Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Na Czech New Energies Rallye byl nejúspornější Hyundai

Na Czech New Energies Rallye byl nejúspornější Hyundai

Modely Ioniq a Kona ovládly stupně vítězů

Podrobněji se vracíme k jedné hodnocené kategorii na Czech New Energies Rallye 2019, která skončila o víkendu. Letos nově se samostatně hodnotila i spotřeba v rámci FIA e-Rally Energy Consumption Cupu. V ní skončila jinak vítězná Audi e-tron na posledních místech.

Tohoto hodnocení se ani zásah komisařů FIA, kteřá nařídili zkrácení trasy, příliš nedotkl. Vozy, které se umístily na prvních místech, rozhodně nepatřily k těm, které bojovaly s dojezdem. Z první pětky měl asi nejmenší rezervu v dojezdu vítězný Hyundai Ioniq Electric.

Spotřeba se nehodnotila během celé soutěže. Byla zkoumána ve druhé etapě a v první polovině třetí. Po nočním nabíjení mezi první a druhou etapou komisaři zaznamenali stav baterie v procentech. Následně měřili, kolik energie bylo do jednotlivých vozů reálně dobito během přestávky uprostřed etapy, při nočním dobíjení před třetí etapou a v pauze v její polovině. Poté zaznamenali, na kolika procentech je baterie a podle udávané kapacity dopočítali rozdíl.

Právě ve zmíněném dopočtu spočívá potenciální nepřesnost, zejména u vozidel s větší baterií. Například u automobilů Hyundai Kona a Kia e-Niro, které mají kapacitu baterie 64 kWh, činí 1 % 0,64 kWh. Pokud by se projevila na začátku i konci, tak může být celková chyba až téměř 1,3 kWh. Ale v rámci možností je to nejpřesnější systém. Přesnější by bylo jen nabití do plna na začátku i konci, na což není čas.

 

Hodnocení spotřeby ovládl jediný Hyundai Ioniq Electric ve startovním poli, ve kterém jela francouzská posádka Alexander Stricher a Jean-Charlese Huvelle. Ti dosáhli spotřeby 10,71 kWh/100 km. Není to překvapení, protože i podle našich zkušeností je aerodynamický a relativně lehký Ioniq Electric nejúspornější mezi elektromobily.

Překonat jej mohou jen minivozy, které ovšem mají menší dojezdy a náročnější trasu letošní New Energies Rallye by nezvládly. Podle soutěžících, kteří se s ní potkávali na trasách RS, navíc tato posádka neřešila pravidelnost, ale jela s jasným cílem být co nejúspornější. To je vidět i na výsledcích v pravidelnosti.

 

 

Na druhém a třetím místě se pak umístily posádky vozů Hyundai Kona Electric s českými posádkami. Ondřej Běhal a Jana Běhalová dosáhli spotřeby 12,58 kWh/100 km a následovala je posádka Jakub Špaček – Jiří Paroubek, kteří se stejným vozem dosáhli spotřeby 13,53 kWh/100 km.

 Za zmínku ale stojí, že čtvrtá Kia e-Niro, se kterou jeli Radek a Daniel Pecákovi měla téměř stejnou spotřebu, před zaokrouhlením jen o setinu kWh/100 km vyšší (13,54 kWh/100 km), což je rozdíl mnohem nižší, než možná odchylka. Ale podle oficiálního výpočtu na tom byla posádka elektrické Kony lépe. A faktem je, že e-Niro je o třídu větší auto než Kona, takže lze předpokládat, že Kona o něco úspornější, i když má stejnou techniku.

U dalších vozů už spotřeba stoupá více, následovaly vozy Volkswagen e-Golf a Renault Zoe se spotřebou přes 15 kWh/100 km a dále spotřeba rostla ještě strměji. „Nejžíznivější“ Audi e-tron se dostalo na 30,85 kWh/100 km a to před započtením penalizace. Ale to bylo dopředu jasné, že velká luxusní SUV nebudou favority ve spotřebě.

Komentáře ke článku