Novinky

  • 30.07.2025 Good Roman Roubíček představí na výstavě Racing Expo svůj závodní vůz Praga R1T

  • 30.07.2025 Neutral Dvě třetiny Čechů pijí ledovou kávu nejčastěji na čerpací stanici

  • 16.04.2025 Good Automotodrom Brno zahájil kompletní rekonstrukci Masarykova okruhu

Facebook Instagram

Kouzla s rozdělováním točivého momentu

Kouzla s rozdělováním točivého momentu

Tajemství Toyoty GR Yaris

Toyota GR Yaris se vymyká zažitým stereotypům. Představme si několik originálních řešení, kterými se může vykázat.

Jde o první sportovní auto Toyoty s oběma hnanými nápravami, které se objevilo na silnicích od ukončení produkce Celiky 4x4 v roce 1999. O rozdělení točivého momentu mezi nápravy se stará spojka. Je umístěna hned před zadním diferenciálem a přerozděluje ho podle aktuálního podélného a příčného zrychlení vozidla, brzdění a úhlu natočení kol. Tato soustava nahrazuje klasický centrální diferenciál.

Běžné systémy pohonu 4x4 jsou založené na náhonu na předek a v určitých podmínkách mohou předat až 50 % točivého momentu na zadní kola. Zde se ale plynule rozděluje hnací síla mezi obě nápravy. V závislosti na situaci ji ovšem může GR Yaris bleskově předat v poměru 100:0, tedy pouze na předek, anebo naopak 0:100. 

Toyota GR Yaris se může pochlubit mnoha nezvyklými technickými řešeními

Doplňkovou kontrolu poskytují tři jízdní režimy. Základem je Normal, kde 60 % točivého momentu dostávají přední kola a zbylých 40 % se přenese dozadu. Program byl vytvořen pro potřeby každodenního provozu. V konfiguraci Sport se pohání pouze zadní náprava – nastavené proporce činí 30:70. Třetím módem je pak Track (50:50).

Automobil uvádí do pohybu tříválcová přeplňovaná jednotka, která se dostane na více než sedm tisíc otáček. Její zdvihový objem činí 1,6 l a lze z ní vymáčknout 261 koní, respektive 360 Nm. Motor, spřažený s tradiční manuální šestistupňovou převodovkou, má rozšířené výfukové ventily a turbodmychadlo s kuličkovými ložisky.

Vpředu auto brzdí kotouče o průměru 355 milimetru a čtyřpístkové třmeny. V zadní části najdeme 297milimetrové kotouče s dvoupístkovými třmeny.

Střecha je z uhlíkového vlákna, na výrobu přední a zadní kapoty a dveří byl použit hliník. Karoserie je proto o téměř 40 kilogramů lehčí než ta ve standardní Toyotě Yaris. Kompletní vozidlo váží pouhých 1280 kilogramů. I díky tomu zrychlí z nuly na stovku za 5,2 sekundy.

Komentáře ke článku