Přidáte se k nám?
Převodovka DSG slaví 15 let
Ve své době způsobila revoluci
Před patnácti lety se poprvé objevila dvouspojková převodovka DSG v produkčních vozech. Tehdy jí byl poctěn šestiválcový Golf R32 a vstoupili jsme tak do éry moderních převodovek.
Automatická převodovka byla vždy výsadou spíše Severní Ameriky. Podle průzkumu preferovalo 88 % dotazovaných Američanů právě automatický systém řazení. Oproti tomu západní Evropa byla baštou převodovek manuálních. Pouze 14 % automobilové produkce bylo s automatickou převodovkou, většinou šlo o prémiové modely. Tady u nás byly totiž automatické převodovky dražší a méně ekonomické. Evropané také více preferují svižnější jízdu. Potom ale přišel rok 2003 a s ním nový sportovní Golf R32, pod kapotou 241 koní. Jako první vůz na světě byl vybaven automatickou převodovkou DSG, která dokázala přeřadit extrémně rychle a byla dokonce úspornější, než obyčejná s hydrodynamickým měničem. Tehdy se Evropa změnila.
Převodovka si postupem času získala své fanoušky. U obyčejné automatické spojky se točivý moment přenáší pomocí hydrodynamického měniče, převodovka DSG však sází na rychlé přepínání dvou spojek. Díky tomu může velmi rychle a hladce řadit. Vůz má potom samozřejmě o trochu vyšší spotřebu, protože chlazení spojek v olejové lázni vyžaduje více energie, v průměru jde ale o litr paliva na 100 km. Postupem času si převodovku Volkswagen přisvojily i další koncernové značky. U Audi ji například najdete pod označením S tronic.
Dnes se prodává 40 % vozů Volkswagen Golf s převodovkou DSG. U varianty Golf Sportsvan je to dokonce polovina. Volkswagen Arteon dosahuje podílu 80 % a vozy Tiguan Allspace jsou s převodovkou DSG téměř všechny. Převodovky DSG jsou dva druhy, starší šestistupňová a novější sedmistupňová. Ty poté nabízí ještě v několika´variantách, podle točivého momentu motoru, který budou přenášet. Převodovky DSG jsou svou konstrukcí vhodné i pro hybridní jednotky. Toto řešení tak bude v portfoliu Volkswagen i nadále.
Komentáře ke článku