Novinky

  • 26.06.2019 Bad Americké koncerny likvidují normální auta - další obětí GM bude od roku 2023 Camaro.

  • 24.06.2019 Neutral V roce 2020 má mít 26 % vozů taxi v Berlíně hybridní pohon.

  • 24.06.2019 Neutral Crossover Volkswagen T-Roc se bude od roku 2020 nabízet i s karoserií kabriolet.

Facebook Instagram

Půlnoční soutěž v norském Bodø

Půlnoční soutěž v norském Bodø

KNA Gjenslidge „Midnight“ Economy Run

Soutěže typu Economy Run mají ve Skandinávii dlouhou tradici, která sahá až do šedesátých let minulého století, a jsou poměrně oblíbené. Jezdí se jak o severoevropský pohár, tak ve Finsku o národní trofej. Rozvoj alternativních pohonů, který je právě ve Skandinávii velkým trendem, ale paradoxně těmto soutěžím uškodil.

Donedávna totiž byly otevřené jen pro vozy s pohonem na benzin a naftu, zatímco příznivci úsporné jízdy přechází spíše na alternativní pohony. V severoevropském poháru tak zbyly pouze dvě legendární soutěže - 1000 Lakes EcoRun (která se jede na tratích Finské rally) a Midnight Economy Run. Druhá zmíněná pak, kromě masivního rozvoje elektrifikovaných vozů v Norsku, doplatila i na nízkou osídlenost severu, protože se jezdí až za polárním kruhem v Bodø. V minulém roce tedy byla pro malý zájem zrušena úplně.

Letos poprvé byla vypsána i pro plug-in hybridy a elektromobily, které v Norsku za loňský rok tvořily zhruba polovinu trhu s novými auty. Je tedy jasné, že má-li být tato soutěž i nadále úspěšná, musí umožnit účast těchto vozů. Letošní ročník ale byl jakýmsi odražením ode dna, na startu bylo pouze pět vozů. My jsme byli exkluzivně u toho.

Jak už název napovídá, soutěž se koná v noci, aby účastníci jeli za půlnočního slunce. Trasa vede z velké části po nádherném pobřeží v okolí Bodø a občas odbočuje na úzké šotolinové cesty. Sice bylo zrovna zataženo a pršelo, ale i tak to bylo krásné. A půlnoční slunce jsme viděli předešlou noc.

Celková trasa o délce 268,13 km byla rozdělena na tři etapy, mezi kterými byly zařazeny přestávky na občerstvení a dobíjení pro elektromobily. Tyto etapy pak byly pomocí časových kontrol rozděleny na celkem 14 úseků, z nichž každý měl předepsanou jinou průměrnou rychlost. Ta vždy odpovídala stavu cest v daném úseku a sloužila k tomu, aby se soutěžící neloudali, ale byli nuceni jet svižně. Na převážně šotolinovém úseku byla průměrná rychlost 41 km/h, nejvyšší pak na asfaltové hlavní silnici - 70 km/h. To při tamních rychlostních limitech znamená jet na jejich horní hranici.

Z pěti vozů na startu byly dva elektromobily (BMW i3 a Jaguar i-Pace), dva diesely (Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC a Volvo V40 D2) a my jsme startovali s plug-in hybridem Hyundai Ioniq Plugin. Nejnižší spotřeby 11,8 kWh/100 km dosáhla finská posádka Timo Eväsoja - Ari Parkkinen s BMW i3, před Jaguarem i-Pace dvojice Markku Lehisto - Raimo Alm, která na každých 100 kilometrů spotřebovala 20,4 kWh. Běžná paliva se také přepočítávala na energii a nejnižší hodnota vyšla u Volva posádky Tomi Salo - Juha Hakuli, která měla spotřebu nafty 2,89 kWh a ekvivalent v kWh 25,34 kWh/100 km. Ta se proto umístila na třetím místě.

My jsme jednou špatně odbočili a trochu si zajeli, což znamenalo jednak více spotřebovaného paliva, ale také 15% penalizaci za pozdní příjezd do následující časové kontroly. Měli jsme zpoždění tři minuty a kazdá minuta byla za 5 %. Po penalizaci nám vyšla spotřeba na 32,44 kWh, ale bez této chyby (byli jsme jediná posádka s penalizací) bychom nejspíše svedli těsný souboj s naftovým Volvem.

Doufáme a věříme, že toto bylo opravdu odražení ode dna a že na příští ročník přijede mnohem více soutěžících, aby to nebylo jen o výhledu na krásné scenérie, ale aby bylo i s kým si zasoutěžit.

Komentáře ke článku

reklama
reklama