Novinky

  • 20.07.2019 Bad Autonomní minibus ve Vídni srazil a lehce zranil chodkyni.

  • 20.07.2019 Neutral Toyota a největší výrobce elektromobilů na světě čínský BYD se dohodli na spolupráci.

  • 16.07.2019 Neutral V prvním pololetí Německo předstihlo v prodeji elektromobilů a plug-in hybridů Norsko.

Facebook Instagram

Dynamické Mini Cooper SE se hodí nejen do města

Dynamické Mini Cooper SE se hodí nejen do města

První sériový elektromobil značky vychází z BMW i3

Značka Mini už nějakou dobu vyrábí plug-in hybrid Countryman S E All4. Studii elektromobilu, ze které Cooper SE vychází, představila již téměř před dvěma lety ve Frankfurtu pod názvem Mini Electric. Až teď ale přichází sériová verze, která zmíněnou studii připomíná i barevným řešením.

BMW již několik let vyrábí úspěšný elektromobil i3, který loni dostal i sportovnější verzi i3S. A právě z druhé zmíněné verze vychází Mini Cooper SE. To naznačuje výkon 134 kW (184 k), který ukazuje, že Mini začne rovnou se sportovní verzí. To ostatně signalizuje i název Cooper SE.

Úplně shodná technika s BMW to není. Zatímco pro BMW je typický pohon zadních kol, který má i elektromobil i3/i3S, tak pro vozy Mini je naopak charakteristický pohon předních kol. A Mini Cooper SE má poháněná právě přední kola. Jelikož ale přenést takový výkon z elektromotoru na přední nápravu není jednoduché (jak ukázal i náš test Hyundai Kona Electric), tak Cooper SE dostal inovativní systém jízdní dynamiky s řídicí jednotkou protiprokluzu, umístěnou u regulačního členu.

Maximální točivý moment 270 Nm je k dispozici již od nulových otáček, což je pro elektromotory typické. Hnací sílu na přední kola přenáší jednostupňová převodovka s integrovaným diferenciálem. Díky těmto parametrům Mini Cooper SE zrychlí z 0 na 60 km/h za pouhé 3,9 sekundy a rozjezd z 0 na 100 km/h mu zabere jen 7,3 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h. 

U elektromobilů se většina zájemců ptá na kapacitu baterie, respektive dojezd, který se od ní odvíjí. Mini Cooper SE má lithium-iontovou baterii o kapacitě 32,6 kWh, která zajišťuje dojezd 235 až 270 kilometrů. První hodnota je pravděpodobně podle cyklu WLTP a druhá podle NEDC. Spotřeba elektřiny pak činí 13,2-15,0 kWh/100 km.

Baterie má tvar písmene T a je uložena v podlaze vozu, takže neomezuje zavazadlový prostor. Ten má díky tomu objem 211 litrů, což u auta do města není špatné. Baterie zároveň snižuje těžiště auta a spolu s lehkým elektromotorem vpředu zlepšuje rozložení hmotnosti mezi nápravy, což by mělo mít pozitivní vliv na jízdní vlastnosti. Aby se baterie na toto místo vešla, je karoserie o 18 milimetrů výše než u běžných verzí tohoho modelu.

Z hlediska jízdních vlastností je zajímavé i to, že Mini Cooper SE není o mnoho těžší než třídveřový Mini Cooper S s převodovkou Septronic. S pohotovostní hmotností 1365 kg je elektrická verze oproti benzinové těžší o pouhých 145 kilogramů. Maska chladiče i podvozek jsou u elektrické verze dokonale zakrytované, což přispívá ke snížení aerodynamického odporu oproti verzím se spalovacím motorem.

Podle automobilky posouvá elektromobil Mini Cooper SE pocit jízdy v motokáře, který je pro vozy Mini typický, do úplně jiné dimenze. To si ale budeme moci ověřit při testu tohoto vozu, který bude možné uskutečnit pravděpodobně až příští rok. K prvním českým zákazníkům se totiž auto, které se vyrábí v Oxfordu spolu s verzemi s konvenčním pohonem, dostane v březnu 2020.

Zvenku novinku poznáme podle plné masky vpředu nebo velkého loga MINI Electric, které je na víčku nabíjecího konektoru CCS. Ten je umístěný na stejném místě, kde mají běžné verze víčko nádrže. Od těch se elektromobil bude lišit i dalšími drobnými detaily. Takže i když je karoserie s konvenčními verzemi shodná, určitě si s nimi Cooper SE nespleteme.

Cena má začínat na 882 700 Kč včetně DPH, tedy na úrovni lépe vybavených běžných verzí. Základní výbava však bude zajímavá a bude obsahovat například dvouzónovou klimatizaci s tepelným čerpadlem, nezávislé topení, navigace Connected nebo LED přední světlomety.

Komentáře ke článku