Novinky

  • 26.06.2019 Bad Americké koncerny likvidují normální auta - další obětí GM bude od roku 2023 Camaro.

  • 24.06.2019 Neutral V roce 2020 má mít 26 % vozů taxi v Berlíně hybridní pohon.

  • 24.06.2019 Neutral Crossover Volkswagen T-Roc se bude od roku 2020 nabízet i s karoserií kabriolet.

Facebook Instagram

Zkrácená Czech New Energies Rallye 2019

Zkrácená Czech New Energies Rallye 2019

Audi vyhrálo díky zásahu komisařů FIA

Czech New Energies Rallye, která se zpočátku nazývala New Energies Rallye Český Krumlov, se jela ve druhé polovině minulého týdne již poosmé. Osmý ročník měl být nejnáročnější v historii, ale zásah komisařů FIA ji zjednodušil a pomohl některým posádkám.

Od roku 2016 se tato eco rally jezdí jako součást světového poháru FIA New Energies Regularity Cup, který se o rok později omezil pouze na vozy s nulovými přímými emisemi (FIA e-Rally Regularity Cup), tedy elektromobily a auta na vodík. Letos přišla zajímavá novinka, díky které se hodnotí i spotřeba. Vznikly tak dva poháry, původní v pravidelnosti, kam se spotřeba promítne pouze nepatrně, a nový FIA e-Rally Energy Consumption Cup. 

Vozy s jinými alternativními pohony, jakými jsou například hybrid, plug-in hybrid, CNG nebo LPG, pak jedou pouze v rámci Českého poháru – Česká Trophy v Eco Rally. Součástí šampionátu je ještě ECO Energy Rally Bohemia, která se letos pojede podruhé a rovněž i jako součást světového poháru. Autor článku se 8. Czech New Energies Rallye zůčastnil právě v rámci českého poháru s vozem Škoda Octavia G-TEC. 

Hvězdicová jízda (tentokrát dvě větve, z Tábora a rakouského Freistadtu) končila letos místo Českého Krumlova v Českých Budějovicích. Tam začala první etapa, takže už úvodní den se cestou do Krumlova začalo závodit. Během hvězdicové jízdy ještě mohly posádky elektromobilů na trase dobíjet a bylo na to dost času. Některé ale přecenily schopnosti svého auta a nevyužily možnost startovat do ostré části s co nejvíce dobitou baterií.

Druhá etapa, která už měla normální délku, se jela nejprve okolo Krumlova, kde první část i končila. Po přestávce na dobíjení a oběd se jelo do Českých Budějovic, kde soutěžící absolvovali oblíbenou RS (regularity stage) na uzavřeném okruhu v areálu výstaviště. Odtud vozy pokračovaly zpět do Krumlova. V této etapě posádky absolvovaly šest měřených úseků (RS) a právě na zpáteční cestě se u některých z nich začaly projevovat problémy s dojezdem. Zejména pak u vozů Audi e-tron.

 Audi e-tron sice mají dlouhý dojezd, ale ten je daný velkou baterií, zatímco spotřeba je poměrně vysoká. Jelikož na parc-fermé se dobíjelo z běžné zásuvky (230 V, 10 A), tak tyto vozy vždy dobily méně než spotřebovaly předtím jízdou. Bylo tedy jasné, že se přes noc nestihnou dobít tolik, aby zvládly poslední etapu, ve které bylo podle plánu dokonce osm RS. Z toho pramenily stížnosti, kterým vyhověli komisaři FIA a nařídili zkrácení etapy o dvě RS.

 První část poslední etapy, která vede tradičně na Lipno, tak byla zkrácena, kvůli čemuž vozy najely méně kilometrů. Zároveň dojely dříve do cíle první části a jelikož byl povolen předčasný příjezd, mohly na Lipně déle dobíjet. Díky tomu zvládly tuto etapu dokončit a dojet do cíle Czech New Energies Rallye. Jinak by měly velké problémy, které by vedly buď k horším výsledkům (musely by pravidelnost podřídit spotřebě), nebo dokonce k nedojetí do cíle. Na první místa by se pravděpodobně posunuly posádky s vozy BMW i3S, Volkswagen e-Golf, Hyundai Kona a Kia e-Niro, které obsadily další místa. 

Jelikož vozy továrního týmu Audi i auto Audi ČR, které řídil dvojnásobný mistr světa Artur Prusak, do cíle dojely, obsadily kompletní stupně vítězů. Zvítězila posádka Artur Prusak (POL) – Thierry Benchetrit (FRA) před dvěma italskými dvojicemi Guido Guerrini – Emanuele Calchetti a Walter Kofler – Franco Giaoni.

Vítězná posádka obdržela pouhých 905 trestných bodů, což na 213,3 kilometru měřených úseků znamená odchylku neuvěřitelných 90 a půl sekundy. Nejlepší českou posádkou v rámci hodnocení FIA byli lonští vítězové Petr Pavlát – Tomáš Brzek s Volkswagenem e-Golf, kteří měli 1559 trestných bodů a skončili na pátém místě.

V hodnocení FIA e-Rally Energy Consumption Cupu ale byla situace úplně jiná. Tam vozy Audi e-tron skončily na chvostu. Na zhruba 330 kilometrech, na nichž se měřila spotřeba, využila nejméně energie francouzská posádka vozu Hyundai Ioniq Electric Alexandre Stricher a Jean-Charles Huvelle, kterým stačilo celkem pouhých 33,1 kWh. Za nimi se umístily dva vozy Hyundai Kona s posádkami Ondřej Běhal – Jana Běhalová (38,87 kWh) a Jakub Špaček – Jiří Paroubek (41,81 kWh). Nejúspornější Audi e-tron potřebovalo na projetí stejné trasy 86,32 kWh. 

U aut s ostatními pohony v rámci českého poháru se spotřeba nehodnotila a šlo pouze o pravidelnost. Zvítězila posádka Michal Žďárský – Kristýna Žďárská s vozem SEAT Leon ST TGI, která měla pouhých 1537 trestných bodů. S minimálním odstupem 21 trestných bodů je následovala již zmíněná posádka Pavlát - Brzek s Volkswagenem e-Golf a na třetím místě se umístili Běhalovi s Hyundai Kona. Ti již měli větší odstup, celkem dostali 4018 trestných bodů.

 

 

 

Komentáře ke článku

reklama
reklama