Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Hyundai Ioniq Electric si letos připsal už druhý český rekord

Hyundai Ioniq Electric si letos připsal už druhý český rekord

Stal se automobilem s nejekonomičtějším provozem

Začátkem letošního roku vytvořil rekord v nejnižší spotřebě hybridního automobilu s vozem Hyundai Ioniq Hybrid novinář a specialista na úspornou jízdu Marek Tomíšek, který v lednu, tedy v zimních podmínkách, dosáhl hodnoty 3,77 l/100 km. Při této jízdě projel všechny kraje ČR a na jednu nádrž zvládl 1030 kilometrů.

Nyní nový Hyundai Ioniq Electric dosáhl nejnižších nákladů na provoz a zapsal se také do České knihy rekordů jako automobil s nejekonomičtějším pohonem na trhu. Rekord vytvořil motoristický novinář Radek Pecák.

Za podzimního sychravého počasí a v kopcovitém terénu plném uzavírek se mu na zhruba stokilometrovém okruhu okolo Pelhřimova, města rekordů, podařilo dosáhnout hodnoty 0,44 Kč na jeden ujetý kilometr, což představuje rekordní minimum.

„Výsledná hodnota rekordu by měla být stanovena na náklady 44 haléřů na kilometr jízdy, což znamená, že jsem splnil svůj cíl dostat se pod padesátník. Mohlo to být ale ještě lepší, nebýt zimy a příliš členité trasy, kterou jsme navíc několikrát museli měnit vzhledem k pracím silničářů a uzavírkám,“ uvedl Radek Pecák s tím, že na průběh oficiálně dohlížela agentura Dobrý den z Pelhřimova.

Elektromobil Hyundai Ioniq Electric má trakční akumulátor o kapacitě 38,3 kWh. Na startu jízdy byla baterie nabita na 75,5 %, na konci na 48,5 % (tyto hodnoty byly ověřeny za pomoci autorizované diagnostiky společnosti Hyundai, která nabízí oproti pouhému palubnímu počítači i data s přesností na desetiny). Během 102,2 kilometru dlouhé jízdy bylo vybito 27 % akumulátoru, tedy spotřebováno 10,341 kWh (= 0,1011839530332681 kWh/km). Průměrná cena elektřiny v ČR činila v době pokusu o rekord 4,34 Kč. Vynásobením posledních dvou zmíněných hodnot získáme cenu 0,4391383561643836 Kč za kilometr, tedy zaokrouhleně 0,44 Kč.

Kritici by mohli namítnout, že například některé vozy značky Tesla mají SuperCharger zdarma a tedy i přes vyšší spotřebu mohou jezdit úplně zdarma a tím tento rekord překonat. Ale spotřeba 10,118 kWh/100 km je opravdu rekordní hodnota a to nejen mezi elektromobily. Při přepočtu na energii se vozy se spalovacím motorem (včetně hybridních) ani při opravdu extrémně úsporné jízdě nedostanou pod 25 kWh/100 km, protože elektromotor má výrazně vyšší účinnost.

Radek Pecák je expertem na úspornou jízdu. V rámci své profese redaktora auto–moto testoval i řadu elektromobilů a rovněž se účastní i různých eco-rally, tedy soutěží, u nichž je cílem co nejnižší spotřeba. V těchto soutěžích dosáhl řady úspěchů.

Pro společnost Hyundai Motor Czech se jedná již o třetí český rekord za tento rok. Kromě již zmíněného, kterého dosáhl Marek Tomíšek, byl další zaznamenán s elektromobilem Hyundai Kona Electric, který je s Ioniqem technicky příbuzný. Za volantem se střídala trojčlenná posádka motoristických novinářů ve složení Jakub Špaček, Patrik Svatoš a Marek Tomíšek, která jezdila na trase mezi Říčany a Plzní.

V rámci 24hodinového testu zvládla ujet celkem 1823 kilometrů a překonala tak stávající český rekord Nissanu Leaf o 461 kilometrů. Nový rekord s vozem Ioniq Electric tak znovu potvrzuje kvality elektromobilů a hybridů této značky.

„Modelová řada Hyundai Ioniq se od svého vstupu na trh stala mezi zákazníky velmi oblíbenou. Kombinuje výjimečný design a skvělé jízdní vlastnosti. Vozy jsou navíc mimořádně úsporné. Jsme rádi, že tuto vlastnost potvrzují přímo v terénu v podobě nových českých rekordů, nebo například v závodech E-Rally,“ poznamenal Jan Pohorský, komunikační specialista Hyundai Motor Czech. 

Komentáře ke článku