Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Dekáda tančících budíků ve vozech Lexus

Dekáda tančících budíků ve vozech Lexus

První se objevil již v roce 2009

Tančící budíky jsou v automobilovém průmyslu stále novinkou. Prvním autem na světě, který jím byl vybaven, se stal sportovní supervůz Lexus LFA z roku 2009.

Po něm přišly další modely Lexusu: sedan IS a kupé RC ve verzích F Sport. Naposledy se toto řešení objevilo v kupé LC a ve verzi F Sport limuzíny LS.

U LFA zaujímá kulatý budík centrální pozici na přístrojové desce. V jeho nitru se na barevné matrici z tekutých krystalů objevují údaje o rychlosti a režimu práce převodovky. Největší prvek pak představuje otáčkoměr. Po levé straně se nacházejí informace o množství pohonných hmot a teplotě motoru, vpravo pak o teplotě a tlaku oleje.

Pokud se řidič potřebuje dozvědět něco víc, stiskne tlačítko na volantu. Elektromotory přesunou prostřední budík vpravo a odhalí na obrazovce, která se doposud skrývala pod ním, další menu.

 

V Lexusu IS může být prstenec budíku umístěn i centrálně. Vlevo se pak prezentují údaje o teplotě chladicí kapaliny a venkovní teplotě, zatímco vpravo lze zjistit, kolik kilometrů vůz najel a jaký je stav pohonných hmot. V režimech Sport a Sport+ jsou uprostřed kulatého ukazatele digitální údaje tachometru a velký, analog připomínající otáčkoměr. Níže jsou pak data o režimu práce převodovky a fungování asistentů jízdy.

 

Stačí změnit jízdní režim na Normal a na obrazovce se hned objeví něco jiného, například ukazatel průtoku energie hybridního pohonu. Displej rovněž umožňuje zkontrolovat aktuální tlak v pneumatikách či právě zařazenou rychlost. Další záložka nabízí zjednodušené pokyny navigace.

V případě Lexusu LC vidíme vlevo indikátor průtoku energie hybridního pohonu, zatímco vpravo mají své místo informace o teplotě motoru a stavu palivové nádrže. V benzinové verzi je vlevo umístěna teplota motoru a vpravo stav pohonných hmot. Po přesunutí budíku doprava se zobrazí rozvětvené menu a hlášení o teplotě motoru a pohonných hmotách se přestěhuje dolů. Nahoře pak odečítáme čas a venkovní teplotu.

Nejširší menu a největší ukazatele ze všech má Lexus LS. Motorista má přitom před očima elektricky řízené budíky.

Komentáře ke článku