![Hledáme nové autory](/data/promo-images/2019-04-hledame-autory.jpg)
Přidáte se k nám?
Autonomní elektromobil s možností doplňkové baterie
Zajímavou studii představila automobilka Renault. Vychází z toho, že běžný uživatel auta najede denně poměrně málo kilometrů a jen občas potřebuje větší dojezd kvůli delší cestě. Navíc se při běžných cestách často pohybuje po městě, kde se spíše hodí menší auto kvůli snadnému parkování a není potřeba velký vnitřní prostor. Právě toto umožňuje studie elektromobilu s názvem Morphoz.
Jde o elektromobil s částečně autonomním řízením a podle automobilky se nejedná jen o bezúčelnou studii. Použité designové i technologické prvky prý můžeme očekávat u příštích elektrických modelů Renault. A zejména technologické prvky jsou zajímavé, protože směřují k ještě větší efektivitě mobility.
„Morphoz je předobrazem našich příštích vysokovýkonných elektrických modelů. Jeho modulární platforma CMF-EV optimalizuje účinnost vozidla, zatímco prodloužený rozvor s koly ve čtyřech rozích nabízí nové možnosti pro strhující design a špičkovou užitnou hodnotu,“ říká Gilles Normand, ředitel divize elektrických vozidel a mobility Skupiny Renault. Tento futuristický automobil zhmotňuje vizi automobilky Renault, zaměřené na osobní a sdílenou elektrickou mobilitu od roku 2025.
CMF-EV, kterou vyvíjí firma Alliance, je budoucí modulární elektrická platforma s nabídkou mnoha konfigurací výkonu, kapacity a autonomie. Díky svým proporcím ale přináší i prostorný interiér a velký objem zavazadlového prostoru. Renault Morphoz nabízí zajímavou variabilitu, protože je možné jej dokonce přestavět na dvě různá provedení, která se liší i vnějšími rozměry.
Základní a menší varianta studie Morphoz se nazývá City. Jak už její název napovídá, je určena hlavně do města, takže má například kompaktnější vnější rozměry, aby se s ní snáze parkovalo. Větší verze Travel nabídne kromě delšího dojezdu i více prostoru uvnitř. Zatímco City má délku 4,4 metru a rozvor 2,73 metru, Travel je o 40 centimetrů delší a má také o 20 centimetrů prodloužený rozvor. Obě varianty se liší i maximálním výkonem. Šířka a výška (2,0, respektive 1,55 m) se nemění.
Zajímavý je koncept přídavné baterie s názvem Travel Extender. Renault vychází z toho, že většině řidičů, kteří se na denně pohybují v městském a příměstském provozu, v pohodě stačí dojezd okolo 400 kilometrů. Základní baterie studie Morphoz ve variantě City má proto kapacitu 40 kWh.
Občas je ale potřeba jet někam dál a k tomu slouží dodatečná baterie o kapacitě 50 kWh, kterou s sebou nemusí majitel auta pořád vozit. Ta nejenže nezvyšuje hmotnost a nezabírá místo v autě, ale zároveň ji není nutné ani kupovat. Je totiž sdílená a může si ji pronajmout jen v případě potřeby. Zvětšením auta a instalací doplňkové baterie vznikne verze Travel.
Renault Morphoz umožňuje nejen sdílení doplňkové baterie, ale i celého auta v době, kdy jej nepotřebujeme. Na otevření nebo nastartování vozidla nebudou potřeba kontaktní klíče ani karty, ale bude se provádět pomocí smartphonu. Ten bude fungovat jako digitální klíč, což zjednoduší sdílení s ostatními lidmi. Není potřeba fyzické předávání klíče, stačí přeposlat kód pro odemknutí, který po první aktivaci v chytrém telefonu umožňuje otevírání a užívání vozidla ve stanoveném časovém úseku.
Studie by měla být schopna autonomního řízení úrovně 3. To znamená, že řidič musí sedět za volantem, ale v určitých situacích může přenechat řízení autonomnímu systému. Jde například o jízdu po dálnici nebo popojíždění v koloně. Podle Renaultu by tento systém měl také předejít velké části dopravních nehod.Za zmínku jistě stojí i kamery s displeji místo zpětných zrcátek, které se u elektromobilů začínají objevovat i v sériové podobě kvůli snížení aerodynamického odporu a prodloužení dojezdu zejména při vyšších rychlostech.
Komentáře ke článku