Novinky

  • 14.08.2019 Neutral Nástupce supersportu Audi R8 bude mít elektrický pohon od chorvatské firmy Rimac.

  • 11.08.2019 Bad Volkswagen v USA sešrotuje 102 000 plně funkčních aut vykoupených po Dieselgate.

  • 09.08.2019 Neutral Lancia nečekaně prodala letos v Evropě zatím více aut než sesterská Alfa Romeo

Facebook Instagram

Pokušitel rychlostních limitů

Pokušitel rychlostních limitů

Test sportovního SUV Audi SQ5

Rychlý a přitom luxusní, tak by se dal definovat vůz Audi SQ5, který měla naše redakce možnost vyzkoušet.

S vozem jsme absolvovali více než 830 kilometrů. Z této vzdálenosti nejvíce ukrojila dálnice (670 kilometrů), kde se SQ5 cítí nejlépe. Po vedlejších silnicích jsme ujeli 100 kilometrů a v obci jsme najezdili přibližně 60 kilometrů. Stejně jako u většiny testovaných vozů, i zde jsme nalezli prakticky vše, co lze do modelu SQ5 objednat.

Interiér

Při usednutí do interiéru jsme pocítili luxus a prostornost, hlavně na předních sedačkách. Do druhé řady se pohodlně usadí i vyšší osoby, nad hlavou je místa víc než dost. Sedačky měly slušné boční vedení, tudíž ani v rychleji projetých zatáčkách nás sedadla nepustila.

Při rozjezdu se automaticky utáhnou bezpečnostní pásy. Opěrka rukou je jak na předních, tak i na zadních sedadlech, kde lze do speciálních držáků v ní umístit dva nápoje. Měkké plasty na palubní desce a lehce měkčené na dveřích jsou u vozu v této cenové kategorii standardem. 

Audi SQ5 Interiér

Cestující ve voze mohli využít třízónovou klimatizaci, tudíž i osoby na zadních sedadlech si nastavily teplotu vzduchu. Dvanáctivoltová zásuvka je vhodně umístěna na začátku středového tunelu hned vedle USB portu pro přehrávání hudby. Nabíjecí USB konektor je umístěn i pod opěrkou ruky. Pod ní lze také nalézt prostor pro umístění telefonu se zesilovačem signálu. Zde je ale vysoké nebezpečí zapomenutí přístroje ve voze, neboť je skryt opěrkou, zvlášť, když je umístěna nízko.

Sedačky na všech místech bylo možné vyhřát, což je jistě praktické v zimním období. V létě by se jistě na kožené sedačky hodila i ventilace chladného vzduchu.

Zásadní nevýhodou pro nás bylo velké množství ovládacích prvků. Multimédia i nastavení vozu bylo možné ovládat přes centrální kolečko a dotykový panel. Nicméně množství dalších ovladačů na volantu a středovém tunelu nám dělalo zpočátku problémy. Časem by si na ně člověk jistě zvyknul. My jsme měli na seznámení se s nimi kratší dobu. 

Praktičnost 

Audi SQ5 je svým založením primárně sportovní vůz. To ale neznamená, že nemůže nabídnout dostatečný úložný prostor a pohodlí. Do zavazadlového prostoru lze umístit až 550 litrů nákladu. Pokud sklopíme zadní sedačky, objem vzroste na 1550 litrů.

Schránka před spolujezdcem není nikterak obrovská, lze do ní ale i tak umístit drobnosti. Nápoje se dají uložit do prostoru dveří, případně pod opěrku ruky, kterou je ale nutné nastavit do vyšší polohy, aby se láhev pod ni vešla. Na zadních sedadlech je možné vložit nápoje do držáku v opěrce ruky, kterou lze sklopit.

Audi SQ5 Zavazadlový prostor

 

Zpočátku jsme měli problém s ovládáním nastavení vozu a infotainmentu kvůli jeho složitosti. Na množství tlačítek na volantu nebo na středovém tunelu je třeba si zvyknout.

Příplatkový virtuální kokpit o velikosti 12,3“ ukazoval ve svém středu otáčkoměr, podobně jako tomu je u sportovních vozů. Pokud by někomu tento pohled nevyhovoval, lze ho změnit stiskem jednoho tlačítka na volantu.

Testované Audi SQ5 bylo vybaveno i příplatkovými LED světlomety Audi Matrix. V praxi to znamená, že při zapnutých dálkových světlech jsou ze světelného toku vyřazovány úseky, v nichž se právě pohybuje protijedoucí vůz nebo cyklista. V našem případě tento systém fungoval bezvadně a nebylo vůbec třeba dálková světla vypínat ani kontrolovat.

Dynamické přední i zadní ukazatele změny směru jízdy jsou pěknou hračkou, nutností ale rozhodně nebudou. Velmi jsme ocenili head-up displej, který zobrazoval kromě aktuální rychlosti a míjených značek i doporučení sundat nohu z plynového pedálu v místech, kde se blížila obec nebo jiné omezení rychlosti. 

Konektivita 

Přes obrazovku infotainmentu o velikosti 8,3“ se dalo ovládat celé vozidlo. Jak už jsme zmínili výše, na ovládání bylo třeba si zvyknout. Pohyb v hlavní nabídce probíhal přes centrální ovládací kolečko umístěné na středovém tunelu.

Naopak ovládání zvuku má vlastní kolečko. Hudbu lze přehrávat z klasických USB konektorů, přes bluetooth z telefonu nebo z SD karty, jejíž čtečka včetně konektoru AUX a CD/DVD je umístěna v přihrádce před spolujezdcem. O špičkový zvuk se stará značková audio soustava Bang & Olufsen s neuvěřitelnými 19 reproduktory včetně zesilovače o celkovém výkonu 755 W. Přehrávaný zvuk byl naprosto úžasný a čistý.

Pro nabití akumulátorů uživatelských přístrojů slouží 12V zásuvky, umístěné na několika místech. Jedna je umístěna na středovém tunelu pod ovládáním automatické třízónové klimatizace, druhá pod opěrkou mezi předními sedadly a poslední pod výdechem klimatizace před zadními sedačkami.

Pohonná jednotka

Pod kapotou testovaného modelu SQ5 se nacházel přeplňovaný vznětový agregát o objemu 2967 cm3, poskytující výkon 255 kW (347 koní). Celá síla motoru je směrována přes osmistupňovou automatickou převodovku Tiptronic na všechna čtyři kola díky pohonu Quattro. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Sprint z nuly na 100 km/h zvládne SUV Audi SQ5 za pouhých 5,1 vteřiny.

Audi SQ5 Motor

V souvislosti s pohonnou jednotkou je třeba zmínit i elektricky poháněné dmychadlo EAV a částečně hybridní pohon (Mild Hybrid), který modelu SQ5 pomáhá k úspoře paliva. Obecně lze říci, že EAV asistuje při rozjezdu v nižších otáčkách, kdy turbodmychadlo ještě plně nepracuje. Zároveň se z lithium-iontového akumulátoru napájejí spotřebiče ve vozidle.

Teoreticky má SQ5 stanovenou spotřebu paliva 6,6 litru na 100 ujetých kilometrů. Během testu jsme dosáhli finální spotřeby 8,1 litru nafty. Zvýšená spotřeba pohonných hmot byla způsobena nezajetým motorem, vyšší rychlostí na dálnicích a hlavně jízdou pro účely dokumentace.   

Jízda

Audi SQ5 je primárně naladěno pro sportovní jízdu. Při prokluzu kola došlo automaticky k přenastavení přenosu síly na ostatní, čímž byla zaručena výborná akcelerace.

Do vozu nepronikal hluk aerodynamický ani od motoru. V kabině se začal zvyšovat až od rychlosti okolo 180 kilometrů za hodinu, kterou jsme měli možnost otestovat na dálnici v Německu. Řízení bylo přesné a brzdy příjemně ostré. Díky těmto prvkům jsme získali jistotu i ve vyšších rychlostech.

S využitím vzduchového podvozku bylo možné zvýšit světlou výšku v případě jízdy mimo silnici. V režimu Allroad jsme necítili žádné podstatnější rány ani při rychlejším průjezdu většími dírami. Režim Lift/offroad vůz přizvedl pro jízdu v terénu. V tomto případě se nám občas stalo, že se vůz nechtěl zvedat a výška se nastavila až na druhý pokus. Prostřednictvím jízdních režimů lze nastavit motor (převodovku), vzduchové odpružení, řízení, diferenciál, zrychlení a zvuk motoru, který je pouštěn do reproduktorů.

Audi SQ5 Jízda

Při dostatečně nabité baterii řídící jednotka vypínala agregát i při jízdě z kopce v rychlostech 55 – 160 km/h, čímž došlo k úspoře paliva. Baterii bylo možné nabít při jízdě z kopce se zařazenou rychlostí, případně při brždění. Nemůže se však počítat s jízdou na baterii. Jak bylo již zmíněno, energie slouží výhradně pro spotřebiče ve voze, případně na roztáčení dmychadla při nižších otáčkách. 

Audi SQ5 zezadu

Shrnutí

S vozidlem se nám jezdilo velmi dobře, bylo pohodlné a při klidné jízdě také úsporné. Pohonná jednotka ale řidiče v klidu rozhodně nenechá a při lehkém sešlápnutí plynového pedálu je rychlost rázem nad limitem. Ani ve vysokých rychlostech nás nicméně SQ5 nenechal ve štychu.

Ocenili jsme výkonnou pohonnou jednotku, pohodlný interiér, skvělou reprosoustavu nebo LED světlomety Audi Matrix. Naopak nás poněkud zklamaly spotřeba paliva, množství ovládacích tlačítek a cena samotného vozu.

V základu stojí Audi SQ5 3.0 TDI 1 879 900 Kč. Pokud zákazník začne přidávat jednotlivé prvky výbavy, dostane se s cenou značně vysoko. V našem případě se jednalo o model za přibližně 2 500 000 Kč.

Základní údaje - Audi SQ5 3.0 TDI

Karoserie: SUV
Počet míst: 5
Předchůdce: Audi SQ5
Hlavní konkurenti: Porsche Cayenne, Mercedes- Benz GLE, BMW X5 M
Příbuzné modely: Audi Q5
Platforma: MLB EVO
Pohon: 4x4
Motor: vznětový 3.0 TDI
Výkon: 255 kW
Točivý moment: 700 Nm
Umístění motoru: vpředu
Převodovka: automatická osmistupňová
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km: 5,1 s
Spotřeba paliva podle WLTP: 6,6 l/100 km
Délka: 4671 mm
Výška: 1635 mm
Rozvor náprav: 2824 mm
Průměr otáčení: -
Provozní hmotnost: 2055 kg
Užitečné zatížení: 570 kg
Zavazadlový prostor: 550 l
Místo výroby: Mexiko
Záruka prodloužená na pět let nebo do ujetí 150 000 km
Cena testovaného modelu: 2 500 000 Kč

 

Foto: Jiří Hájek mladší a Petr Hájek

 

Komentáře ke článku