Novinky

  • 05.12.2019 Neutral Konsorcium kanadského miliardáře Lawrence Strolla hodlá koupit Aston Martin.

  • 01.12.2019 Neutral Lewis Hamilton (Mercedes) vyhrál VC Abú Zabí, poslední závod F1 v roce 2019

  • 30.11.2019 Bad Daimler šetří a proto během tří let propustí nejméně 10 000 zaměstnanců.

Facebook Instagram

Hodnocení spotřeby vyhrál Hyundai Ioniq

Hodnocení spotřeby vyhrál Hyundai Ioniq

FIA e-Rally Consumption Cup na ECO energy Rally Bohemia

Během uplynulého víkendu se konala tradiční Rally Bohemia, jejíž součástí je již druhým rokem ECO Energy Rally Bohemia. Ta je určená pro vozy s alternativním pohonem a patří do světového poháru FIA Electric and New Energy Championship, určeného pouze pro elektromobily nebo automobily na vodík.

Tento pohár, ve kterém šlo dříve pouze o pravidelnost, má od letošního roku zároveň i hodnocení spotřeby pod názvem FIA e-Rally Consumption Cup. Zatímco velké a výkonné vozy soutěží spíše v pravidelnosti, ty menší ve spotřebě. Na ECO energy Rally Bohemia se spotřeba počítala pouze ve druhé etapě.

Nejnižší spotřeby 13,16 kWh/100 km dosáhla posádka #EcoRallyTeamCZ ve složení Marek Tomíšek a Miroslav Tomíšek s vozem Hyundai Ioniq Electric. Vzhledem k pětiminutovému zdržení v koloně po příjezdu do Liberce ale dostala 10% penalizaci, nicméně i výsledná hodnota 14,48 kWh/100 km na vítězství stačila. Na druhém místě se umístila posádka Radek Pecák - Daniel Pecák s vozem Kia e-Niro se spotřebou 15,36 kWh/100 km. Té se podařilo dorazit do cíle etapy včas, tedy bez penalizace. Stupně vítězů pak zkompletovali Zdeněk Trnka a Zdeněk Smolík s Kiou Soul, jejichž spotřebu 20% penalizace zvýšila na 16,2 kWh/100 km.

"Jelikož naší specializací je úsporná jízda a soutěže typu eco-rally s hodnocením podle spotřeby, rozhodli jsme se, že naším hlavním cílem bude umístění v rámci FIA e-Rally Consumption Cupu,“ říká Marek Tomíšek. „Svoji roli v tomto rozhodování sehrály i zkušenosti s kontroverzním zásahem komisařů FIA do FIA e-Rally Regularity Cupu, který výrazně ovlivnil výsledky v této kategorii na Czech New Energies Rallye."

Obavy ze zkracování trasy komisaři FIA se potvrdily i na ECO energy Rally Bohemia, a to v ještě větší míře. Rozhodnutí o zrušení půlky druhé etapy výrazně ovlivnilo hodnocení pravidelnosti, klasifikace ve spotřebě se však nedotklo.

"Vzhledem k cíli dosáhnout co nejnižší spotřeby jsme si vybrali Hyundai Ioniq Electric, který patří mezi nejúspornější elektromobily a zároveň má dostatečný dojezd na zvládnutí této náročné soutěže. To se během ECO energy Rally Bohemia potvrdilo. Dokonce i nejnáročnější úseky s velkým převýšením jsme zvládli téměř bez šlápnutí na brzdu. Stačila regulace rekuperace pomocí pádel pod volantem,“ popisuje styl jízdy Tomíšek.

 

Všechny posádky světového poháru FIA ale byly klasifikovány v obou kategoriích, šlo spíše o to, na co se zaměřily. Teoreticky tedy bylo možné dosáhnout hezkého výsledku v obou kategoriích. "Přestože naším hlavním cílem nebylo umístění v hodnocení pravidelnosti a nemáme profesionální tripmaster jako první čtyři posádky, dosáhli jsme i zde pěkného umístění," vysvětuje navigátor nejúspornější posádky Miroslav Tomíšek. "Bez kontroverzního zásahu komisařů FIA bychom se pravděpodobně umístili o dvě nebo tři příčky výše."

Na čtvrtém místě byl druhý Hyundai Ioniq Electric a až pak následovaly vozy Volkswagen e-Golf, BMW i3S, BMW i3 a Nissan Leaf. Ty se už ale pohybovaly v hodnotách spotřeby okolo 20 kWh/100 km. Nejlepší Teslou pak byl Model 3 se spotřebou 28,5 kWh/100 km a nejúspornější Audi e-tron ji mělo ještě o 10 kWh vyšší. Tyto posádky ale soutěžily hlavně v pravidelnosti, takže dodržovaly předepsanou průměrnou rychlost i za cenu zvýšení spotřeby.

Komentáře ke článku