Novinky

  • 16.07.2019 Neutral V prvním pololetí Německo předstihlo v prodeji elektromobilů a plug-in hybridů Norsko.

  • 14.07.2019 Neutral Brit Lewis Hamilton z Mercedesu vyhrál VC Velké Británie F1 v Silverstone

  • 13.07.2019 Bad Členka německé SPD Ingrid Remmersová chce zákazat „přemotorované tanky“ SUV.

Facebook Instagram

Seat představuje nový model na CNG

Seat představuje nový model na CNG

Leon na zemní plyn jako hatchback i kombi

Jako první z koncernové čtveřice kompaktů na CNG se představila domácí Octavia G-TEC. Ta je sice v konfigurátoru, ale zatím se nevyrábí, takže lze dělat jen předobjednávky a není o ní známo příliš detailů. S jistotou víme hlavně to, že bude nabídka omezená jen na variantu kombi s automatickou převodovkou DSG. Nyní na český trh oficiálně přichází i Seat Leon 1,5 TGI Evo, který sdílí stejnou techniku, ale dobrou zprávou jsou mnohem větší možnosti výběru i podstatně příznivější startovací cena.

I Seat Leon TGI Evo dostal pod kapotu novou patnáctistovku o výkonu 96 kW, která je primárně stavěná na CNG. Konstrukčním základem inovativní poháněcí jednotky je zážehový motor TSI stejného zdvihového objemu. Varianta na CNG disponuje vyspělým systémem stop-start, nejnovější generací výfukového turbodmychadla s variabilní geometrií rozváděcích lopatek a spalovacím procesem, který využívá výhody Millerova cyklu. To by mělo přinést lepší efektivitu, tedy poměr výkon/spotřeba.

Nově zkonstruované vnitřní komponenty motoru jsou přizpůsobeny požadavkům provozu na CNG. Písty s upravenými dny dostaly povrchovou úpravu s obsahem chromu a niklu, vyztužená sedla ventilů jsou odolnější vůči opotřebení a nové umístění ventilů optimalizuje proudění směsi do centrální části spalovacího prostoru.

Leon TGI Evo dosahuje nejvyššího výkonu 96 kW při 5000 otáčkách za minutu, což je o 15 kW více než předchůdce se zdvihovým objemem 1,4 litru. Maximální točivý moment pak je 200 N.m mezi 1400 a 4000 otáčkami za minutu. Zákazníci mají u Leonu na výběr mezi šestistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou typu DSG.

Kombinovaná spotřeba dle starého cyklu NEDC vychází u manuálního šestikvaltu na 3,7-3,9 kg/100 km dle verze. Automatická převodovka DSG by měla být o něco úspornější a sice v hodnotách 3,6-3,7 kg/100 km. Vyšší objem a výrazný nárůst výkonu je tedy vykoupen pouze minimálním navýšením spotřeby. Dle nové metodiky WLTP, která je mnohem blíže reálnému provozu, by se pak spotřeba měla pohybovat mezi 4,0-4,6 kg/100 km. Podle našich zkušeností s předchozí generací motoru TGI by se do tohoto rozmezí měla většina řidičů vejít. Naopak, s lehčí nohou nebyl problém jezdit i pod hodnotou normované spotřeby CNG. 

Stejně jako ostatní modely Seat na CNG používá i Leon TGI Evo benzin pouze jako záložní palivo po vyprázdnění palivových nádrží na CNG. Má však nyní tři palivové nádrže na zemní plyn s větší celkovou kapacitou CNG. Dvě z nich, které jsou umístěné za zadní nápravou, mají přitom inovativní lehkou konstrukci z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. To napomáhá lepšímu rozložení hmotnosti a tedy zlepšuje jízdní vlastnosti. Se zásobou 17,7 kg stlačeného zemního plynu má Leon TGI Evo dojezd okolo 500 km na CNG. Po automatickém přepnutí na benzin pak může ujet ještě zhruba 150 km.

Zájemce o auto na CNG, kteří zrovna nepotřebují prostorný kombík, jistě potěší startovací cena vozu ve výbavě Reference. Za hatchback s manuální převodovkou dají necelých 472 tisíc korun, což je o 117 tisíc korun nižší cena, než kolik by dali za základní Octavii Combi s automatickou převodovkou. Seat Leon ST TGI Evo, tedy kombík, pak začíná na stále příznivých 501 900 Kč. Automatickou převodovku DSG lze mít jen v kombinaci s výbavou Style a pak hatchback stojí 580 tisíc korun a za kombík pak 610 tisíc korun. Jde ale o mnohem bohatší výbavu, než má základní Octavia, takže je jisté, že obrovskou výhodou Leonu bude výborný poměr cena/výbava.

Komentáře ke článku