posledních sil, v nouzovém režimu. Celý proces čištění probíhal přímo na voze za chodu motoru, kdy se během přibližně 180 minut efektivně odstraňovaly nahromaděné uhlovodíkové úsady (neboli saze). Patentovaná technologie předchází drahým výměnám a stejně tak nebezpečnému mechanickému „vytloukání“. Názorně demonstrovaným výsledkem bylo výrazné zlepšení hodnot naměřených emisí. Sekundárně došlo také k navrácení výkonu motoru a snížení spotřeby paliva. Dlužno ještě dodat, že cena za tento úkon nepřesáhne 7000 Kč včetně DPH. To je jistě pádný argument i pro ty, kteří kvůli vysokým nákladům na pořízení nového filtru raději riskují a jezdí v rozporu s platnou legislativou s jeho nefunkční podobou.

Na sousedním stání současně probíhala dekarbonizace zážehového agregátu. Jak byli přítomní informováni, již po ujetí prvních deseti tisíc kilometrů lze pozorovat výraznější usazování částic karbonu na ventilech, v sacím traktu, ve spalovacím prostoru či v okolí EGR ventilu. „Velmi tvrdé úsady zapříčiňují opotřebení stěn válce, vodítek ventilů, vstřikovačů. Na sedlech ventilů a pístních kroužcích vedou ke snížení kompresního tlaku. Na pístu mění negativním způsobem kompresní poměr a zanesený vstřikovač není schopen efektivně rozprášit palivo. Karbon, jenž se dostává mezi pístní kroužek a stěnu válce, válec vydírá a tím v každém cyklu v tomto poškození zůstane malé množství motorového oleje, který shoří ve spalovací komoře. Tím se vytvářejí stále houževnatější úsady. V neposlední řadě dochází vlivem spalování motorového oleje k zanášení filtru pevných částic DPF,“ uvedl Jiří Kocourek, obchodně-technický manažer společnosti I.O.B.

Navíc zde hraje negativní roli skutečnost, že vše výše zmíněné zlo přichází postupně. Proto je velmi malá pravděpodobnost, že si změn řidič všimne včas. Následně je ohrožena především celková životnost motoru, a to jak zážehového, tak i vznětového. Ještě před několika lety bylo jediným řešením pohonnou jednotku kompletně vymontovat a její součásti mechanicky vyčistit. Dnes je trendem bezdemontážní dekarbonizace, přičemž existují dva její způsoby.

První spočívá v rukách majitelů vozů, kteří mohou použít speciální účinný přípravek. Ten udržuje celý spalovací systém ve vynikajícím stavu a předchází tak opotřebení a z něho vyplývajícím ne právě levným operacím, jakými jsou výměny ventilů, pístních kroužků či EGR ventilů. Jedna dávka nalitá do palivové nádrže má účinnost až 10 000 km a vyjde na 1050 Kč včetně DPH.

Druhým je v okamžiku silného znečištění spalovacích prostorů komplexní profesionální dekarbonizace, realizovaná na přístrojích BG Econo ISC, které vlastní několik servisních center v České republice. Spočívá v přesně stanoveném režimu nastavení tlaků, průběhu akcelerace, následného chodu ve volnoběžných otáčkách a splnění časových úseků pro jednotlivé procesy čištění. V našem případě bylo hotovo už za 90 minut a protokol ze stanice měření emisí jasně prokázal, že i tady se zákrok, jenž stojí od 3500 do 4000 Kč bez DPH, rozhodně vyplatil.

Komentáře ke článku