Novinky

  • 24.02.2020 Bad V Německu se dramaticky množí krádeže katalyzátorů ze zaparkovaných aut.

  • 20.02.2020 Neutral Fiat přestaví tovární komplex Mirafiori v Turíně na výrobu elektricky poháněných aut.

  • 20.02.2020 Neutral Volkswagen připravuje velké SUV s elektrickým pohonem - pracovní název je Ruggdzz.

Facebook Instagram

Nevšední kamufláž Seatu Leon

Nevšední kamufláž Seatu Leon

Inspirace katalánskými mozaikami

Vývoj nového modelu je mnohaletým procesem, který vyžaduje intenzivní úsilí designérů a inženýrů. Jejich práce musí zůstat v naprostém utajení až do dne premiéry automobilu, jenž je jejím výsledkem.

Nový Seat Leon se několik dnů před svým oficiálním odhalením ukáže světu s maskováním inspirovaným modernismem a Barcelonou.

Kamufláž má svůj původ ve vojenské taktice, kterou používaly lodě během první světové války. Jejich maskovací nátěry byly tvořeny černo-bílými geometrickými vzory, schopnými zastřít skutečné tvary lodi a zmást nepřítele. „Traduje se, že umělci, kteří navrhli tyto maskovací vzory, čerpali inspiraci z kubistických obrazů. Stejný princip se používá u maskování automobilů,“ říká Edgar Aneas, odborník na maskování vozidel.

V tomto případě se designéři společnosti Seat z oddělení barev a materiálů nechali inspirovat mozaikovou technikou (trencadís v katalánštině), používající převážně kousky keramických dlaždic. „Nový Seat Leon má silný charakter a je velmi obtížné ho zamaskovat, protože se jedná o sochu na kolech, která vyjadřuje emocionální podstatu značky. Barcelona je rodištěm Leonu, a protože k ní máme velmi blízký vztah, hledali jsme inspiraci právě v tomto velkoměstě,“ vysvětluje Jordi Font, vedoucí vývoje barev a materiálů ve společnosti Seat.

Designéři z oddělení barev a materiálů stáli před výzvou upustit od obvyklého designu maskování. Proto uskutečnili několik předběžných testů. Dosavadní designy používaly vždy černou a bílou. Každá značka má svůj vlastní design a některé si ho dokonce patentují.

Je to poprvé, co jsme nepoužili konvenční kamufláž. Byla to výzva, protože hlavním cílem je zkreslit tvary automobilu. Pracovali jsme na několika způsobech, jak zastřít linie. Naše poselství je jasné – my jsme Barcelona, my jsme ze Středozemí a disponujeme celým spektrem barev. Chceme dát naší soše smysl,“ prohlašuje Jordi.

Kamufláž má nejen estetickou funkci, ale musí také odolávat extrémnímu počasí a provozním podmínkám. Jako materiál se používá speciální litý vinyl, který těmto vlivům dokáže odolávat. „Automobily se maskují tak, aby mohly být testovány za různých povětrnostních podmínek, při teplotách pod bodem mrazu i během dlouhého působení přírodních živlů, deště a pouštní výhně. Tento vinyl je velmi odolným materiálem a má speciální vlastnosti, které brání jeho sloupnutí nebo degradaci,“ tvrdí Edgar Aneas. 

Maskování zpětných zrcátek patří k nejobtížnějším úkonům

Pro tento model se spotřebovalo 20 metrů čtverečních vinylu. Části zakrývající okna a světlomety jsou mikroperforované, aby jimi mohlo procházet světlo. Posádka musí mít výhled ven, současně však nesmí být vidět dovnitř. Maskovací vinyl se nanáší zahřátý na 45 °C, aby dokonale přiléhal k povrchu karoserie.

Před výrobou maskování nového modelu byly zadány studie, které definovaly nejvíce reprezentativní prvky vozidla a jeho hlavní změny. Čím chaotičtější je maskování, tím více zakrývá, takže je nutné patřičným způsobem rozčlenit linie a barvy. Nejsložitější části, které se potahují vinylem, jsou vnější zpětná zrcátka, výrazně tvarované díly a spoilery.

A jaké nejvýznamnější součásti designu se musejí maskovat? „Světlomety, tvary koncových svítilen, prolisy… Jedná se totiž o zásadní prvky automobilu, o naši DNA,“ podotýká Jordi Font.

Dokončené umělecké dílo bude odhaleno 28. ledna, a to již bez zamaskovaného exteriéru.

Komentáře ke článku