Novinky

  • 16.09.2019 Bad Při demonstracích před vstupy na autosalon IAA ve Frankfurtu bylo zadrženo 26 osob.

  • 13.09.2019 Bad Fiasko autosalonu IAA ve Frankfurtu vedlo k rezignaci prezidenta VDA Bernharda Mattese.

  • 13.09.2019 Good Nadační fond Škoda Auto předal Klaudiánově nemocnici v Mladé Boleslavi 4 miliony korun.

Facebook Instagram

Se Scalou cestou necestou

Se Scalou cestou necestou

Povedená novinka automobilky Škoda

Redakci byla na test zapůjčena novinka tuzemské automobilky Škoda nesoucí název Scala. S vozem jsme měli možnost ujet dohromady bezmála tisíc kilometrů, z toho polovinu po dálnici, 270 kilometrů po komunikacích mimo obec a 200 kilometrůve městě.

Výbavou se vůz řadil do nejvyšší kategorie a nalezli jsme v něm prakticky vše. Během jízdy jsmeotestovali všechny možné vlastnosti vozu, jeho technologie, poskytovaný komfort a samozřejmě i reálnou spotřebu paliva.

Interiér

Po usednutí do vozu jsme se necítili cítit nijak stísněně, právě naopak. Místa je všude dost a na zadních sedadlech se usadí pohodlně i vyšší osoby. Ani 190 centimetrů vysoký cestující nezavadí vzadu hlavou o strop.

Sedačky jsou pohodlné, a ani po více než 300 kilometrech jsme neměli problémy. Boční vedení sedaček by mohlo být trochu vyšší, aby v prudších a rychlejších zatáčkách neměli cestující tendenci vypadávat. Opěrku na ruce jsme našli v naší výbavě nejen vepředu, kde je v dnešní době již standardem, ale i na zadních sedadlech, kde se dala sklopit středová část opěradla.

Palubní deska dostala příjemně měkčené plasty, stejně tak opěrka umístěná ve dveřích. Testovaný model disponoval i panoramatickou střechou s elektricky stahovanou roletou. Zvláště mimo osvětlené vozovky tak mohou cestující ve voze sledovat noční oblohu. Ambientní osvětlení interiéru nebylo nijak ostré a nevadilo při řízení mimo osvětlené úseky. Automatická dvouzónová klimatizace dokázala vzduch ve voze rychle ochladit, což jsme velmi ocenili v horkých dnech. 

Zatím jsme pouze chválili, proto se nyní pojďme podívat na výbavu, která nás přílš nezaujala. Pokud si někdo chce přehrát hudbu z běžného flash disku, má ve Scale smůlu. Vepředu i vzadu jsou místo klasických USB propojení moderní konektory USB-C. Tento slot má sice vyšší rychlost přenosu dat i výkonnější nabíjení, nicméně na propojení s klasickým USB je potřeba redukce.

Elektrickou 12V zásuvku najdeme až na úrovni opěradel předních sedadel a je tudíž třeba delšího kabelu. Při ovládání infotainmentu zůstávají na displeji viditelné otisky, což není úplně praktické. 

Praktičnost

Většinu čtenářů bude jistě zajímat úložný prostor. V základu Scala nabízí 467 litrů. Po sklopení zadních sedadel vzroste objem až na 1410 litrů. Pro srovnání: model Rapid Spaceback pro rok 2019  má v základu o 52 litrů méně. Jakmile jsou sklopena zadní sedadla, rozdíl se snižuje na 29 litrů.

Horší to už ale je s uložením drobností přímo v interiéru. Největší schránka se nachází před spolujezdcem a je klimatizovaná, menší jsou pak umístěny ve středovém tunelu pod rádiem nebo v opěrce rukou mezi sedadly. Prostor pod rádiem se ale nedá uzavřít a nelze tak v něm uschovat například brýle, případně mince do nákupních vozíků.

Prostoru pro nápoje je dost. Ty lze umístit do dveří nebo do středového tunelu za řadicí páku.

LED světlomety najdeme i v základní výbavě Ambition. I zde je musíme pochválit. Námi testovaný model měl navíc Full-LED světlomety, tudíž při automaticky aktivovaných dálkových světlech byl dohled jako ve dne.

Mnoho řidičů jistě ocení i asistent při výjezdu z řady. Ten začal pískat ve chvíli, kdy se blížilo z boku jiné vozidlo.

Vzhled virtuálního kokpitu je možné měnit dle aktuální nálady. Velmi praktické je automatické otevírání víka zavazadlového prostoru. Lze ho otevřít i z místa řidiče stisknutím drobného tlačítka v dolní části dveří.

Nově jsou do Scaly přidány animované ukazatele směru jízdy. Spíše než o praktickou vě se jedná o zajímavý doplněk, který neurazí.

Pro někoho může být nevýhodou systém hlídání jízdních pruhů. Občas měl tendenci korigovat směr, proto jsme ho raději vypnuli. Nevýhodou je ale jeho neustálé zapínání při novém startu.

Climatronic se nově ovládá přes tlačítko menu a následně přes infotainment. Bohužel tento způsob je trochu složitější než všem známá jednoduchá tlačítka. 

Konektivita

Přes osmipalcový infotainment Bolero lze provádět základní nastavení zvuku a klimatizace. Hudba šla primárně přehrát přes Bluetooth přímo z mobilního telefonu, případně z již zmíněných konektorů USB-C. Slot na SD kartu zde nenajdeme.

Pro poslech rádia lze využít buď standardní FM pásmo, nebo modernější DAB. Při párování telefonu s vozem došlo k několika problémům s připojením. Až čtvrtý pokus byl úspěšný.

Pro nabíjení elektrických zařízení slouží 12V zásuvka umístěná nejen mezi předními sedačkami, ale také po straně v zavazadlovém prostoru. Na zadních sedadlech lze k nabití mobilních přístrojů využít USB-C zástrček, k tomu je ale potřeba redukce nebo speciální kabel.

Pohonná jednotka

Pod kapotou testované Scaly byl umístěn turbodmychadlem přeplňovaný zážehový agregát 1.0 TSI o výkonu 85 kW (115 koní). Točivý moment dosahuje slušné hodnoty 200 Nm. Pohonná jednotka byla spojena s manuální šestistupňovou převodovkou. Výkon motoru je pro běžnou i trochu ostřejší jízdu dostačující. V druhém případě je ale třeba otáčky udržovat ve vyšších hodnotách. Okolo 1500 otáček za minutu zní motor dunivě, pak ale začne pracovat turbodmychadlo a Scala plynule prudce zrychluje.

Kombinovanou spotřebu Škoda uvádí ve výši pěti litrů na sto kilometrů. Během testu jsme dosáhli finální spotřeby 5,8 litru naturalu 95. Spotřeba se úměrně zvyšuje s rychlostí, tudíž ve chvíli jízdy po okreskách si agregát řekl přibližně o 4,5 – 5 litrů. Na dálnici to pak bylo okolo 6,5 – 7 litrů. Odhlučnění pohonné jednotky je bezvadné, většinou není v interiéru vůbec slyšet a neruší tak cestující. 

Jízda

Litrová pohonná jednotka naladěná na 85 kW je pro Scalu dostačující, zvlášť pokud preferujeme klidnější jízdu. To ale neznamená, že motor nedokáže se Scalou pořádně zacvičit. Síla je naprosto dostačující i pro lehce svižnější jízdu.

Záběr motoru je plynulý, necuká ani ve chvíli, kdy nastoupí turbodmychadlo. V rámci nastavení jízdních režimů lze měnit specifika motoru a tlumičů. Při režimu sport je akcelerace silnější, zároveň se zvýší tuhost tlumičů a zlepší odezva volantu. Ani tužší podvozek Scaly z vás nevyklepe na našich silnicích duši.

Naopak režim eco sníží zrychlení ve prospěch vyšší úspory paliva, zvýší komfort tlumičů a trochu podpoří sílu posilovače. Zatáčení je pak lehčí. Otáčky motoru se ve městě pohybovaly nad hranicí zátahu turbodmychadla, okolo 1700 otáček.

Adaptabilní tempomat udržoval bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před námi. Během jízdy jsme si vyzkoušeli i nouzové autonomní brždění, kdy při přiblížení k okraji vozovky začalo vozidlo neočekávaně brzdit. Po chvíli vše povolilo a mohli jsme pokračovat dále. Nepřišli jsme na důvod spuštění systému, neboť okolo nás nebyly žádná překážka ani vozidlo.

Jak již bylo zmíněno, v obci se pohybují otáčky motoru okolo 1700 otáček za minutu, což znamená rychlejší akceleraci při zásahu turbodmychadla. Další hodnoty jsou uvedeny v následující tabulce.

Otáčky motoru v běžném provozu
Rychlost Rychlostní stupeň Otáčky motoru
50 4 1700
90 6 1950
130 6 2900

 

 

Shrnutí

Scala polykala kilometry jak divá, díky příjemné a pohodové jízdě utíkal čas při řízení velmi rychle. Velkým přínos spatřujeme opět v LED světlometech, které najdeme už v základní výbavě.

 

Velmi se nám líbila pohonná jednotka, její výkonnost, ale zároveň i úspornost. Na zadních sedadlech se pohodlně usadí i cestující vyšší postavy. Naopak výhrady máme ke konektorům USB-C, pro které je zatím potřeba další redukce, a také k přemístění ovládání klimatizace na infotainment. Pro aktivaci je nejdříve nutné stisknout tlačítko menu u nastavení teploty a pak hledat na displeji jednotlivé prvky ovládání chlazení.

 

Se stejnou motorizací a výbavou ambition se s cenou dostaneme lehce pod hranici 400 000 Kč. Za výbavu Style si připlácí 55 000 Kč. Cena námi testovaného vozu překročila hranici půl milionu a dosáhla přibližně 530 000 Kč.
   

Základní údaje - Škoda Scala 1.0 TSI

Karoserie: hatchback
Počet míst: 5
Předchůdce: Škoda Rapid Spaceback
Hlavní konkurenti: Hyundai i30, Volkswagen Golf, Kia Ceed
Platforma: MQB A0
Pohon: 4x2
Motor: zážehový 1.0 TSI
Výkon: 85 kW
Točivý moment: 200 Nm
Umístění motoru: vpředu
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 201 km/h
Zrychlení 0-100 km: 9,8 s
Spotřeba paliva podle WLTP: 5,0 l/100 km
Délka: 4362 mm
Výška: 1471 mm
Rozvor náprav: 2636 mm
Průměr otáčení: 10,9 m
Provozní hmotnost: 1240 kg - 1386 kg
Užitečné zatížení: 375 kg - 575 kg
Zavazadlový prostor 467 l
Místo výroby: Česká republika
Záruka prodloužená na pět let nebo do ujetí 150 000 km
Cena testovaného modelu: 530 000 Kč

 

Foto: Jiří Hájek mladší a Petr Hájek

Komentáře ke článku