Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Proč nejezdit v létě na zimních pneumatikách

Proč nejezdit v létě na zimních pneumatikách

V Itálii hrozí pokuta až 50 000 Kč

Podle odhadu Ústředního automotoklubu (ÚAMK) zhruba 20 až 25 % řidičů vůbec nepřezouvá ze zimních na letní pneumatiky.

Proč se tak děje? Průměrný věk osobního automobilu v ČR na konci roku 2017 činil 14,62 let. Cena takto staré Škody Octavie činí asi 25 000 Kč. Za nové pneu, včetně práce v servisu, může majitel dát asi 4000 Kč, tedy šestinu hodnoty samotného vozu. Takovéto počty vedou mnoho motoristů, zvláště mimo velká města, k tomu, že dojíždějí staré zimní pneumatiky, nebo si pořizují tak zvané celoroční pláště.

Pokud jde o dodržení předpisů ohledně hloubky vzorku, bývá obvykle všechno v pořádku. Přesto se zde objevuje hned několik úskalí.

Tendence vozidla obutého v létě na zimních gumách je jednoznačná – výraznější naklánění. S tím souvisí i fakt, že z jedné strany až příliš přilnavá a zároveň měkká směs se snadněji v podobě mikročásteček trhá, odletuje od pláště, dostává se do okolí. A jak známo, tyto mikročástice vdechujeme, dostávají se do podzemních vod, znečišťují přírodu.

Rozdílnost směsi běhounu, která není vhodná pro vyšší teploty, znamená, že přilnavost a brzdný efekt zimních plášťů v létě jsou až o pětinu slabší. Prodlužuje se tak brzdná dráha, za vysokých teplot i o třetinu.

Jízda s tímto obutím navíc znamená vyšší spotřebu paliva, a to v průměru o 0,2 litru na 100 km. V některých zemích, například v Itálii, dokonce hrozí nebezpečí pokuty, a to až do výše 50 000 Kč.

Komentáře ke článku