Novinky

  • 16.09.2019 Bad Při demonstracích před vstupy na autosalon IAA ve Frankfurtu bylo zadrženo 26 osob.

  • 13.09.2019 Bad Fiasko autosalonu IAA ve Frankfurtu vedlo k rezignaci prezidenta VDA Bernharda Mattese.

  • 13.09.2019 Good Nadační fond Škoda Auto předal Klaudiánově nemocnici v Mladé Boleslavi 4 miliony korun.

Facebook Instagram

Test Audi e-tron 55 quattro

Test Audi e-tron 55 quattro

První elektromobil německé značky

Audi e-tron je prvním elektromobilem této značky. Ale má i jiná prvenství. Jde o první automobil koncernu VW, který je postavený od základu jako elektromobil. A po Jaguaru I-PACE je druhým elektromobilem na českém trhu, který nabídne kromě dojezdu okolo 400 kilometrů také prostor pro rodinu a utáhne například i karavan.

Na rozdíl od Tesly X, která byla dosud jediným autem s těmito atributy, má stejně jako Jaguar v ČR jak oficiální zastoupení, tak dostupný servis. Takže se jedná nejen o zlomový elektromobil pro Audi a koncern Volkswagen, ale i pro český trh.

 

Pokud jde o zmíněnou prostornost, nejenže uvnitř poskytne dostatek místa pro pětičlennou posádku (autor článku s výškou přes 190 centimetrů si pohodlně sedl „za sebe“), ale zároveň i odpovídající zavazadlový prostor. Jelikož jde o auto stavěné od začátku jako elektromobil, má prostor pro zavazadla vpředu i vzadu, díky motorům umístěným na nápravách. 

Přední zavazadlový prostor je poměrně malý, nicméně v pohodě pojme předměty jako například dobíjecí kabely. Takže může sloužit jako prostor pro „špinavé věci“. Vzadu tak zbude asi 600 litrů, což není vůbec špatné. Pod podlážkou pak jsou ještě přihrádky na další věci a povinnou výbavu včetně rezervy (byť jen nouzové), což se v současné době nevidí často ani u aut s konvenčním pohonem.

 

Řidičsky je Audi e-tron 55 quattro opravdu povedené. Sice má „pouhých“ 265 kW (v režimu boost 300 kW), což je výrazně méně než nabízí Tesla Model X. Jaguar I-PACE s podobným výkonem je zase o poznání lehčí, ale i menší. I tak je ale dynamika velmi dobrá a dostačující. Pouze raketové zrychlení, jako u nejsilnější Tesly, nenabídne. Ale to u pohodlného cestovního auta není tak podstatné a Audi připravuje i takto zaměřené vozy z řady e-tron.

 

V zatáčkách se chová velmi jistě, zvláště při nastavení módu Dynamic. Téměř se nenaklání, což je díky nízkému těžišti v důsledku baterií i motorů umístěných na podvozku. Snese opravdu hodně, i když vysoká hmotnost je samozřejmě znát. Kvůli ní přechází do smyku trochu dříve, ale díky správnému rozložení hmotnosti a inteligentnímu pohonu quattro se chová neutrálně a je dobře ovladatelný i při jízdě na hraně.

 

Po přepnutí na režim Comfort pneumatický podvozek trochu změkne a pohodlně zvládá i hrbolaté okresky. I když si ale vede velmi dobře, na konkurenční Jaguar přece jen trochu ztrácí a na luxusní prémiové sedany také nemá. Je ale nutné zmínit, že se bavíme o vozech se vzduchovým podvozkem, protože jinak je komfort opravdu nadprůměrný.

 

U elektromobilu je důležitá i úspornost, od které se odvíjí reálný dojezd. Audi u modelu e-tron udává schopnost rekuperace až 200 kW, což samozřejmě neplatí pro plně nabitou baterii. S vybíjející se baterií tedy stoupá síla rekuperace. Tu je možné nastavovat pomocí pádel pod volantem. Funguje to výborně v tom, že po nastavení vyšší hodnoty a následném přidání „plynu“ se rekuperace vrátí na nulu, tedy auto se po sundání nohy z plynového pedálu chová jako kdyby jelo na neutrál, což je samozřejmě nejefektivnější.

 

Vadou na kráse tohoto nastavení rekuperace je, že jsou k dispozici pouze dva stupně (zhruba třetina maximálního množství) a nelze pomocí pádel pod volantem využít celý možný rozsah. Při potřebě silnějšího brždění je tedy potřeba šlápnout na brzdový pedál a sledovat ukazatel toku energie, pokud chce mít řidič jistotu, že jede maximálně efektivně. Možnost využití celého rozsahu rekuperace pomocí pádel pod volantem je určitě námětem na zlepšení. V tomto ohledu funguje výborně Hyundai Kona Electric, která umí pomocí pádel pod volantem i zastavit.

 

Při přebírání vozu ukazoval palubní počítač dojezd 313 kilometrů v úsporném módu a o téměř 20 kilometrů méně v normálním. Při prvním dobíjení po ujetí 220 kilometrů byl ale zbývající dojezd pouhých 38 kilometrů. Faktem ovšem je, že velkou část jsme ujeli po dálnici na horní hranici rychlostních limitů a bylo v tom i pár akcelerací v rámci testu dynamiky. Dostat se na udávaných 417 kilometrů asi bude vyžadovat hodně lehkou nohu, pokud se to vůbec podaří. Dojezd přes 300 kilometrů by ale při normální jízdě bez testů akcelerace měl být reálný.

 

Po celém testu ukazoval palubní počítač spotřebu 29,1 kWh/100 km, což by odpovídalo dojezdu 327 kilometrů, pokud by se podařilo využít celých 95 kWh kapacity baterie. Pokud se k rychlodobíjecí stanici přijede s téměř vybitou baterií, je nutné se připravit na přibližně hodinu a půl nabíjení do 80 %. Na vině není e-tron, ale dobíjecí stanice, které mají v ČR maximálně výkon 50 kW. Při cestě například do Německa ale ale dá narazit i na výkonnější. Audi e-tron umí přijmout až 150 kW, takže na modernějších stanicích stejné nabití zvládne asi za půl hodiny.

 

Nemůžeme zapomenout ani na spoustu elektronických asistentů. V e-tronu jsou samozřejmě všechny běžné, ale v něčem je auto až moc chytré. Například adaptivní tempomat nejen udržuje vzdálenost od vozu před sebou, ale umí i přizpůsobovat rychlost předpisům. Limity má v navigaci, ale čte i dopravní značky. Takže když jsme na dálnici měli na tempomatu nastaveno 130 km/h, tak na jejím konci e-tron sám zpomalil na devadesátku. Před obcemi pak na 50 km/h a na jejich konci zase zrychlil. Párkrát ale něco chybně vyhodnotil a zpomaloval, i když tam limit nebyl. Toto by v běžném autě nefungovalo příliš dobře, protože by vůz často brzdil. Díky tomu, že Audi e-tron ke zpomalování automaticky využívá pouze rekuperaci, tak nám to nevadilo. Asi ne každý ale takovou funkci uvítá.

Audi e-tron 55 quattro sice není dokonalé, ale je to velmi povedené auto. Má výborné dílenské zpracování, je nabité technologiemi a má dobré jízdní vlastnosti, které si volbou vhodného režimu může řidič přizpůsobit svým potřebám.

Výhodou je, že se dá v základu koupit levněji než hlavní konkurent, kterým je již zmiňovaná Tesla, a má síť prodejního i servisního zastoupení i v České republice. Je ale potřeba počítat s tím, že při zaškrtávání položek v konfigurátoru se cena od té základní (2 094 900 Kč) rychle vzdaluje. Přestože testovaný vůz nebyl v plné výbavě, tak jeho cenovka už byla téměř na třech milionech.

Základní údaje - Audi e-tron 55 quattro

Karoserie: pětidveřové SUV
Počet míst: 5
Předchůdce: -
Příbuzné modely: -
Hlavní konkurenti: Tesla Model X, Jaguar I-PACE
Platforma: -
Pohon: 4x4
Motor: 2x elektromotor
Výkon: 265 kW (360 k)
Točivý moment: 561 N.m
Umístění motoru: oba elektromotory na nápravách
Převodovka: jednostupňová
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,6 s
Spotřeba energie podle NEDC: 26,2 kWh/100 km
Spotřeba energie podle VLTP: 24,6 kWh/100 km
Kapacita akumulátorů: 95 kWh
Dojezd: 417 km
Délka: 4901 mm
Výška: 1629 mm
Rozvor náprav: 2928 mm
Průměr otáčení: 12,2 m
Provozní hmotnost: 2490 - 2565/3130 kg
Užitečné zatížení: 565 kg
Objem zavazadlového prostoru: 660 l
Místo výroby: Brusel (Belgie)
Záruka: 4 roky/120 000 km
Cena testovaného modelu: 2 952 100 Kč vč. DPH

Komentáře ke článku