Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Vyzkoušeli jsme nový motor Mazda Skyactiv-X

Vyzkoušeli jsme nový motor Mazda Skyactiv-X

Otestovali jsme jeho úspornost ve vozech Mazda 3 a CX-30

Snižování spotřeby a emisí je trendem současné doby, ostatně k tomu automobilky nutí stále přísnější limity. Zatímco většina automobilek na to jde cestou downsizingu a doplněním nabídky o auta do zásuvky (elektromobily a plug-in hybridy), Mazda jako v podstatě jediná automobilka postupuje jinak. Tak vznikl motor Skyactiv-X, který zachovává dvoulitrový objem. Tak velký motor má ve třídě kompaktních vozů už velmi málo aut. Zajímavé na něm je to, že se svojí podstatou nachází mezi zážehovým a vznětovým motorem. Jak funguje, jsme vyzkoušeli během eco rallye.

Podívejme se nejprve na princip tohoto motoru. Zážehové motory Mazda označuje Skyactiv-G a vznětové Skyactiv-D. Písmeno X v označení tak ukazuje, že jde o křížence. Je to zážehový motor, spalující benzín, a jako takový funguje například, než se zahřeje. Poté se ale přepne do režimu SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition), tedy jakéhosi řízeného vznětu.

Mazda Skyactiv-X Power Eco Race

Motor má extrémně vysoký kompresní poměr a v režimu SPCCI stlačuje velmi chudou směs. Nedojde ale k jednoduchému vznícení jako u vznětového motoru, ale stejně jako u běžných zážehových agregátů směs zažehne svíčka. Jelikož je ale směs extrémně stlačená, v podstatě těsně před vznícením, zážeh odstartuje vznícení jejího zbytku. Ta tak dokonaleji prohoří, což vede k větší efektivitě, protože stačí mnohem chudší směs, než je běžné.

Podle Mazdy tento motor spojuje výhody zážehových a vznětových motorů. Ze vznětových motorů si bere úsporu paliva, vysoký točivý moment a rychlou reakci, zatímco ze zážehových špičkový výkon, schopnost jít do otáček a dobré čištění výfukových plynů. A jak to funguje ve skutečnosti?

Jak úsporné jsou motory Skyactiv-X, jsme si mohli vyzkoušet během soutěže Mazda Skyactiv-X Power Eco Race, která se konala u brněnského okruhu. A jak jinak, Mazda zvolila netradiční cestu. Zatímco většinou se eco rallye pořádají v ideálních podmínkách, Mazda se rozhodla ukázat schopnosti motoru při přesném opaku. 

Mazda Skyactiv-X Power Eco Race

Ani jeden z vozů neměl ideální konfiguraci pro nejnižší spotřebu. Všechny byly ve vysokých výbavách a na velkých kolech. Na těch samozřejmě byly vzhledem k ročnímu období i zimní pneumatiky. Aby to nebylo málo, tak ani jeden vůz nebyl v nejúspornějším provedení, tedy jako předokolka s manuální převodovkou.

Každý z nás si vyzkoušel Mazdu 3 Hatchback s manuální převodovkou a pohonem 4x4, Mazdu 3 sedan s automatem a pohonem předních kol a Mazdu CX-30, která měla automat i 4x4. Ani jeden z vozů dosud neabsolvoval přes pět tisíc kilometrů, přičemž některé neměly na kontě ani dva tisíce, takže o dostatečném zajetí se také nedá mluvit.

Trasa byla kopcovitá a plná zatáček, proto nebylo možné jet celou dobu v nejúspornějším režimu. Navíc časový limit odpovídal běžné jízdě na horní hranici rychlostních limitů, takže ani loudáním se nedalo ušetřit palivo, jako na některých eco rallye. Déšť a teplota mírně nad nulou také nebyly optimálním počasím..

Zahřátý motor Skyactiv-X ale opravdu většinu jízdy fungoval v režimu SPCCI. Do běžného režimu se přepínal pouze při chodu na volnoběh. Teoreticky i při vysokém zatížení, ale ani na tomto náročném okruhu nenastala při snaze o úspornou jízdu taková situace.. 

Mazda Skyactiv-X Power Eco Race

Vozy Mazda s motory Skyactiv-X mají mild-hybridní techniku, takže při brzdění zesílený 24voltový startér rekuperuje energii a ukládá ji do baterie, aby pak mohl pomoci spalovacímu motoru při rozjezdu nebo třeba jízdě do kopce. Díky tomu dokáží tyto motory fungovat ve velmi nízkých otáčkách i při vyšším zatížení.

A jak vycházela spotřeba? Poprvé jsme jeli okruh s modelem CX-30 s automatem a ve čtyřkolce a palubní počítač po jízdě ukázal 5,8 l/100 km. Druhým vozem byla Mazda 3 sedan také s automatem, ovšem předokolka a s tou se nám okruh podařilo projet za 5,3 l/100 km. Nejúspornější se jevila Mazda 3 hatchback s manuálem a pohonem všech kol, která na konci ukázala krásných 5,1 l/100 km.

Rozhodující byl průměr ze všech tří jízd, který tak vyšel na 5,4 l/100 km. Vítězem se stal Ladislav Čermák, který měl ještě o desetinu nižší průměr. Ne všichni ale dokázali takto využít potenciál motorů Skyactiv-X, takže Mazda 3 SDN AT měla průměr všech jízd 5,73 l/100 km, Mazda 3 HB MT 4x4 5,78 l/100 km a Mazda CX-30 AT 4x4 pak 6,2 l/100 km. Průměr českého týmu, který vyhrál nad slovenským, činil 5,9 l/100 km.

Mazda Skyactiv-X Power Eco Race

Je tedy jasné, že s předokolkou a manuální převodovkou bychom se i v těchto náročných podmínkách dostali pod magickou hranici pěti litrů. Vzhledem k podmínkám a konfiguracím vozů to rozhodně nejsou špatné výsledky. Zdá se, že Mazda ví, co dělá, a její cesta vede k zajímavým výsledkům. Těšíme se, až budeme moci otestovat předokolku s manuální převodovkou, ideálně už zajetou a na letních pneumatikách.

Komentáře ke článku