Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Jihoafrické zastoupení BMW renovuje vzácný model

Jihoafrické zastoupení BMW renovuje vzácný model

530 MLE se považuje za první neoficiální M

Po dlouhých letech hledání nalezli lidé ze zastoupení německé značky BMW v Jižní Africe posledních pár kusů modelu 530 MLE. Jeden z nich teď vrátí do původního stavu.

A v čem je tento vůz tak unikátní? Tento příběh moc lidí nezná. V Jižní Africe existovala série závodů pro automobily, které jsou založené na produkčních sériích. V tuto dobu byla sportovní divize M teprve v prvopočátcích a v BMW se rozhodli zúčastnit. Základem pro závodní speciál byla řada 5, generace E12. Výsledek dostal přídomek MLE (Motorsport Limited Edition). 

Homologační speciál vznikl ve dvou typech. Type 1 vznikl v roce 1976 a to pouze ve 110 kusech. Type 2 vznikl ve 117 kusech o rok později. Právě druhý typ se stal prvním a neoficiálním produkčním modelem M, dva roky před supersportem M1. Zákazníci přijali vůz s takovým nadšením, že se v BMW rozhodli v produkci i nadále pokračovat.

Hnací síla pocházela z třílitrového šestiválce, který byl automobilkou vyladěn na výkon 147 kW (200 koní) a 277 Nm. Stejné parametry má například Golf GTI páté generace z roku 2005. Vůz byl schopen akcelerovat z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy a dosahoval maximální rychlosti 208 km/h. 

Tuto velmi speciální edici generace E12 vyráběla továrna BMW v jihoafrickém Rosslynu. Unikátní byly i díly karoserie. Ta byla kvůli snížení váhy vyrobena z hliníku a lehčené oceli. Některé díly karoserie jsou provrtány, stejně tak hliníkové pedály v interiéru. Všechny vozy byly pokryty bílou barvou s nízkým předním spoilerem, zadním křídlem a širšími blatníky. Exteriér byl doplněn dnes již klasickými pruhy BMW Motorsport, které vedly přes celou karoserii.

V BMW koupili vůz s číslem podvozku 770100. Jde o stý vyrobený kus z produkční linie. Společnost dokonce najala původní dělníky z továrny BMW, kteří vůz vyráběli jako nový, aby jej i zrenovovali. Tento vůz patřil závodníkovi Peterovi Kaye-Eddiemu a jeho týmu. Automobilka bude průběh renovace sdílet na sociálních sítích pod hashtagem #BMW530MLE. 

 

 

 

 

Komentáře ke článku