Novinky

  • 05.12.2019 Neutral Konsorcium kanadského miliardáře Lawrence Strolla hodlá koupit Aston Martin.

  • 01.12.2019 Neutral Lewis Hamilton (Mercedes) vyhrál VC Abú Zabí, poslední závod F1 v roce 2019

  • 30.11.2019 Bad Daimler šetří a proto během tří let propustí nejméně 10 000 zaměstnanců.

Facebook Instagram

Kia e-Soul se představuje české veřejnosti

Kia e-Soul se představuje české veřejnosti

Městský crossover s elektrickým pohonem je vystavený na e-Salonu

Zatímco větší z dvojice elektrických crossoverů značky Kia, model e-Niro, se už prezentoval veřejnosti dříve, menší e-Soul byl tak trochu v ústraní. Teď je ale právě e-Soul vystavený na e-Salonu a navíc jsme jej jako jedna z prvních redakcí mohli řídit již předtím.

Kia e-Soul, elektrický městský crossover

Kia Soul předchozí generace se vyráběla s tradičními pohony. Později přišla plně elektrická verze Kia Soul EV. U nové generace už bude pouze elektromobil pod názvem Kia e-Soul. Na rozdíl od předchůdce, kterého svoji siluetou stále připomíná, je ale podstatně větší. Stojí totiž na stejné platformě jako větší e-Niro.

Kia e-Soul, elektrický městský crossover

Zatímco předchozí generace Soulu měla podobnou velikost jako současný Hyundai Kona, který má ve verzi Electric stejnou techniku, aktuální Kia e-Soul je větší než Kona. Nový e-Soul o délce 4195 mm přerůstá svého předchůdce o 55 mm; liší se rozvorem 2600 mm (+30 mm) a o 25 mm delším předním převisem. Jeho šířka pak je 1800 mm.

Kia e-Soul, elektrický městský crossover

Je tedy velikostně mezi Konou a Nirem. Prostor pro posádku odpovídá spíše Niru a i 190 centimetrů vysoký člověk má vzadu pár centimetrů před koleny, což se o sesterském modelu Hyundai Kona rozhodně říci nedá. Na rozdíl od spíše cestovního Nira má ale poměrně malý kufr, který je srovnatelný spíše se zmíněnou Konou. Ten má v e-Soulu objem 315 litrů podle metodiky VDA.

Kia e-Soul, elektrický městský crossover

Zkrátka Kia e-Soul je spíše stylový městský crossover, u kterého není velký zavazadlový prostor důležitým parametrem. Přední sedačky ale mají dobré boční vedení, což je jeden z parametrů, který slibuje zábavu za volantem. Když se k tomu přidá 150 kW výkonu, velmi nízké těžiště a takřka ideální rozložení hmotnosti díky bateriím pod podlahou, vznikne z toho opravdu zajímavá kombinace. 

Kia e-Soul, elektrický městský crossover

Stejně jako u e-Nira a Kony Electric se do ČR bude pravděpodobně dovážet hlavně již zmíněná výkonnější varianta se 150 kW pod kapotou, která má baterii o kapacitě 64 kWh. Právě tu jsme měli možnost krátce vyzkoušet na relativně dlouhé cestě. Při teplotě okolo 5°C, za deště a na zimních pneumatikách jsme bez problémů ujeli 235 kilometrů z Prahy do Olomouce. A to jsme jeli na horní hranici rychlostních limitů. Trasa navíc vedla po dálnici, kde se projeví vyšší odpor vzduchu u auta, které je tvarované spíše do města.

Kia e-Soul, elektrický městský crossover

Na začátku jsme měli baterii na 99 % a v Olomouci auto ukazovalo zbývající dojezd ještě 85 kilometrů, takže bychom s lehčí nohou pravděpodobně dojeli až do našeho cíle v Opavě. Ale chtěli jsme jet v klidu a není od věci si dát krátkou přestávku na protažení a kávu. Levnější verze e-Soulu má baterii o kapacitě 39,2 kWh a výkon motoru 100 kW, což by pro jízdy po městě a okolí mělo být naprosto dostačující. 

Kia e-Soul, elektrický městský crossover

Všechny zmíněné vozy se stejnou technikou mají výhodu v podobě vodou chlazené baterie, díky čemuž se udržuje v optimální teplotě. Přispívá to k její prodloužené životnosti a právě na delších cestách a při častějším rychlonabíjení to zamezuje zpomalování nabíjení vlivem přehřátí, se kterým se některé elektromobily potýkají. 

Kia e-Soul, elektrický městský crossover

Na základě výše zmíněné zkušenosti jsme přesvědčení, že oficiální dojezd 452 kilometrů podle WLTP je v kombinovaném provozu (tedy méně dálnic a více města a okresek) za normálních podmínek a s trochu lehčí nohou dosažitelný. Na letních pneumatikách za sucha a při teplotě okolo 20 stupňů by ani při naší svižné jízdě neměl být problém ujet okolo 400 kilometrů bez nabíjení.

Levnější varianta s baterií o kapacitě 39,2 kWh pak má dojezd podle WLTP 276 kilometrů. Ta má udávanou spotřebu podle stejného cyklu 15,6 kWh/100 km, zatímco těžší verze s větší baterií o pouhou desetinu vyšší. 

Kia e-Soul, interiér a sedačky

Pokud jde o ceny, je to jednoduché. V obou případech Kia nabízí pouze jednu výbavu s názvem Executive a jak už název naznačuje, je bohatá. Obsahuje prvky od automatické klimatizace přes různé bezpečnostní i komfortní asistenty až po sedmnáctipalcová litá kola s pneumatikami s nízkým valivým odporem. Jediné položky, za které lze připlatit, tak jsou metalický/perleťový lak a dvoubarevné provedení interiéru.

Levnější motorizace vyjde na 1 149 980 Kč a výkonnější s baterií 64 kWh pak na 1 199 980 Kč. I když tedy spoustě lidem postačí levnější varianta, tak cenový rozdíl mezi nimi je tak malý, že si většina zájemců zřejmě připlatí za téměř dvojnásobnou kapacitu baterie a tedy i dojezd. Dalším benefitem pak je o polovinu vyšší výkon. Kdyby ale varianta s menší baterií odrážela reálnou hodnotu, mohla by se dostat pod milion, což by bylo zajímavé pro zákazníky, kteří si auto za 1,2 milionu nemohou dovolit.

Základní údaje - Kia e-Soul

Karoserie: pětidveřový crossover
Počet míst: 5
Předchůdce: Kia Soul EV
Příbuzné modely: Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric
Hlavní konkurenti: Hyundai Kona Electric, BMW i3
Platforma: -
Pohon: předních kol
Motor: elektrický synchronní střídavý 150 kW (204 k) elektrický synchronní střídavý 100 kW (136 k)
Umístění motoru: elektromotor vpředu napříč
Převodovka: jednostupňová
Maximální rychlost: 167 km/h
Zrychlení 0-100 km: 7,6 s
Spotřeba paliva podle NEDC: -
Spotřeba paliva podle WLTP: 15,7 kWh/100 km
Kapacita akumulátorů 64 kWh kWh
Dojezd 452 km
Délka: 4195 mm
Výška: 1600 mm
Rozvor náprav: 2600 mm
Poloměr otáčení: 5,3 m
Provozní hmotnost: 1682/2180 kg
Užitečné zatížení: 498 kg
Objem zavazadlového prostoru: 315 l
Místo výroby: -
Záruka: sedm let/150 000 km
Cena základní verze: 1 199 980 Kč za verzi 150 kW/64 kWh vč. DPH

Komentáře ke článku