Novinky

  • 15.10.2020 Good V Číně už šestý měsíc za sebou stoupl počet prodaných nových osobních automobilů

  • 11.10.2020 Good Triumfem Lewise Hamiltona (Mercedes) skončila VC Eifelu F1 na Nürburgringu

  • 11.10.2020 Good Český stát vybral na silničním mýtu v září rekordní částku 1,04 miliardy korun

Facebook Instagram

Škodovka v aerodynamickém hávu

Škodovka v aerodynamickém hávu

Dynamic se málem dostal i na Rallye Monte Carlo

Na pražském autosalonu v roce 1935 se veřejnosti poprvé představil mimořádně atraktivní proudnicový automobil Škoda 935 Dynamic.

Konstruktéři při návrhu tohoto prototypu reagovali na tehdejší módní trend maximálně aerodynamických tvarů karoserie. Vůz také dosáhl na svou dobu špičkové hodnoty odporu vzduchu cx = 0,37. Ze získaného know-how těžily i modely, které se na rozdíl od něj dostaly do sériové výroby, jako Škoda Popular Monte Carlo (1936) či „dálnicová“ verze Škody Rapid 1500 OHV (1939).

Dynamic poháněl kapalinou chlazený čtyřválcový dvoulitrový motor typu boxer, tedy s protilehlým uspořádáním válců, uložený před zadní nápravou. Dosahoval výkonu 40 kW (55 koní) a vozidlu s úctyhodným rozvorem 3200 milimetrů umožňoval jet rychlostí až 130 km/h. Francouzská čtyřstupňová elektromagnetická převodovka Cotal byla uzpůsobena pro poloautomatické řazení. 

Škoda 935 Dynamic byla odpovědí značky na trend aerodynamicky propracovaných vozů

Je zajímavé, že tato studie mohla najít využití i na sportovním poli. Vážně se totiž uvažovalo o jejím nasazení (v upravené a kompaktnější podobě) do Rallye Monte Carlo 1937. Šéfkonstruktér Karel Hrdlička si 25. března 1936 poznamenal do svého deníku: „935 vylehčíme na soutěžový vůz pro Pohla –snad s kompresorem?“ V dubnu 1937 dokonce vznikl výkres dvoumístného sporťáku, ale z celého záměru nakonec sešlo.

Jediná existující Škoda 935 Dynamic byla těsně před druhou světovou válkou prodána jako ojetina. Od jejího soukromého majitele ji pak v šedesátých letech automobilka získala zpět pro své muzeum, v jehož expozici ji, po důkladné rekonstrukci, můžeme obdivovat i dnes.

Komentáře ke článku