Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Světová premiéra modelu Hyundai Sonata Hybrid

Světová premiéra modelu Hyundai Sonata Hybrid

Vůz bude mít na střeše solární panely

Automobilka Hyundai představila nový model Sonata Hybrid. Má odlišný design od běžné Sonaty, která se v ČR neprodává, a přináši technologicky zajímavé prvky. Nejzajímavějším je solární panel na střeše, který není běžný ani u elektromobilů.

Zepředu hybridní Sonatu poznáme na první pohled podle jinak tvarované masky chladiče i předního nárazníku. Zadní část je úplně jinak tvarovaná, včetně koncových svítilen, a má výrazný spoiler, respektive odtokovou hranu. To dokazuje, že designéři u hybridní verze výrazně zapracovali na aerodynamice. 

Úspornosti pomáhají i použité technologie. Nejzajímavější je solární panel na střeše. Ten má zabránit nežádoucímu samovolnému vybíjení akumulátorů a naopak nabíjením prodloužit čistě elektrický dojezd. Hyundai udává, že při v průměru šestihodinovém nabíjení denně se za rok díky tomu prodlouží elektrický dojezd o 1300 kilometrů, což rozhodně není málo. Zda to budou mít všechny verze, nebo se jedná o příplatkovou výbavu, ale Hyundai neuvádí. Každopádně se majitelům Sonaty se solárním panelem nevyplatí parkování v garáži. 

Další technologií, která je na hybridní Sonatě použitá, je ASC (Active Schift Control). Spočívá v tom, že pomocí elektromotoru vyrovnává při řazení otáčky převodovky a spalovacího motoru. Tím zkracuje řazení o 30 % a také údajně snižuje spotřebu paliva. Během řazení totiž minimalizuje tření.

Zajímavá je určitě technika pod kapotou. Srdcem hybridní Sonaty je zážehový motor Smartstream G2,0 HEV, který je spojený se šestistupňovou hybridní převodovkou. Jeho nejvyšší výkon je 112 kW (152 k) a maximální točivý moment 188 Nm. Elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 38 kW a maximálního točivého momentu 205 Nm. Celkový nejvyšší výkon hybridní soustavy je 143 kW (195 k). Sonata Hybrid se může pochlubit kombinovanou spotřebou paliva od 5 l/100 km (při použití šestnáctipalcových kol). Se sedmnáctipalcovými koly má udávanou spotřebu 5,2 l/100 km.

Nová Sonata Hybrid nabízí i další progresivní technologie. Je to například „digitální klíček“, dostupný prostřednictvím speciální aplikace pro chytré telefony. Tato funkce používá technologii rádiové komunikace na krátkou vzdálenost NFC (Near Field Communication), která se vyznačuje vysokou úrovní zabezpečení. K bezdrátové datové komunikaci NFC dochází pouze v případě, kdy jsou zařízení a čtečka od sebe vzdáleny jen několik centimetrů.

Automobil je rovněž vybaven souborem asistenčních funkcí ADAS, včetně asistentů pro odvrácení kolize s překážkou vpředu a pro řízení v jízdním pruhu. To jsou ale funkce, které jsou v různých formách běžné i u mnoha jiných aut.

Asistenta pro odvrácení kolize s překážkou vpředu Hyundai nazývá FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) a tato funkce dokáže detekovat i chodce. Asistent řízení v jízdním pruhu se jmenuje LFA (Lane Follow Assist) a automatickými zásahy do řízení udržuje vozidlo uprostřed jízdního pruhu. Je k dispozici v rychlostech od 0 do 145 kilometrů za hodinu, tedy ve městě i na dálnici. 

Pokud jde o rozměry, je Hyundai Sonata s délkou 4,9 metru sedanem vyšší střední třídy. V době největší popularity vozů SUV tak dostane Toyota Camry Hybrid konkurenta v podobě korejského hybridního sedanu. Zatímco ale Toyota u většiny modelů končí u klasického hybridu (plug-in hybridní verzi má jen Prius), tak v případě Hyundaie bychom se mohli v budoucnu dočkat i plug-in hybridního provedení. Koncern Hyundai/Kia totiž prodává více modelů zároveň jako hybrid i plug-in hybrid. Ale to jsou zatím jen spekulace.

Stejně je tomu s možností prodeje v ČR, potažmo obecně v Evropě. Běžné verze Sonaty se zde neprodávají, ale stejné je to s již zmíněnou Toyotou Camry. Ta se také v Evropě nabízí jen jako hybrid.

Jelikož se Hyundai Sonata Hybrid od běžné příbuzné poměrně dost odlišuje a tváří se tak trochu jako samostatný model, je pravděpodobné, že bychom se tohoto hybridního sedanu mohli dočkat i u nás. Ale na oficiální stanovisko automobilky si ještě budeme muset počkat.

Základní údaje - Hyundai Sonata Hybrid

Karoserie: čtyřdveřový sedan
Počet míst: 5
Předchůdce: -
Příbuzné modely: Hyundai Sonata
Hlavní konkurenti: Toyota Camry Hybrid
Platforma: -
Pohon: předních kol
Motor: zážehový Smartstream G2.0 GDi HEV 112 kW (152 k) a elektromotor 38 kW
Umístění motoru: vpředu
Převodovka: automatická hybridní
Maximální rychlost: -
Zrychlení 0-100 km: -
Spotřeba paliva podle NEDC: 5 l/100 km
Spotřeba paliva podle VLTP: -
Kapacita akumulátorů -
Dojezd -
Délka: 4900 mm
Výška: 1445 mm
Rozvor náprav: 2840 mm
Průměr otáčení: -
Provozní hmotnost: -
Užitečné zatížení: -
Objem zavazadlového prostoru: 510 l
Místo výroby: -
Záruka: -
Cena základní verze: -

Komentáře ke článku