Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Na tresty je sazebník

Na tresty je sazebník

Zpověď sportovního komisaře velkých cen F1

Jako sportovní komisař při velkých cenách F1 působím od roku 1994. Na svoji premiéru nezapomenu do smrti. Šlo o Velkou cenu San Marina v Imole. Ano tu, během které zahynuli Roland Ratzenberger a Ayrton Senna.

Kolik jsem jich absolvoval celkem? Přesné statistiky si nevedu, ale mohlo jich být tak k devadesáti. Rozhodoval jsem na všech okruzích, s výjimkou Monaka. Po něm jsem nikdy netoužil, je to podle mě trať vhodná tak do padesátých nebo šedesátých let. Všeobecně se to o mně ví, takže mě tam ani nenominují.

Na tuto práci nikdy nejsem sám, spolupracuji se třemi dalšími kolegy. Naše sestava je pokaždé tvořena hlavním sportovním komisařem, dalším zahraničním členem, zástupcem domácí federace a zkušeným bývalým závodníkem. Jde o čestnou funkci, nikdo z nás není za to finančně honorován.

Na rozdíl od obecně rozšířeného mínění my nejsme ti, kteří zahajují takzvané vyšetřování. Drtivá část podnětů přichází od ředitele velkých cen Charlieho Whitinga. Po obdržení takového hlášení se obrátíme na operátora, který sedí na ředitelství závodu a má k dispozici pohledy kamer z nejrůznějších možných úhlů. Sedneme si k obrazovkám a pečlivě záznam zkoumáme, doslova záběr po záběru. Dalším zdrojem informací pro nás jsou údaje z telemetrie.

Idea, kterou prosazuje současný prezident FIA Jean Todt, je ta, aby „sporťáci“ reagovali pokud možno co nejrychleji. Tím se vyvarujeme nepopulárních dodatečných úprav pořadí. Takže pokud jsme si jisti, vyneseme „rozsudek“ ještě během závodu. Případná penalizace není ovšem stanovena na základě naší libovůle. Existuje přesný taxativní výčet postihů, které lze udělit za konkrétní prohřešky proti řádům.

Jestliže míra zavinění konkrétního pilota není jednoznačná, předvoláme si ho po projetí cílem ke slyšení. Mívá často dramatický průběh. Dotyčný je ještě plný emocí a má samozřejmě na incident vyhraněný názor, mnohdy se rozcházející s objektivní realitou. Nikdy se ale nestalo, že by se debata zvrhla ve vulgární hádku.

To si spíše pustí pusu na špacír někteří představitelé týmů. Jenže většinou brzy hodí zpátečku, protože FIA takovéto výlevy sankcionuje. Razí se zásada, že stáj je zodpovědná za chování svých členů i všech, kteří se akce zúčastní s její akreditací. Proto se loni po bouřlivém závěru VC USA v Austinu a pětisekundovém trestu pro Maxe Verstappena musela postarat i o omluvu jeho otce, jehož vyjádření byla opravdu výrazně za hranou.

Radovan Novák

V letech 1966 – 1980 působil jako spolujezdec v rallye, především v barvách Barum týmu. V roce 1990 se stal generálním sekretářem Federace automobilového sportu (FAS), záhy začleněné pod Autoklub České republiky. Od roku 1991 stál v čele Středoevropské zóny FIA. O sedm let později byl zvolen do Světové rady motoristického sportu FIA, jejímž členem zůstal až do roku 2017. Kromě F1 se zúčastnil jako sportovní komisař nebo pozorovatel FIA četných mezinárodních rallyových, rallyekrosových a autokrosových podniků.

Komentáře ke článku