Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Toyota neměla ve 24 h Le Mans vážného soupeře

Toyota neměla ve 24 h Le Mans vážného soupeře

Nejnapínavější souboje nabídly GT vozy

Letošní čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans jsem si jako její někdejší dlouholetý účastník pochopitelně nenechal ujít.

Coby odchovanec gétéček jsem napjatě sledoval zejména tuto kategorii. Díky odchodu automobilek z nejvyšší třídy LMP1 se ocitla ve středu zájmu. I v médiích se jí dostalo značného prostoru. Protože v ní nastoupilo šest továrních týmů, měla tentokrát mimořádný náboj. Škoda jen opakovaného nasazení safety caru mezi třetí a čtvrtou hodinou, kdy růžové porsche získalo náskok půl kola, který mu nakonec stačil k vítězství. Bez toho by o prvenství bojovalo možná i pět aut až do konce.

Přiznávám, že jsem fandil všem ostatním, jenom ne právě Porsche. To početně dominovalo, mělo ve hře nejvíc posádek – a podél trati také spoustu reklamy. Přitom fordy jely stejně dobře a corvetty hodně podobně. Těm jsem přál, aby uspěly. A také aston martinům, s nimiž jsem svého času závodil. U nich se ovšem brzy ukázalo, že ztrácejí dvě až tři sekundy na kolo a nemají šanci. Předvedly se i BMW a Ferrari.

Automobilky samozřejmě do Le Mans patří. Fakt, že v LMP1 byla pouze jediná, závodu trochu uškodilo. Privátní týmy nemohly toyotám stačit. Vždyť oproti nim mají sotva desetinový rozpočet. Jediným, kdo mohl Japonce připravit o triumf, bylo samotné Le Mans. Tedy, že by jejich prototypy odpadly nebo jezdci udělali chybu.

V roce 2021 vstoupí v platnost nové technické předpisy. Je tak teoreticky možné, že by se vrátily některé další značky. Do té doby to ale bude show Toyoty. Pokud se rozhodne pokračovat, což zatím není jisté.

 

Tomáš Enge

Rodák z Liberce je jediným naším pilotem ve F1. V roce 2001 odjel v týmu Prost tři velké ceny. V sezoně 2005 jako první Čech nastoupil do závodu 500 mil Indianapolisu. K největším úspěchům jeho kariéry patří vítězství v německé formuli Ford (1996), dvě třetí místa ve formuli 3000 (2001 a 2002) a absolutní prvenství v Le Mans Series (2009). Čtyřiadvacetihodinovku na okruhu poblíž francouzského města Le Mans absolvoval devětkrát, v roce 2003 zvítězil v kategorii GTS, 2006 byl druhý v GT1.

Komentáře ke článku