Novinky

  • 29.11.2020 Neutral Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton vyhrál VC Bahrajnu F1

  • 28.11.2020 Neutral Za tři čtvrtletí 2020 vzrostl počet osobních aut v ČR o 112 000 na 6,102 milionu vozů

  • 25.11.2020 Neutral Nový crossover automobilky Hyundai se bude jmenovat Bayon

Facebook Instagram

Jak Lexus bojuje s hlukem v kabrioletu

Jak Lexus bojuje s hlukem v kabrioletu

Nasadil technologii jeho aktivního potlačení

Lexus prozradil, jakým způsobem dosahuje odpovídající kvality akustického projevu motoru u svého kabrioletu LC 500 Convertible.

Pro velkoobjemové atmosférické agregáty V8, jakým je i pětilitrová jednotka pod kapotou LC 500 Convertible, je charakteristický pravidelný pulzující zvuk. Lexus využil zvláštní technologie ke sladění vlastností motoru s harmonickými kmitočty ve zvukovém spektru (dokonalé periody příjemné lidskému sluchu) a stereofonním zvukem za účelem dosažení požadované hloubky a takzvané formanty – kvality, která dráždí smysly a vytváří libé pocity.

Aktivní potlačování hluku (ANC) slouží k odfiltrování zvukových kmitočtů na palubě vozu. Je založeno na generování impulsů se stejnou amplitudou, ale opačnou fází, které prostřednictvím reproduktorů audiosystému eliminují nežádoucí nízkofrekvenční dunění od motoru a hnacího řetězce. 

I v kabrioletu se dá cestovat s příjemnou úrovní hluku

Monitorující mikrofon je umístěn v hlavové opěrce sedadla řidiče. Díky přesunu blíže k uchu zachytává širší spektrum kmitočtů. Zároveň však bylo potřebné navrhnout složitý algoritmus, aby přesně fungoval při jakékoli poloze sedačky.

Zkoušky prokázaly, že nejvíce rámusu vniká do interiéru přes úložný prostor pro skládací střechu. K přidání zvukotěsných materiálů zde nebylo dost místa, takže přednost dostala úprava obkladů. Nakonec byla vybrána hmota, kterou se zpravidla pokrývají blatníky kolem kol. Splňovala bezpečnostní standardy a v provedení s vyšší hustotou měla i adekvátní vzhled.

Komentáře ke článku