Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Lexus představuje svůj první elektromobil

Lexus představuje svůj první elektromobil

Přichází s kompaktním crossoverem UX300e

Automobilka Toyota, respektive její luxusní značka Lexus, je sice největším průkopníkem hybridů, tedy elektrifikace, ale čistým elektromobilům se dosud bránila. Nyní ale přichází i Lexus s elektromobilem, a sice kompaktním crossoverem UX300e, který byl představen na autosalonu v Tokiu 2019.

Elektromobil Lexus UX300E

Základní design vychází z běžných modelů řady UX, tedy i vnější rozměry zůstaly prakticky stejné. Délka 4495 mm a šířka 1840 mm se nezměnily vůbec a stejně tak rozvor 2640 mm. Karoserie se ale o pět milimetrů zvýšila na 1545 mm. Základní objem zavazadlového prostoru činí 367 litrů.

Elektromobil Lexus UX300E

Elektromotor o výkonu 150 kW je umístěn vpředu a jeho maximální točivý moment dosahuje 300 Nm. Díky tomu se vůz rozjede z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a maximální rychlost je 160 km/h, což u primárně městského crossoveru je naprosto dostačující.

Energie je uložená v lithium-iontové baterii o kapacitě 54,3 kWh, která je umístěna místo palivové nádrže. Lze ji nabíjet střídavým proudem o maximálním výkonu 6,6 kW nebo stejnosměrným na rychlonabíjecí stanici výkonem 50 kW. To je ale běžný nabíjecí výkon a mnoho vozů podobné velikosti dosahuje mnohem vyšších hodnot.

Elektromobil Lexus UX300E

Oficiální hodnoty dojezdu zatím nejsou stanoveny, ale automobilka uvádí předpoklad 400 kilometrů dle NEDC a cíl 300 kilometrů dle reálnějšího WLTP. Za předpokladu, že udávaná kapacita baterie je využitelná hodnota, tak by spotřeba vycházela na 13,6 kWh/100 km dle NEDC, respektive zhruba 18 kWh/100 km dle WLTP. Pokud bychom vzali v úvahu celkovou kapacitu baterie včetně přesahů, hodnoty spotřeby by byly ještě o něco lepší.

Technologie v rámci strategie Lexus Electrified podporují integrované řízení hnacího ústrojí, soustavy řízení, odpružení a brzd. Tím maximálně využívají potenciál technologie řízení elektromotorů, postupně vyšlechtěné v hybridních modelech.
Automobilka uvádí, že UX 300e k tomu přidává i nejnovější výdobytky konektivity a maximální měrou tak využívá výhod elektromobilů ve prospěch skvělých jízdních schopností i praktičnosti.

Elektromobil Lexus UX300E

UX 300e bude ve druhé polovině roku 2020 uveden na vybraných evropských trzích, od roku 2021 se začne prodávat i ve zbytku kontinentu. Lze tedy předpokládat, že český trh, na němž není příliš velká podpora elektromobilů, bude následovat spíše v roce 2021.

Komentáře ke článku