Novinky

  • 07.12.2019 Neutral Japonským Autem roku 2019 se stala Toyota RAV4

  • 05.12.2019 Neutral Konsorcium kanadského miliardáře Lawrence Strolla hodlá koupit Aston Martin.

  • 01.12.2019 Neutral Lewis Hamilton (Mercedes) vyhrál VC Abú Zabí, poslední závod F1 v roce 2019

Facebook Instagram

Korejský kříženec pod drobnohledem

Korejský kříženec pod drobnohledem

Test vozu Hyundai Tucson Mild-Hybrid

Vůz, který prošel nyní rychlým redakčním testem, má za sebou již poměrně dlouhou historii. První generace tohoto SUV sjela z výrobní linky v roce 2004. Když dodáme, že pochází z Jižní Koreje, je jasné, že se jedná o automobilku Hyundai a model Tucson.

Náš vůz ukrýval pod kapotou tzv. mild hybrid, což zjednodušeně znamená hybridní systém klasického spalovacího motoru a malého elektromotoru, který díky energii z baterie o kapacitě 0,44 kWh může pomáhat spalovací jednotce a případně urychlit startování se spuštěným zařízením start-stop.

S vozem jsme ujeli necelých 300 kilometrů. Většinu trasy jsme překonali po vedlejších silnicích (120 km), Sto kilometrů pak spolykaly dálnice a necelých 80 kilometrů město.

Hyundai Tucson mild hybrid

Interiér

V Tucsonu máte okolo sebe vždy velké množství prostoru. Díky svému zařazení mezi SUV disponuje dostatkem místa jak na předních sedadlech, tak na sedačkách vzadu. Ani cestující s výškou 190 centimetrů nebudou mít na zadních sedadlech žádný problém se usadit. Místa před koleny je habaděj a nad hlavou jakbysmet.

Když už se zabýváme zadními sedačkami, je třeba zmínit možnost vyhřívání, která se tak často neobjevuje. Opěradla bylo možné nastavit do různých úhlů dle preference cestujících. Područka je příjemná a umožňuje umístění dvou nápojů. Vpředu mají sedačky kromě vyhřívání i ventilaci, která je velmi příjemná ve velkých vedrech. Řidič i spolujezdec mohou sedadlo elektricky nastavit díky ovladačům na boční straně sedáku.

Palubní deska je pokryta měkčeným plastem a před spolujezdcem se nachází kožený pruh, který se táhne od volantu až po boční výdech klimatizace. Vzhledově by se jistě dal najít jiný materiál, který by byl elegantnější.

Díky výdechům z dvouzónové klimatizace před zadními sedadly se může vzduch u cestujících vzadu rychleji ochladit. Velkou výhodu spatřujeme ve dvou 12 V zásuvkách umístěných na začátku středového tunelu před řadicí pákou automatické převodovky. Jedna je skryta za víčkem a druhá zároveň slouží jako zapalovač, případně ho může krýt záslepka stejného tvaru. Další zásuvku nalezneme také v zavazadlovém prostoru.

 

Praktičnost

Cestující mohou do zavazadlového prostoru uložit až 459 litrů nákladu. Pokud se převážejí větší zavazadla, je třeba sklopit zadní sedačky, čímž lze získat až 1449 litrů. Trochu jsme bojovali s roletkou zavazadlového prostoru, kterou bylo potřeba umístit přesně do vodících kolejnic na obou stranách vozu. Je třeba si na tento systém zvyknout.

Mnoho věcí je ale nutnémít přímo při ruce, proto v Tucsonu nalezneme další odkládací prostory. Hlavní schránka před spolujezdcem je klimatizovaná a nějaké drobnosti do ní lze umístit. Do dveří jsme s obtížemi nacpali velkou 1,5litrovou láhev. Tu je lepší umístit za řadicí páku, kde pak ale zase překáží u područky.

Mobilní telefon jsme krásně odložili do prostoru na začátku středového tunelu, kde jsme ho zároveň bezdrátově dobíjeli. Drobnou nevýhodu spatřujeme v nemožnosti uschovat flash disk, aniž bychom ho vytáhli z USB konektoru. Ovládání infotainmentu na volantu je jednoduché a velmi rychle se na něj dá zvyknout. Velmi jsme ocenili 360° parkovací kameru, která ukazovala prostor okolo celého vozu.

 

Technologie

Tucson aktivoval hlavní Bi-LED světlomety dle potřeby za snížených světelných podmínek, například v tunelu nebo za tmy. Viditelnost byla díky LED technologii optimální i za zhoršených podmínek. Zároveň byl vůz vybaven automatickým spínáním stěračů za deště. Zaujalo nás manuální nastavení výšky LED světlometů. Jistě by bylo praktické, kdyby k nastavení docházelo automaticky. Naopak za výhodu považujeme manuální nastavení jasu displejů. V noci si každý řidič může nastavit svou úroveň.

Konektivita

Jak bývá poslední dobou zvykem, je osmipalcová dotyková obrazovka infotainmentu umístěna nad palubní deskou a není do ní zapuštěna po celém obvodu. To by jistě bylo vzhlednější, neboť takto se tam úplně nehodí.

Samotné ovládání však bylo jednoduché. Bluetooth spojení mobilního telefonu s automobilem proběhlo bez jakýchkoliv problémů a ihned došlo k přehrávání hudby. Kromě zmíněného přehrávání lze využít USB konektor nebo AUX. Zatímco u jiných automobilek jsme se setkali s reprosoustavami Beats, Dynaudio nebo Bang & Olufsen, Tucson spoléhá na výrobek značky Krell, který poskytuje 360 W výkonu. Díky tomu si užijí i milovníci hlubokých basových projevů. Jak již bylo zmíněno, 12 V konektory pro nabíjení nalezneme dva vpředu a jeden v zavazadlovém prostoru.

Pohonná jednotka

Pod kapotou byla umístěna jednotka 2.0 CRDi E-VGT Mild-Hybrid 48V, poskytující maximální výkon 136 kW (185 koní) a točivý moment 400 Nm. Síla pohonné jednotky byla přenášena přes osmistupňovou automatickou převodovku na všechna kola. Jak již bylo zmíněno, hybridní systém pomáhal hlavně při startování vozu se zařízením Stop - Start, případně při potřebě vyššího výkonu během rozjezdu.

Spínač Drive mode u ovladače automatické převodovky umožňoval změnu jízdního režimu. Škoda, že k dispozici byly pouze režimy Normal a Sport. Jistě by se zde využila například varianta Eco.
Během naší bezmála 300 kilometrů dlouhé testovací trasy nám palubní počítač vozu Hyundai Tucson PHEV ukázal finální spotřebu 6,7 litru nafty. Normovaná hodnota dle výrobce je 5,7 litru pohonných hmot. Během našich jízd jsme testovali i akceleraci a dokumentovali chování vozu, čímž se dá zdůvodnit vyšší spotřeba nafty.

 

Jízda

Dvoulitrový dieselový agregát umístěný v útrobách Tucsonu dokáže poměrně svižně nabírat rychlost a nezalekne se ani vyšších hodnot na tachometru. Po sešlápnutí plynového pedálu začne i díky hybridní jednotce vůz prakticky ihned zrychlovat bez nějaké prodlevy a to i v případě aktivovaného systému Stop - Start.

Při jízdě z kopce se zařazenou rychlostí baterie rekuperovala energii pro pozdější využití. Automatická převodovka se ale při tom neuměla přizpůsobit jízdnímu stylu a aktuální potřebě. Jinak řečeno, při sešlápnutí brzdového pedálu nepodřadila, aby udržela nebo snížila rychlost, a naopak při akceleraci nevyřadila na neutrál nebo nepřeřadila na vyšší stupeň. Tento nedostatek by se dal eliminovat alespoň pádly pod volantem pro jednodušší práci s převodovkou, ty zde ale bohužel chyběly.

V těžším terénu Tucson nevyklepe duši z těla díky příjemnému odpružení. Síla akcelerace byla poměrně vysoká a to i v běžném cestovním režimu. I při rychlejší jízdě se Tucson nenakláněl a tím řidič získává v zatáčkách vyšší jistotu. Na dálnicích jsme ocenili adaptabilní tempomat, který udržoval vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla.

Shrnutí

Celkově nás vůz mile překvapil, ať už to byla příjemná ventilace předních sedaček ve velkých vedrech, mnoho prostoru v kabině, rychlá reakce na sešlápnutí plynového pedálu nebo kvalitní hudební aparatura. Kromě okamžitého startu pohonné jednotky s následným rychlým rozjezdem jsme ale příliš nepoznali účinnost mild-hybridní jednotky. Při nakládání věcí jsme bojovali s roletkou zavazadlového prostoru, kterou bylo potřeba uchytit do kolejnic.

Základní verze s názvem Tucson přijde na 449 990 Kč. Námi testovaný Mild-hybrid může být spojen pouze s výbavou Style a navíc za příplatek 20 000 Kč, čímž cena oproti základu značně naroste. Samotný výbavový stupeň Style startuje na částce 619 990,- Kč. Po započtení všech prvků příplatkové výbavy jsme se dostali až na úroveň 874 000 Kč.

 

Základní údaje - Hyundai Tucson 2.0 CRDi E-VGT Mild-Hybrid 48V

Karoserie: SUV
Počet míst: 5
Předchůdce: Hyundai Tucson
Hlavní konkurenti: Škoda Kodiaq, Peugeot 5008, Mazda CX-5
Příbuzné modely: Kia Sportage
Pohon: 4x4
Motor: Vznětový 2.0 CRDi E-VGT Mild-Hybrid 48V
Výkon: 136 kW
Točivý moment: 400 Nm
Umístění motoru: vpředu
Převodovka: Automatická osmistupňová
Maximální rychlost: 201 km/h
Zrychlení 0-100 km: 9,5 s
Spotřeba paliva podle WLTP: 5,7 l/100 km
Délka: 4480 mm
Výška: 1850 mm
Rozvor náprav: 2670 mm
Průměr otáčení: 11 m
Provozní hmotnost: 1779 kg
Užitečné zatížení: 471 kg
Zavazadlový prostor: 459 l
Místo výroby: Česká republika
Záruka záruka pět let bez omezení počtu najetých kilometrů
Cena testovaného modelu: 874 000 Kč

 

Foto: Jiří Hájek mladší a Petr Hájek

 

Komentáře ke článku