Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Nové BMW řady 3

Nové BMW řady 3

Hrdý nositel legendárního jména?

Nové BMW řady 3, které mělo světovou premiéru na letošním pařížském autosalonu, strhlo zaslouženou pozornost. Pokračovatel oblíbeného rodu se nově nebude vyrábět jen v domácím Mnichově, jak je tomu již od první generace, ale přibudou ještě další dva závody. Strategické směrnice říkají, že by značka měla následovat trh, a tak se novinka bude vyrábět i v Číně, největším automobilovém trhu na světě, konkrétně v závodě Tiexi v Šen-jangu. V příštím roce se připojí i nově vybudovaný závod BMW v mexickém San Luis Potosí.

Exteriér

Design již sedmé generace řady 3 se opět posunul směrem kupředu. Mezigeneračně opět trochu narostla. Je delší o 85 milimetrů a také o 16 milimetrů širší. Na to, že je nová generace opět větší ( dokonce než BMW řady 5 E39), nepůsobí rozcapeně. Větší jsou i rozvor (o 41 mm) a rozchod kol, což výrazně přispívá k rozložení hmotnosti a agilitě. Na první pohled působí agresivně a dynamicky už jako základní model. 

Jako součást standardní výbavy určitě potěší full-LED světlomety. Za příplatek jsou však k mání LED světlomety s rozšířenou funkčností a denním svícením ve tvaru U. BMW nabízí i možnost laserových světlometů BMW Laserlight. Sportovní vzhled podporují výrazné prolisy na kapotě, které směřují k typickým ledvinkám. Ty jsou lemovány jednolitým rámečkem. Dalším zajímavým charakteristickým rysem je tzv. Hofmeisterův záhyb - zakončení zadní části bočních oken, nyní integrovaný do C sloupku. Dvojité koncovky výfuku už dynamický vzhled jen podtrhují.

Interiér

Prostor uvnitř vozu je podle tradice opět orientován na řidiče. Design interiéru se zaměřuje na řízení v tom pravém slova smyslu a již na prvních snímcích lze vidět typické natočení středového panelu. Oproti předchozí generaci nabídne ještě více vnitřního prostoru pro všechny cestující. Prostorově je tak ještě více rodinným sportovním autem. Délka mezi předními a zadními sedadly se zvětšila o 11 milimetrů a na zadní sedadla lze umístit tři dětské sedačky.

Novinkou pro zpříjemnění času stráveného na palubě je nový digitální inteligentní asistent. Můžete mu dát, jaké jméno chcete, a také s ním nezávazně konverzovat. Kromě toho je k dispozici pro hlasové ovládání celého vozu a učí se řidičovy zvyky. Pamatuje si polohu sedadla, nastavení klimatizace a i cestu domu. Bude se pravidelně aktualizovat stejně jako operační systém na telefonu. Udrží tak krok i s novějšími systémy. Pokud například svému vozu řeknete „Hej, BMW, jsem unavený“, spustí program vitality, kdy upraví hudbu, osvětlení a osvěží vás klimatizací. 

Další podstatnou inovací je odemykání pomocí mobilního telefonu systémem NFC, o kterém se nedávno hodně mluvilo. Telefon stačí přiložit ke klice od dveří a vůz se odemkne. Po vložení mobilu do přihrádky nebo na bezdrátovou nabíječku lze nastartovat. Systém je zatím pouze na telefonech Samsung Galaxy s podporou NFC.

Informace o jízdě i mimo ni předávají řidiči dva displeje: standardní kontrolní panel velký 8,8 palců a 5,7palcový v přístrojovém panelu. V příplatkové výbavě lze najít BMW Live Cockpit Professional s 12,3palcovým displejem na přístrojovém panelu a 10,25palcovou kontrolní obrazovku.

Každý fajnšmekr jistě ocení LED osvětlení interiéru včetně chytře umístěných světelných trubic pro dynamické osvětlení během jízdy. Prostředí voliče iDrive si lze individualizovat jednou ze šesti barev. Při odemknutí na dálku se BMW rozzáří technologií Welcome Home Carpet. Pro řidiče libující si v hudbě je samozřejmě k dispozici i legendární audiosystém značky Harman Kardon se šestnácti reproduktory a sedmikánálovým zesilovačem o výkonu 474 wattů.

Pod kapotou

V motorové paletě najdeme tři zážehové (320i, 330i a M340i) a tři vznětové motory (318d, 320d a 330d). Pokud čekáte zážehový šestiválec pod kapotou 330i, jste na omylu. Motory BMW 330i, BMW 320i, BMW 320d a BMW 318d jsou všechny čtyřválce z rodiny EfficientDynamics. Jediný šestiválec (kromě M) si našel cestu do vrcholu vznětové nabídky, modelu 330d. V průběhu příštího roku doplní paletu i plug-in hybrid a velmi očekávaná verze M. Ta by měla mít zcela nový zážehový šestiválec o výkonu 275 kW/ 374 k.

Manuální převodovka je k mání pouze u verzí 318d a 320d. Všechny ostatní jsou k dostání pouze s osmistupňovou automatickou převodovkou Steptronic. Ta prošla modernizací a nabízí řazení pádly pod volantem nebo funkci Launch Control.

Podvozek

Při navrhování nového vozu si BMW stanovilo jasné priority. Musí mít přesné řízení, agilní ovladatelnost a lepší jízdní dynamiku. Ve výsledku to znamená snížení těžiště i hmotnosti a perfektní rozložení váhy 50:50. Celková tuhost karoserie se zvýšila přibližně o 25 procent, na některých místech dokonce o 50. Vůbec poprvé jsou u BMW řady 3 použity nové progresivní tlumiče, které by měly ještě více přispět k souhře mezi podvozkem, motorem, pneumatikami a aktivním diferenciálem. 

Pro ještě lepší požitek mohou zákazníci zvolit adaptivní M podvozek. Ten kombinuje vlastnosti M sportovního podvozku s elektronicky řízenými tlumiči. Ve volitelném režimu jízdy Comfort zajistí vysokou úroveň pohodlí a při zvoleném režimu Sport by se mělo auto chovat téměř stejně jako M. K zážitku za volantem navíc přispívá elektrický posilovač řízení s funkcí Servotronic. Pokud je člověk náročnější na brzdy, může si připlatit i jejich M provedení, což jsou čtyřpístkové pevné třmeny vpředu a jednopístkové plovoucí třmeny vzadu. Verze 318d, 320d a 320i se budou standardně dodávat na šestnáctipalcových kolech. Ostatní se už budou pyšnit sedmnácti palci. Osmnácti- a devatenáctipalcová kola z lehké slitiny jsou za příplatek.

Verze 330i a 330d mohou být vybaveny M sportovním diferenciálem, který ještě více zefektivní průjezdy zatáček. Systém DSC pak propočítává, kolik by které kolo potřebovalo výkonu, a zamezuje případné nedotáčivosti. Při rychlém průjezdu zatáčkou přesune výkon z vnitřního kola na vnější, zamezí tak protáčení kola a umožní doslova vystřelit ze zatáčky.

Nové BMW řady 3 se zdá být hrdým a právoplatným nositelem svého číselného označení. Kromě dynamičtějšího vzhledu přináší i moderní, luxusní interiér a ještě větší požitek z jízdy.  Prodej bude zahájen v březnu příštího roku.

Základní údaje - BMW řady 3

Karoserie:Čtyřdveřový sedan
Počet míst:-
Předchůdce:řada 3 F30 (2012-současnost)
Příbuzné modely:-
Hlavní konkurenti:Audi A4, Mercedes-Benz třídy C
Platforma:CLAR
Koncepce:motor vpředu
Pohon:pohon zadních kol
Motor:zážehové - 320i/ 135 kW (184 k), 330i/ 190 kW (258 k),  M340i xDrive/ 275 kW (374 k)
vznětové - 318d/ 110 kW (150 k), 320d/ 140 kW (190 k), 330d/ 195 kW (265 k)
Převodovka:šestistupňová manuální, osmistupňová automatická Steptronic Sport
Maximální rychlost:-
Zrychlení 0-100 km:-
Spotřeba paliva podle NEDC:-
Délka:4709 mm
Šířka:-
Rozvor náprav:2851 mm
Rozchod:-
Průměr otáčení:11,4 mm
Provozní hmotnost:-
Užitečné zatížení:-
Objem zavazadlového prostoru:480 l
Místo výroby:Mnichov (Německo), Šen-jang (Čína), San Luis Potosí (Mexiko)
Co stojí za porornost:rozložení hmotnosti 50:50, pohon zadních kol
Záruka:-
Základní cena:zatím neuvedena

Komentáře ke článku