Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Toyota Supra 2019 se ukázala světu

Toyota Supra 2019 se ukázala světu

Dvojče BMW Z4 odhaleno v Detroitu

Jednou z megahvězd letošního detroitského autosalonu se stala pátá generace kupé Toyota Supra, která je zároveň prvním globálním modelem řady GR z produkce Gazoo Racing.

Toyota a sport jdou dlouhá léta parádně dohromady, stačí připomenout úspěchy ve vytrvalostních závodech 24 Le Mans, ve formuli 1 nebo při světových a domácích rallye. Z aktuální „závodnické“ produkce můžete na běžné silnici vídat kupé GT86, k němuž se od letošního léta přidá model Supra s kódovým označením A90.

První náznak, jak bude pátá generace supry vypadat, odhalil koncept FT-HS v roce 2007, tedy již před dvanácti lety. A tehdy to byla velká událost, stejně jako když před osmi roky Toyota a BMW uzavřely spolupráci při vývoji sportovního vozu. Němci následně světu ukázali model Z4 a Japonci letos Supru 5. 

Supra byla od začátku navrhována jako sporťák v té nejryzejší podobě a bez sebemenších kompromisů, které by negativně ovlivnily požitek z jízdy. Hlavní konstruktér Tecuja Tada se přidržel klasického konceptu s řadovým šestiválcem vpředu a pohonem zadních kol, který vyznávaly předchozí generace supry i původní sporťák 2000GT. Když se k tomu přidá krátký rozvor náprav, široký rozchod kol, extrémně nízké těžiště a velmi tuhá karoserie, je úspěch zaručen.

Tradiční závodnické hodnoty Toyoty jsou viditelné na první pohled: dlouhou kapotu opravdu nejde přehlédnout, stejně jako dvojité vyboulení střechy a extrémně kompaktní aerodynamickou karoserii (délka 4,4 metru). Vzezření předchůdce se projevilo na předku i zádi, nechybějí mohutné blatníky a integrovaný spoiler.

Pod tvarosloví supry se podepsal Nobuo Nakamura. Kokpit je ukázkou spojení klasických prvků GT a ultramoderní funkčnosti, přičemž se inspiroval v závodních monopostech. Výsledkem je nízká a štíhlá přístrojová deska, která má klíčové ovládací prvky seskupené blízko sebe. Sportovní sedadla dostala integrované opěrky hlavy a výrazné bočnice, které snesou velké boční síly v zatáčce. Kožené čalounění se pro lepší odvětrávání kombinuje s alcantarou. Supra sice odráží historii, nicméně píše se rok 2019 a tak tu máme moderní prvky jako diodová světla vpředu i vzadu, dva 8,8palcové displeje, rádce řazení, digitální rychloměr, navigaci a nechybí ani dvouzónová klimatizace.

Zavazadelník o skromném objemu 290 litrů lze rozšířit pomocí demontovatelného panelu v zadní části kabiny, takže do něj pak naložíte třeba i golfový bag. K dispozici bude osm různobarevných laků včetně speciální matně šedé Storm Grey. Ta dostane černá kola a červený interiér a vznikne v limitované edici devadesáti prvních exemplářů. Celkem se v letošním roce počítá s prodejem 900 vozů.

Ryze sportovní charakter automobilu potrhuje použité pohonné ústrojí: třílitrový přímovstřikový šestiválec dopovaný turbodmychadlem typu Twin Scroll disponuje úctyhodným výkonem 250 kW (340 k) a točivým momentem rovných 500 N.m. O přenos síly na zadní kola se stará osmistupňová automatická převodovka s řazením páčkami pod volantem a možností volby jízdních režimů mezi Normal a Sport. Druhý jmenovaný styl mění zvuk i odezvu motoru, charakter řazení, tuhost tlumičů a rovněž upravuje řízení a aktivní diferenciál. Nechybí funkce Launch Control pro maximálně efektivní rozjezd, stovku tohle kupé pokoří z nuly za pouhých 4,3 s. Zadní pneumatiky jsou o něco širší než přední a vhodně dimenzované brzdy Brembo používají čtyřpístkové třmeny. 

Odladění jízdních parametrů si vzali na starost specialisté od Gazoo Racing, kteří intenzivně testovali mimo jiné na Severní smyčce Nürburgringu. Tam vůz také osobně vyzkoušel prezident Toyoty Akio Toyoda a dal mu zelenou do výroby.

Rozvor 2470 mm je o plných 100 milimetrů kratší než u GT86, ale přitom supra obouvá větší 19“ kola s kovanými paprsky.

Výrobu dostala na starost továrna ve Štýrském Hradci. Na světových rzích se bude supra nabízet ve verzích Active a Premium, pro ten český je určena výbava s označením Supra. Ta kromě výše uvedených prvků obsahuje mimo jiné adaptivní pérování AVS, bezklíčové odemykání, startování tlačítkem, kožený volant, dešťové čidlo, adaptivní tempovat, audiosoupravu s deseti reproduktory, bluetooth, přípojku USB a couvací kameru. Nechybí ani kontrola mrtvého úhlu, monitorování provozu za vozem (RCTA), přednárazový kolizní systém, kontrola tlaku v pneumatikách a parkovací čidla.

Vyšší verze dostanou 12 reproduktorů, head-up displej a bezdrátové nabíjení mobilu.

Přesné ceny vozu Toyota Supra dovozce zatím nezveřejnil, podle nás lze ale základ čekat nad 1,1 milionu korun. Pro srovnání: GT86 s dvoulitrovým boxerem o výkonu 147 kW a šestistupňovým manuálem pořídíte od 819 900 Kč.

Komentáře ke článku