Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Solberg zkrotil neposlušné auto, Paddon kontroluje situaci

Solberg zkrotil neposlušné auto, Paddon kontroluje situaci

ERC – Rallye Skandinávie – pátek

Oliver Solberg se sice vrací do rallyeového mistrovství Evropy jen na skok, při první etapě Skandinávské rallye ale jasně ukázal, že nebude pouze do počtu. Domácí jezdec vede s náskokem 10,2 sekundy před lídrem šampionátu Haydenem Paddonem. Syn Pettera Solberga zůstal první i navzdory odpoledním potížím s hřebenovou tyčí řízení, kvůli které jeho auto obtížně zatáčelo, což mu dalo zabrat zejména odpoledne, kdy pršelo. Vítěz předchozích dvou soutěží Martins Sesks se zatím trápí na šesté pozici. Český jezdec Filip Mareš je devátý.

„Je to samozřejmě velmi malý rozdíl, ale naše tempo je dobré a bezpečné. Nebylo to sice lehké, ty cesty tu ale jsou fantastické a je velice zábavné na nich jezdit,“ hodnotil vydařený pátek Solberg, který se historicky prvního ročníku Skandinávské rallye účastní s vozem Volkswagen Polo GTI R5.

Největším soupeřem vicemistra Evropy z roku 2020 byl během pátku lídr šampionátu Hayden Paddon. První dvě rychlostní zkoušky dokonce Novozélanďan zvládl lépe a vedl před Solbergem s náskokem 2,5 sekundy. Od třetí rychlostní zkoušky už ale převzal otěže Solberg.

Jakožto vedoucí muž šampionátu, kde má třicetibodový náskok před druhým Martinsem Sesksem, má Paddon především cíl získat body. To ale neznamená, že boj o první příčku automaticky vzdává.

„Jsme tak trochu v zemi nikoho. Máme dobrý náskok, takže ten si musíme hlídat. To je tedy priorita. Samozřejmě ale nechci nechat Olivera, aby mi utekl. Zkusíme na něj vyvíjet tlak. Je to deset sekund, zítra se může stát leccos,“ říká jezdec italské stáje BRC.

Hayden Paddon má nakročeno k tomu, aby navýšil své celkové vedení. Foto: FIA ERC



Skandinávská rallye se sice koná vůbec poprvé, nedá se však říct, že by byla pro všechny závodníky něčím neznámým. Její součástí jsou i trasy, které se využívají při Švédské rallye v mistrovství světa. Tentokrát se ovšem nejede na sněhu, ale na šotolině. Solbergovi se letos podařilo Švédskou rallye vyhrát v kategorii WRC 2.

Paddon má zatím dobře nakročeno k tomu, aby prodloužil svou letošní konzistentní šňůru. Tu zahájil vítězstvím v Portugalském Fafe. Poté dosáhl tři druhá místa na Kanárských ostrovech, v Polsku a Lotyšsku.

 

Larsen a další čtyři



Zatímco boj o vítězství po pátku probíhá mezi dvojicí Oliver Solberg a Hayden Paddon, o bronzový výsledek bojují hned čtyři závodníci. Jsou jimi Frank Tore Larsen, Mikko Heikkilä, Nikolaj Grjazin, Martins Sesks a Lauri Joona.

Po pátku vychází z tohoto boje nejlépe Larsen. Nor, který startuje v mistrovství Evropy poprvé po pěti letech, momentálně drží třetí příčku. Z té ztrácí 35,4 sekundy na druhého Paddona. Larsen ale rozhodně nemůže být v klidu. Po páteční dopolední sekci sice měl k dobru 7,6 sekundy, po odpoledních jízdách už ale jeho náskok na nejbližšího pronásledovatele činí pouhou jednu desetinu. Tu na něj ztrácí Mikko Heikkilä, kterému se deštěm ovlivněné závěrečné čtyři erzety podařily. Dopoledne se na měkké směsi trápil.

„Je to veliká zábava, když jste zapojeni do tak těsného souboje s tolika talentovanými jezdci. Jsem nadšený, že tady mohu být,“ pochvaluje si Larsen. Na jeho Volkswagenu Polo GTI R5 se přitom pracovalo až do 2:30 hodin v noci. Důvodem byla výměna palivového čerpadla.

Jak Larsen, tak Heikkilä si ale musí hlídat záda. Zatímco pátý Grjazin ztrácí na třetí místo 4,9 sekundy, šestý Sesks zaostává o pět sekund a Joonovo manko činí 13,1 sekundy.

Martins Sesks zatím na své výkony z předchozích dvou soutěží nenavazuje. Foto: FIA ERC



Sesks sice vyhrál předchozí dvě soutěže v Polsku a Lotyšsku, tentokrát ale zatím neukazuje takovou rychlost. Na konci dne sice cítil zlepšení, dopoledne však přiznal, že se necítí příliš dobře.

„Největším problémem je, že jsme se připravovali na něco jiného,“ připouští, že ho Skandinávská rallye svým charakterem zaskočila.

 

Mareš kráčí za nejlepším výsledkem



Jediný český zástupce ve startovním poli Filip Mareš mohl být po pátečním programu spokojen. Má totiž nakročeno k tomu, aby dosáhl svého nejlepšího výsledku v sezoně. Nachází se na deváté pozici.

„Plníme, co jsme si předsevzali a do boje s ohromnou konkurencí dáváme vše, co umíme. Devátá příčka je pro nás v tuto chvíli super. Reálně jsou před námi jen jezdci bojující o vítězství nebo o bednu a všechno to jsou hlavně šotolinoví specialisté. Naopak je za námi několik posádek, které měly být papírově silnější,“ napsal jezdec stáje ACCR Entry Engineering na sociálních sítích.

Český závodník má navíc šanci, že se posune dopředu. Osmý Mathieu Franceschi má na něj totiž k dobru jen 9,7 sekundy. Francouz zažil krizovku na první rychlostní zkoušce, kdy musel chvíli jet po dvou kolech.

Mathieu Franceschi zažil na první rychlostní zkoušce pořádně dramatickou chvilku. Foto: FIA ERC



„Není daleko, takže se zítra pokusíme neztratit kontakt. Do cíle je pořád dost daleko. Ale řeknu vám, jet na těchto RZ tempo…no, tepovka mi asi pár dní nespadne,“ dodává s nadsázkou.

Za Marešem se nacházejí mimo jiné i úřadující šampion Efrén Llarena spolu se třetím mužem průběžného pořadí Madsem Ostbergem. Llarena, který od minulé soutěže vyměnil novější Škodu Fabii RS Rally2 za starší Fabii Rally2 Evo, figuruje na desáté pozici. Ostberg je až jedenáctý a odpoledne ho trápily potíže s výkonem motoru. Zatímco Llarena ztrácí na Mareše 18,1 sekundy, Ostberg je za Llarenou pozadu jen o jednu desetinu.

S vozem specifikace Rally2 ve Skandinávii startuje mimo jiné i Jon Armstrong. Brit na všech letošních podnicích kraloval třídě ERC 3. Tentokrát se mu ale stáj MRF Tyres rozhodla dát šanci ve voze Ford Fiesta. Na páté rychlostní zkoušce si sice přivodil defekt pneumatiky, když trefil zařízení proti řezání zatáček, figuruje ale na celkovém 16. místě.

Za zmínku stojí i účast čtvrtého muže průběžného pořadí rallyekrosového mistrovství světa Oleho Christiana Veibyho. Jde o dalšího jezdce, který startuje s Volkswagenem Polo GTI R5. Momentálně se nachází na 13. pozici.

V rámci klasifikace ERC 3 tento víkend startují pouze William Creighton a Dmitrij Feofanov. Ani jeden z nich ale páteční program nedokončil. Zatímco Creightona vyřadil defekt, Feofanov boural.

Klasifikace ERC 4 a Junior ERC mají identickou první trojici. Vede Isak Reiersen před Patrikem Hallbergem a Millem Johanssonem. Lídr průběžného pořadí v obou těchto hodnoceních Ola Nore je až šestý. Nor se trápil především v zatáčkách.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA ERC

 

 

Komentáře ke článku