Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

První sériová autonomní vozidla

První sériová autonomní vozidla

Mikrobusy bez řidiče od čínského internetového gigantu Baidu

Největší internetový vyhledávač v čínském jazyce Baidu oznámil, že z výrobního pásu sjela první stovka minibusů Apolong, vybavených autonomním řízením na úrovni 4, tedy nevyžadujících žádné zásahy člověka.

Vozidlo s plně elektrickým pohonem vyrábí čínský výrobce autobusů King Long v Sia-menu v provincii Fujian na jihovýchodě Číny. Na jeho vývoji se začalo pracovat v říjnu 2017. Jde o minibus pro 14 cestujících s lehkou kompozitovou konstrukcí a zaoblenými skly. Apolong je vybaven mnoha snímači, jako je Lidar, radar pracující s milimetrovými vlnami, HDR záznamem a stereokamerami.
Představitel společnosti Baidu Robin Li ohlásil: „Rok 2018 vstupuje do historie jako první rok prodeje vozidel s autonomním řízením. Odteď běží sériová produkce Apolongu, takže budeme svědky obrovského skoku ve využití autonomního řízení, který posune celý průmysl od nuly k jedničce.“

Mikrobusy budou mít na starosti tzv. last mile dopravu. Ještě letos budou tyto minibusy zařazeny do provozu v několika čínských městech včetně Pekingu a jednoho z nejrychleji rostoucích měst světa Šen-čenu. Zprvu budou jezdit v uzavřených prostorech, jako jsou parky, průmyslové zóny a letištní areály, kde je bude možné provozovat bez řidiče. V roce 2019 se začnou dodávat i do světa, počínaje Japonskem. Tam s jejich pomocí chce společnost SB Drive, patřící do SoftBank Group, řešit akutní nedostatek řidičů v zemi. 

Apolong využívá otevřenou platformu Apollo 3.0, kterou vyvinula společnost Baidu. Na jejím vývoji po celý rok pracovalo 10 000 vývojových techniků. Na jejím vývoji se podílí také 116 partnerských organizací z celého světa z oblastí automobilového průmyslu i technologických firem. Patří mezi ně mj. i Ford, Daimler, Nvidia, Intel, Microsoft či výrobce lidarů Velodyne. 

Platforma Apollo by se do roku 2020 měla stát základem pro použití v osobních automobilech společnosti BYD a stát se tak čínskou odpovědí na projekty ze Silicon Valley a od firem jako jsou Waymo (Alphabet), Uber či automobilek Ford, BMW nebo GM. Apollo by se mělo podle představ vedení Baidu stát pro auta něčím podobným, jako je Android pro mobilní telefony. Kromě výše uvedených jsou významnými partnery programu Apollo také společnosti Jaguar Land Rover, Valeo, Byton, Leopard Imaging a Suning Logistics.

Současně s vozidlem Apolong Baidu předvedlo i systém hlasově aktivované telematiky s umělou inteligencí OS. Jde o řešení zcela měnící způsob komunikace mezi člověkem a vozidlem - umožňuje mj. vstup do vozu na základě rozpoznání obličeje, zajišťuje navigaci, stará se o internetovou bezpečnost a nabízí také spojení z domovem V2H (Vehicle to home) nebo personalizované služby, například objednávku jídla hlasovým pokynem.

Pozoruhodné na využití operačního systému Baidu Apollo je to, že nemá sloužit k posílení postavení jeho provozovatele, jako je tomu například u Google Android, ale Číny jako vedoucí země ve vývoji autonomních vozidel. Podle vedení Baidu firmy, které se o zvládnutí této technologie pokoušejí vlastními silami, totiž nemají šanci na úspěch.

Komentáře ke článku