Novinky

  • 27.05.2019 Good Fiat Chrysler a Renault mají v pondělí dopoledne oznámit své spojení.

  • 26.05.2019 Neutral 103. ročník závodu Indianapolis 500 vyhrál Simon Pagenaud z Teamu Penske

  • 26.05.2019 Neutral Lewis Hamilton z týmu Mercedes vyhrál VC Monaka F1 a zvýšil vedení v MS

Facebook Instagram

Test Volkswagenu Multivan Trendline Bulli

Test Volkswagenu Multivan Trendline Bulli

Pojízdná kancelář si na nic nehraje

Tentokrát byl redakci pro test zapůjčen vůz Volkswagen Multivan Trendline Bulli. Historie tohoto modelu je velmi dlouhá a sahá až do padesátých let dvacátého století. Označení Bulli je zkratkou účelu, pro který bylo vozidlo určeno:  Bus, Lastwagen und Lieferwagen. Ve zkratce by se dalo říci, že testovaný Multivan je ideální pro přepravu až sedmi osob a pořádání menších výjezdních konferencí.

 

S vozem jsme se měli možnost seznámit během 777 ujetých kilometrů. Z této vzdálenosti činily 50% dálnice, 30% silnice mimo obec a zbylých 20% cesty proběhlo v obci. Během testu jsme měli možnost vyzkoušet i chování vozu a spotřebu při vyšším zatížení. 

Hned v úvodu je třeba říci, že se jedná primárně o pracovní vůz. Nečekejme tudíž luxus, kam se podíváme. Vše je podřízeno praktičnosti. Tvrdé plasty obložení přístrojové desky a bočních dveří odolají i větším ranám nebo lehčím škrábancům. A všude se nacházejí různé odkládací prostory; pod řadicí pákou, nahoře na přístrojové desce, před spolujezdcem, ve dveřích, pod sedačkami i na jejich bocích, prostě všude. Na bocích přístrojové desky najdeme držáky nápojů.

Do Multivanu může nastoupit až sedm osob, kteří cestují ve třech řadách. Dvě sedačky uprostřed vozu se dají otočit proti směru jízdy a lze tak mluvit přímo s cestujícími vzadu. Mezi ně lze umístit stůl, který je rafinovaně ukryt v bočních posuvných dveřích. Protože byl umístěn v době zapůjčení volně ve voze, chvíli jsme bádali, kam ho uklidit.

Pro napájení elektrických přístrojů je ve vozu umístěno několik zásuvek na 12 V. Dvě jsou na přístrojové desce, jedna před třetí řadou sedadel a jedna za ní. Sedadla jsou pohodlná, cestující vpředu a uprostřed mají každý své područky, které se dají nastavit otáčením kolečka na spodní straně. Na schůdcích se nachází prvek, který je osvětluje, a v noci nám pomáhal, abychom nezakopli.

Nápis Bulli odkazuje na výbavu vozu. Trochu nás nepříjemně překvapily špuntíky na dveřích, které známe ze starých vozů a jež indikují odemčený nebo zamčený stav. Řadicí páka je umístěna ideálně, dá se na ní krásně dosáhnout. V testovaném modelu bylo možné přes boční okna uprostřed a vzadu přetáhnout síťovinu a tím odstínit nepříjemné slunce. Osoby sedící v druhé řadě pak mají možnost nastavovat klimatizaci v rámci třízónové klimatizace.

Praktičnost

Pokud se podíváme na Multivan Trendline Bulli z pohledu řidiče, velmi jsme ocenili zmíněné odkládací prostory. Je jich mnoho a dá se tudíž do nich schovat plno věcí. Schránky, které jsou dostupné, však rozhodně neoplývají velikostí, například návod jsme museli umístit do přihrádky z boku sedačky. Schránka na brýle bohužel chyběla. Ty lze ale umístit například do přihrádky vedle řadicí páky.

Osvětlení interiéru při snížené viditelnosti se nastavuje kolečkem pod volantem. Přínos spatřujeme v umístění dalších výdechů klimatizace nad druhou a třetí řadu sedaček. Vzduch se tudíž v zimě rychleji prohřeje, případně v létě ochladí.

Velikost zavazadlového prostoru se odvíjí od třetí řady sedaček. Protože je posuvná, lze prostor měnit podle aktuální potřeby. K posunu slouží popruh skrytý pod prostřední sedačkou. Manipulace rozhodně není vhodná pro fyzicky slabší osoby.

Naopak sklopení opěradel je velmi jednoduché. Pokud odstraníme všechny sedačky v druhé a třetí řadě, získáme 4,3 m2 úložné plochy. I u tohoto vozu nás potěšily LED světlomety, které určitě všichni ocení v noci, případně při snížené viditelnosti. Díky automatickému spínači jsme nemuseli řešit průjezd tunely, světla se vždy spolehlivě spustila sama. Chvíli jsme bojovali s ovladači na volantu a zkoušeli jsme jejich funkčnost. Dá se na to ale zvyknout a po nějaké době lze takto ovládat většinu funkcí.

Konektivita

V testovaném voze na nás čekalo audio Composition Media s 6,3″ barevným dotykovým displejem a šesti reproduktory. Přes dotykovou obrazovku lze provést základní nastavení multimédií, případně ovládat některé prvky vozu. Zvuk byl bezvadný, nastavení jednoduché a intuitivní. Připojení telefonu přes technologii Bluetooth se jevilo bezproblémovým. K připojení došlo okamžitě a přehrávání hudby z telefonu se též rozběhlo ihned. Kromě Bluetooth lze hudbu poslouchat i přes konektor USB, případně z CD nebo paměťové karty.

Displej před řidičem byl pouze monochromatický. Nabíjení různých externích zařízení probíhá výhradně přes 12V zásuvky umístěné na různých místech ve voze. Za příplatek je možné do vozu dokoupit zesílení hlasu řidiče. Tato funkce se u Multivanu jistě využije, neboť při komunikaci řidiče s cestujícími sedícími na poslední řadě sedaček jsme museli zvýšit hlas, zvlášť na dálnici.

Pohonná jednotka

Srdcem vozu je dvoulitrový turbodmychadlem přeplňovaný vznětový agregát poskytující výkon 110 kW (150 koní). Točivý moment dosahuje hodnoty 340 Nm. U testované verze byl výkon motoru přenášen přes šestistupňovou manuální převodovku pouze na přední nápravu. K dispozici je ale i pohon všech kol 4Motion.

Automobilka uvádí "papírovou" spotřebu paliva 6,2 l/100 km. Během našeho testu jsme se s Multivanem dostali na 6,9 litru nafty. Protože ve voze sedělo většinou šest osob a navíc jsme převáželi i menší množství nákladu, považujeme výsledek považujeme za krásný a rozdíl proti oficiální spotřebě za minimální. Záleží samozřejmě na stylu jízdy a typu cest. Na dálnicích při maximální povolené rychlosti spotřeba významně roste a blíží se 7,5 litru. Naopak v obci není problém jet za šest litrů. Zajímavé je srovnání s námi testovaným Karoqem, který disponoval stejným agregátem. U něj jsme dosáhli spotřeby nižší o jeden litr nafty při vyšším tempu, nicméně s menší zátěží.

Jízda

Opět budeme pět chválu na pohonnou jednotku. Motor zabírá plynule, necuká a i na dálnici je schopen jít za plynem. Pouze při vyšším obsazení a v prudkém kopci jsme museli více pracovat s převodovkou, protože motor pak už na šestý rychlostní stupeň nedokázal zrychlovat.

Zpřevodování je lehce posunuté, stejně jako u Karoqu. První rychlostní stupeň je pouze na rozjezd, další jsou pak již delší a v rychlosti 50 km/h byly otáčky poměrně nízko. Držely se okolo 1350 otáček za minutu. Další hodnoty najdete v tabulce pod touto částí.

Na nerovné vozovce tlumiče poměrně slušně potlačovaly rány a ani osoby ve třetí řadě si na tvrdost pérování nestěžovaly. Kvůli lehce hranatému tvaru je Multivan náchylný na boční vítr. Z vozu je velmi slušný rozhled, zásluhou velkých bočních zrcátek a vyššího posezu. Pro běžné ježdění a převážení osob nebo nákladu je předokolka naprosto dostačující. Pokud je v plánu používání Multivanu i v lehčím terénu, doporučujeme si připlatit za čtyřkolku, která se do něj hodí více.

Otáčky motoru v běžném provozu

Rychlost Rychlostní stupeň Otáčky motoru
50 4 1350
90 5 1800
90 6 1500
130 6 2200

Shrnutí

Jako vždy musíme vyzdvihnout LED světlomety a hlavně pohonnou jednotku, především její plynulost. Líbila se nám možnost různého uspořádání a nastavení sedaček. Naopak výtky směřují k zastaralému monochromatickému displeji před řidičem a vyskakovacím "čudlíkům" v předních dveřích.

Základní cena testovaného modelu s motorizací 2.0 TDI 110 kW (150 koní) je 999 990 Kč. S příplatkovou výbavou, kterou náš vůz obsahoval, se částka vyšplhala až na 1 150 852 Kč.

Základní údaje - Volkswagen Multivan Trendline Bulli

Karoserie: Dodávka
Počet míst: 7
Předchůdce: Volkswagen Transporter T5
Příbuzné modely: Volkswagen Transporter
Hlavní konkurenti: Ford Transit Custom kombi, Mercedes-Benz třídy V
Platforma: T
Pohon: přední náprava
Motor: vznětový 2.0 TDI
Výkon 110 kW
Točivý moment: 340 Nm
Umístění motoru: vpředu
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 182 km/h
Zrychlení 0-100 km: 12,9 s
Spotřeba paliva podle WLTP: 6,1 – 6,2 l/100 km
Délka: 4904 mm
Výška: 1970 mm
Rozvor náprav: 3000 mm
Průměr otáčení: 11,9 m
Provozní hmotnost: 2007 kg
Užitečné zatížení: 993 kg
Zavazadlový prostor: 4,3 m2
Místo výroby: Německo
Záruka: 2 + 2 roky nebo 200 000 kilometrů
Cena testovaného modelu: 1 150 852Kč

 

Foto: Jiří Hájek mladší a Petr Hájek

Komentáře ke článku

reklama
reklama