Novinky

  • 22.04.2019 Neutral Lotus, patřící čínskému holdingu Geely, připravuje superauto s elektrickým pohonem.

  • 20.04.2019 Neutral Nový Ford Kuga se v USA představuje jako Ford Escape a Lincoln Corsair.

  • 20.04.2019 Bad Zahájení sériové výroby elektromobilu Audi e-tron zpožďuje nedostatek akumulátorů.

Facebook Instagram

SEAT už neznamená jenom sportovně pojatá auta

SEAT už neznamená jenom sportovně pojatá auta

Mgr. Aleš Novák, Porsche Česká republika, s.r.o., divize SEAT

Zanedlouho oslaví Mgr. Aleš Novák malé jubileum. Prvního dubna tomu bude osm let, co nastoupil do funkce ředitele divize SEAT společnosti Porsche Česká republika. Je dnes služebně nejstarším vedoucím pracovníkem firmy mezi zastoupenými značkami. Což je důkazem toho, že svoji práci odvádí skutečně dobře.

Krátce po svém příchodu jste se vyjádřil, že – pokud vše poběží podle plánu – se za několik let SEAT změní k nepoznání. Splnilo se to?

Já si myslím, že ano. Neměl jsem samozřejmě po ruce žádnou křišťálovou kouli. Mnoho kolegů z branže mně říkalo, že jsem blázen, že značka je mrtvá. Protože jsem ale její auta měl rád i soukromě, tak jsem se do toho pustil. Byl jsem přesvědčen, že pokud automobilka začne vyrábět vozy, které se budou dostatečně odlišovat od konkurence, musí se úspěch dostavit. Otázkou bylo, kdy a v jaké míře.

Když se ohlédnete zpátky, co se vám podařilo? A na čem naopak ještě potřebujete zapracovat?

Stabilizovali jsme prodejní síť. V dostatečné míře jsme zpřístupnili značku českým zákazníkům a zařadili ji do jejich nákupního koše. Bota nás tlačí v servisní části. V ní určitě rezervy máme, ale meziročně i tady rosteme a vytížení servisních partnerů kontinuálně stoupá.

CUPRA Ateca

Vozy SEAT byly vždy chápány jako výrazně sportovně orientované. Změnila se tato image?

Spektrum vnímání SEATu se opravdu rozšířilo. Jeho vedení pochopilo, že se nemůže orientovat jen na takto koncipované modely. Dnes je naše portfolio, tvořené vozy Mii, Ibiza, Arona, Leon, Ateca, Alhambra, Toledo a nyní i Tarraco, mimořádně rozmanité. Nevím, do jaké míry se tak stalo na základě ohlasu od importérů. SEAT nicméně každoročně organizuje globální setkání se všemi dovozci v Barceloně. Na něm jsou prezentovány budoucí vize, ale zároveň také probíhají konzultace, jakým směrem se dále ubírat.

Je SEAT Ibiza stále oním odbytovým tahounem?

Už ne tak docela. Dlouhodobě to byl nejobjemovější model, někdy znamenal i více než samotný SEAT. Jeho nejnovější generace výrazně vyrostla a je dostatečně atraktivní jak z pohledu designu, tak jízdních vlastností. Bohužel doplácí na trend příklonu k SUV. Bohudík pro nás jsme tyto „odpadlíky“ vesměs podchytili Aronou. Přičemž stále ještě spousta lidí upřednostňuje Ibizu před Aronou.

Jak byste charakterizoval aktuální postavení SEATu Leon?

Když jsme přišli s novým Leonem, šlo o zlomový okamžik. I tím, že už ve standardu měl LED světlomety, které do té doby byly výsadou prémiových vozů. Staly se dokonce jakýmsi jeho poznávacím znamením. Leon je pro nás nyní nejzásadnějším modelem, a to i v globálním měřítku. 

SEAT Leon

Také SEAT vstoupil do momentálně prioritního segmentu SUV. Jak se mu v něm daří?

Průkopníkem v tomto směru se stala Ateca, sjíždějící z linky u nás v Kvasinách. Poptávka po ní byla zpočátku tak enormní, že vysoko převýšila nabídku. Na auto se dost dlouho čekalo a stále čeká, i když to už není tak dramatické. Samozřejmě usilujeme o navýšení kvót.

Letos se objevilo Tarraco, pro SEAT poněkud nezvyklé auto…

Je to vstupenka do vyšších pater, v nichž jsme dosud absentovali. Zejména u flotil jsme dopláceli na to, že mezi Leonem a Alhambrou nebyl žádný větší automobil, kterým bychom zaujali management firem. Je to pro nás šance a první vlaštovky se již objevují. 

SEAT Tarraco

Loni se od mateřské značky oddělila CUPRA jako zcela samostatný subjekt. Proč?

Označení CUPRA, vzniklé ze slov cup a racing, existovalo už předtím a vztahovalo se na nejsportovnější výbavový stupeň v rámci daného modelu. Chceme takto oslovit motoristy, které nezajímají ani prémiové, ani masové produkty. My směřujeme někam mezi jak použitými technologiemi, tak i designem a sportovností. CUPRA si teprve hledá místo na slunci, ale kupříkladu v letošní Ženevě představený Formentor je už zcela svébytným vozem. 

CUPRA Formentor

Do rychlíku mířícího do stanice jménem elektromobilita SEAT naskočil relativně pozdě. Nepociťujete to jako handicap?

SEAT se skutečně v uplynulém období více věnoval CNG než elektřině. Trend je ovšem takový, že automobilky jsou tlačeny ke snižování množství emisí a jedním z možných řešení je právě masivní nástup elektromobility. V Ženevě jsme ukázali první zcela čistý elektromobil el-Born, už jako téměř sériový koncept, a také studii Minimó, jakéhosi křížence mezi elektrokoloběžkou a klasickým autem na elektřinu. Pokud bude vhodně naceněno, má dobré vyhlídky prosadit se hlavně v přeplněných městech jako alternativa ke skútrům. 

SEAT el-Born

Základem obchodního úspěchu v této branži je bezesporu spolehlivě fungující prodejní systém. Jste s ním spokojen?

Když jsem nastoupil do funkce, měli jsme pořád ještě hluchá místa, ale na druhou stranu partnery, kteří to s námi táhli desítky let. Na nich se dalo stavět. Při úvodním setkání jsem jasně prohlásil, že nejsem kouzelník, který za týden všechno změní k lepšímu. Někteří to odmítli akceptovat a odešli. Místo nich ale nastoupili jiní a dnes je síť v zásadě dobudovaná. Tvoří ji dvacet dealerů, jejichž počet už nijak zásadně nehodláme zvyšovat, abychom jim zajistili dostatečný ekonomický profit.

SEAT Minimó

Domácí zastoupení značky se dlouhodobě spojuje především s českou atletikou. Budete v tom pokračovat i nadále?

Spolupráce s Českým atletickým svazem má již dvacetiletou tradici. Vedle podpory vrcholových sportovců však máme eminentní zájem podílet se i na zdravém vývoji současné mladé generace. Proto jsme se stali partnery projektu Atletika pro děti, který je zaměřen právě tímto směrem.

Komentáře ke článku

reklama
reklama