Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

E-Challenge - závod elektromobilů napříč Českem

E-Challenge - závod elektromobilů napříč Českem

Elektromobilem z Prahy přes Ostravu a Brno zpět

Často zaznívá, že s elektromobilem není možné jezdit na dlouhé trasy. Je pravda, že nejlépe elektromobil opravdu funguje na kratších trasách a zejména ve městském provozu. To ale neznamená, že nezvládne i delší trasu. A právě to se snažili dokázat pořadatelé závodu E-Challenge, kterého jsme se jako zástupci jediné redakce mohli zúčastnit.

Jde o závod, který se jede v běžném provozu a je během něho potřeba dodržovat dopravní předpisy, což kontroluje GPS jednotka, kterou povinně dostává každá ze 14 posádek. Závod tedy nespočívá v co nejrychlejší, ale v co nejefektivnější jízdě z pohledu času. Není ani stanovena pevná trasa, pouze čtyři průjezdní body. A omezujícím pravidlem je i to, že každá posádka smí u každé stanice nabíjet pouze jednou.

E-challenge 2019

Startovní pole je velmi rozmanité, což byl ostatně i cíl organizátorů. Jsou zde všechny tři aktuálně prodávané modely značky Tesla, tedy Model S, Model X i Model 3. Dále pak Hyundai Kona a Kia e-Soul. Zmíněné vozy patří k favoritům, byť tím největším je Tesla Model 3, která má relativně nízkou spotřebu, dlouhý dojezd a možnost velmi rychlého nabíjení na SuperChargerech. My jedeme s již zmíněným elektrickým crossoverem značky Kia.

Dále jsou ve startovním poli vozy Hyundai Ioniq, VW e-Golf, Jaguar i-PACE, BMW i3, Nissan Leaf, JAC iEV7S a Volkswagen e-Up. Poslední tři vozy jsou z hlediska technických parametrů považovány za outsidery. Zvláště e-Up, který má v tomto podzimním počasí reálný dojezd okolo 100 kilometrů. Ale posádka typicky městského vozu ve složení Ondřej Hunčovský a Tereza Hunčovská vypadá, že ví, co dělá a má to dobře promyšlené. Tak uvidíme, jak si povedou.

E-challenge 2019

Závod je naplánován na sobotu, kdy je většinou nejmírnější provoz. Ovšem teplota mírně nad nulou a k tomu déšť, to nejsou ideální podmínky. Vyjíždíme v sedm hodin ráno z výstaviště v Letňanech. Za normálních okolností bychom si v autě pěkně zatopili, ale je to závod, takže oba máme bundu a jsme rozhodnuti šetřit energií, kterou chceme používat jen na pohyb auta.

Z Letňan jedeme směrem k dálnici D11 a po ní ke sjezdu na D35, kde je první průjezdní bod. Naše strategie je jasná, jedeme na horní hranici rychlostních limitů a nejrychlejší trasou. Zatímco některé posádky jedou horní trasou po silnici 11, my jedeme po D35 do Opatovic a odtud zkratkou přes Vysokou nad Labem, Borek a Býšť přijíždíme k silnici 35, po které míříme na Olomouc.

E-challenge 2019

Nejprve uvažujeme, zda neudělat krátkou zastávku na nabíjení ve Vysokém Mýtě, abychom mohli v Olomouci nabíjet až cestou zpět. aAe omylem nabíjecí stanici míjíme a vracet se nechceme, takže je to jasné. Nabijeme buď v Opavě, nebo cestou tam v Olomouci, pokud nám nebude vycházet dojezd až do Opavy.

Když se blížíme k Olomouci, tak nám vychází dojezd až do Opavy, ale museli bychom jet s lehkou nohou. Jelikož ale chceme jet na horní hranici rychlostních limitů a navíc nechceme zbytečně riskovat, zajíždíme k nabíjecí stanici v Olomouci. Tam nabíjíme 40 minut do 70 % kapacity baterie, kdy už začíná klesat nabíjecí výkon. Jelikož chceme jet co nejefektivněji, snažímese  využít pásmo maximálního nabíjecího výkonu. Navíc v tu chvíli přijíždí posádka s Hyundai Ioniq a nechceme jim blokovat stanici, takže jim předáváme kabel a odjíždíme.

E-challenge 2019

Pokračujeme do Opavy, chvíli po dálnici D35/D1 a poté z ní odbočujeme na silnici 57. V Opavě je druhý průjezdní bod. Máme ještě dost energie v baterii, proto pokračujeme až do Ostravy, kde zajíždíme k nabíjecí stanici. Zhruba 35 % v baterii by nám sice do Olomouce stačilo, ale opět na úkor rychlosti, protože bychom po dálnici určitě nemohli jet tychlostí 130 km/h. Nabíjení necháváme běžet do 77 % a doufáme, že dojedeme až do Vystrkova, kde je jediný hyper-charger, u něhož můžeme nabíjet vyšším výkonem než 50 kW jako na běžných rychlonabíječkách. Když odjíždíme z Ostravy, k našemu velkému překvapení přijíždí posádka e-Upu, které tak předáváme kabel.

Po projetí okrajem Ostravy projíždíme Klimkovický tunel, který je třetím průjezdním bodem. Poté, co na chvíli přestalo pršet, se déšť vrací a při dálniční rychlosti na mokru a navíc zimních pneumatikách je spotřeba docela vysoká. Chtěli jsme se původně vyhnout nabíjení na ČS Amigo v Olomouci, protože není úplně při cestě, ale nakonec tam raději zajíždíme. Máme v baterii 51 % a zjišťujeme, že jsme nemuseli nabíjet v Ostravě a mohli dojet až sem, čímž bychom ušetřili čas se zajížděním k jedné nabíjecí stanici. Během 15 minut necháváme baterii nabít na 68 % a pokračujeme do Vystrkova.

E-challenge 2019

Po dálnici do Brna, u kterého je poslední průjezdní bod, probíhá cesta podle plánu. Máme krásnou rezervu v dojezdu a pomocí GPS sledování zjišťujeme, že jsou před námi jen Tesla Model 3 a Hyundai Kona. Kona zastavuje na nabíjecí stanici u Brna a my pokračujeme dál směrem k Vysočině. Problém ale je, že nadmořská výška začíná prudce stoupat a naše rezerva v dojezdu se zmenšuje. Musíme tedy zpomalit a litujeme, že jsme nezůstali o pár minut déle na nabíječce v Olomouci. Po chvíli nás předjíždí Tesla Model S, kterou jsme předjeli někde u Prostějova.

Do Vystrkova dojíždíme s opravdu lehkou nohou a 3 % v baterii. Je tu ale nabíjecí stanice, která poskytuje výkon až 150 kW, ovšem Kia e-Soul dokáže přijmout jen 77 kW. I tak je to ale výhoda oproti ostatním 50kilowattovým nabíječkám. Počítáme, že by nám mělo stačit 40 %, ale chceme nějakou rezervu. Proto necháváme o pár procent více, přestože už pojedeme z kopce. Když se ale chceme odpojit, nabíjecí stanice nereaguje a musíme volat na centrálu poskytovatele, aby nabíjení ukončili na dálku. Takže místo plánovaných 20 minut odjíždíme o téměř osm minut později a s 52 % v baterii, tedy s obrovskou rezervou. 

E-challenge 2019

Zatímco už jedeme, Tesla Model S ještě nabíjí ve Vystrkově a pomocí sledování zjišťujeme, že Kona je teprve před Havlíčkovým Brodem. K našemu překvapení ale odbočuje z dálnice právě na toto město a pokračuje na Kolín. Záhy v aplikaci Waze zjišťujeme proč. Na D1 u Sázavy se v zúžení začíná tvořit kolona a my už nemáme jinou možnost, než jen objet kus dálnice, což znamená zdržení. Části kolony se nám stejně nedaří vyhnout, takže ztrácíme další cenný čas. Do cíle tak dojíždíme na třetím místě 35 minut po posádce Hyundai Kona, což je přibližně i čas, který jsme ztratili objížděním kolony a následně v ní. Bez těchto dopravních komplikací by to byl velmi těsný souboj o druhé místo za Teslou 3, která byla v cíli téměř hodinu před posádkou Kony. 

E-challenge 2019

Necelých 15 minut po nás přijíždí do cíle, který je v Horních Počernicích, posádka BMW i3, která tak vítězí v kategorii do 40 kWh. Až po nich dojíždějí Tesla X, jejíž posádce se podařilo objet celou kolonu na D1, a Tesla S. Ta si naopak celou kolonu vystála. Po nich přijíždí první ze dvou Jaguarů i-PACE a po něm, za potlesku všech v cíli, Volkswagen e-Up, městské auto s baterií o kapacitě pouhých 16 kWh, tedy zhruba poloviční oproti e-Golfům. Všichni ostatní už mají 36 kWh (Nissan Leaf) a více. Posádka Volkswagenu tak vybojovala druhé místo v kategorii „do 40 kWh“ za BMW i3, které má kapacitu 37,9 kWh.

E-challenge 2019

Nejrychlejší posádka (Michal Hruška - Jiří Korec) zvládla trasu i s nabíjením pod devět hodin, druhá (Radek Vašíček - Lubomír Němec) se vešla pod 10 hodin a my (Marek Tomíšek - Miroslav Tomíšek) jsme byli 21 minut nad desetihodinovou hranicí. Během čtyř nabíjení jsme strávili u nabíjecích stanic dvě hodiny a tři minuty, ale rozhodně nelze celý tento čas přičítat pouze nabíjení. Ve všech případech jsme si potřebovali odskočit a většinou si dali i něco k jídlu. Takže minimálně polovinu tohoto času bychom na trase stejně strávili zastávkami i bez nabíjení. Navíc zpravidla lidé někam jedou s určitým cílem, takže i čas po dojezdu lze využít k nabíjení.

Byl to poměrně zajímavý test, který ukázal, že si elektromobily ani na dlouhé trase nevedou úplně špatně, jak si mnozí myslí. Jsou tam sice určité omezení a trochu větší časová náročnost cesty, ale je možné v pohodě zvládnout i delší trasu. Zároveň ale ukázal, že mezi elektromobily na trhu jsou velké rozdíly. Například s Nissanem Leaf jsme během testu zhruba před rokem jeli podobnou trasu za 15 hodin (během e-Challenge ji posádka Leafu zvládla o hodinu rychleji). Nejdéle byla na trase posádka čínského vozu JAC, která bojovala s přehříváním baterie. Zdolání trasy ji trvalo přes 17 hodin, tedy téměř dvojnásobek proti vítězné Tesle.

Zajímavý je graf s časy  jednotlivých posádek a zároveň poměry jízdy a nabíjení. Zatímco vítězná posádka strávila jízdou více času než druhá v pořadí (i proto, že jela o 60 kilometrů delší trasou), dohnala to mnohem kratším nabíjením. Naopak již zmíněný JAC strávil nabíjením přes šest hodin, tedy více než třetinu celkového času.

Vozy Hyundai/Kia s 64 kWh bateriemi nebo Jaguary i-PACE doplatily na nedostatečnou infrastrukturu ve srovnání se sítí Tesla SuperCharger. Tesly totiž mohou nabíjet výkonem přes 100 kW (Model 3 až 150 kW) ve vlastní síti, zatímco výše zmíněné vozy měly na trase jen jednu nabíjecí stanici, na které mohou nabíjet rychleji, a to až ve Vystrkově. Ukázalo se ovšem, že to tak velký problém není a i s městským autem, které má opravdu malou baterii, se dala trasa zvládnout poměrně rychle. Ale posádka to musela mít velmi dobře spočítané. 

Komentáře ke článku