Novinky

  • 30.07.2025 Good Roman Roubíček představí na výstavě Racing Expo svůj závodní vůz Praga R1T

  • 30.07.2025 Neutral Dvě třetiny Čechů pijí ledovou kávu nejčastěji na čerpací stanici

  • 16.04.2025 Good Automotodrom Brno zahájil kompletní rekonstrukci Masarykova okruhu

Facebook Instagram

Dekáda tančících budíků ve vozech Lexus

Dekáda tančících budíků ve vozech Lexus

První se objevil již v roce 2009

Tančící budíky jsou v automobilovém průmyslu stále novinkou. Prvním autem na světě, který jím byl vybaven, se stal sportovní supervůz Lexus LFA z roku 2009.

Po něm přišly další modely Lexusu: sedan IS a kupé RC ve verzích F Sport. Naposledy se toto řešení objevilo v kupé LC a ve verzi F Sport limuzíny LS.

U LFA zaujímá kulatý budík centrální pozici na přístrojové desce. V jeho nitru se na barevné matrici z tekutých krystalů objevují údaje o rychlosti a režimu práce převodovky. Největší prvek pak představuje otáčkoměr. Po levé straně se nacházejí informace o množství pohonných hmot a teplotě motoru, vpravo pak o teplotě a tlaku oleje.

Pokud se řidič potřebuje dozvědět něco víc, stiskne tlačítko na volantu. Elektromotory přesunou prostřední budík vpravo a odhalí na obrazovce, která se doposud skrývala pod ním, další menu.

 

V Lexusu IS může být prstenec budíku umístěn i centrálně. Vlevo se pak prezentují údaje o teplotě chladicí kapaliny a venkovní teplotě, zatímco vpravo lze zjistit, kolik kilometrů vůz najel a jaký je stav pohonných hmot. V režimech Sport a Sport+ jsou uprostřed kulatého ukazatele digitální údaje tachometru a velký, analog připomínající otáčkoměr. Níže jsou pak data o režimu práce převodovky a fungování asistentů jízdy.

 

Stačí změnit jízdní režim na Normal a na obrazovce se hned objeví něco jiného, například ukazatel průtoku energie hybridního pohonu. Displej rovněž umožňuje zkontrolovat aktuální tlak v pneumatikách či právě zařazenou rychlost. Další záložka nabízí zjednodušené pokyny navigace.

V případě Lexusu LC vidíme vlevo indikátor průtoku energie hybridního pohonu, zatímco vpravo mají své místo informace o teplotě motoru a stavu palivové nádrže. V benzinové verzi je vlevo umístěna teplota motoru a vpravo stav pohonných hmot. Po přesunutí budíku doprava se zobrazí rozvětvené menu a hlášení o teplotě motoru a pohonných hmotách se přestěhuje dolů. Nahoře pak odečítáme čas a venkovní teplotu.

Nejširší menu a největší ukazatele ze všech má Lexus LS. Motorista má přitom před očima elektricky řízené budíky.

Komentáře ke článku