Novinky

  • 18.10.2019 Neutral Zelení chtějí v Německu prosadit rychlostní limity 130 km/h pro německé dálnice.

  • 17.10.2019 Neutral Korea chce do roku 2030 dosáhnout podíl 33 % prodeje elektrifikovaných vozidel.

  • 16.10.2019 Bad V Německu v posledních měsících dramaticky rostou ceny ojetých aut.

Facebook Instagram

Odstartoval jubilejní 70. ročník MS F1

Odstartoval jubilejní 70. ročník MS F1

Honda se vrátila na pódium

Velká cena Austrálie odstartovala jubilejní 70. ročník mistrovství světa formule 1. A sezona začala tak, jak ta loňská skončila – vítězstvím týmu Mercedes. Jen protagonisté na nejvyšším stupínku se vyměnili, mnohdy opomíjený a kritizovaný Valtteri Bottas tentokrát zastínil pětinásobného šampiona Lewise Hamiltona.

Čtyřiatřicetiletý Brit Lewis Carl Davidson Hamilton loni překonal či posunul řadu historických rekordů. Ziskem pátého titulu se vyrovnal legendárnímu Juanu Manuelovi Fangiovi a před sebou má další výzvu. Rozhodně má potenciál na to, aby útočil i na rekordních sedm titulů Michaela Schumachera. Má k tomu všechny předpoklady, především monopost Mercedes F1 W10 s motorem Mercedes M10 EQ Power+ V6 t h.

Úvodní velkou cenu mnozí fanoušci očekávali s napětím, protože měla naznačit, zda se soupeři dominantnímu týmu alespoň trochu přiblížili. Vždyť Mercedes triumfoval v posledních pěti ročnících Poháru konstruktérů. Jakou odpověď tedy souboje v melbournském Albert Parku přinesly? Loni vyhrál Hamilton kvalifikaci o šest desetin vteřiny před oběma ferrari, letos před svým kolegou a rychlejší ferrari ztrácelo sedm desetin vteřiny. Závod vyhrál v minulém roce Vettel (Ferrari) před Hamiltonem (Mercedes) a Räikkönenem (Ferrari), letos Bottas před Hamiltonem (oba Mercedes) a Verstappenem (Red Bull). Také porovnání dalších parametrů vyznívá jednoznačně pro Mercedes. Kdybychom tedy měli soudit podle prvního závodu, soupeři přes zimu tak velký pokrok neudělali…

Na druhé straně potěšilo, jak rychle se sžil tým Red Bull s novými pohonnými agregáty Honda. Do F1 se vrátily v roce 2015, ale tři roky spolupráce s týmem McLaren přinesly jen samé trable. Loni je začal využívat tým Toro Rosso a od letoška i Red Bull. Hned při premiéře se Honda zásluhou Maxe Verstappena vrátila na stupeň vítězů. Bylo to poprvé od VC Velké Británie 2008.

 

Spolupráce Red Bullu a Hondy přinesla první ovoce

 

Po půl století se F1 vrátila k udělování jednoho bodu za nejrychlejší kolo v závodě, což byla běžná praxe v letech 1950 až 1959. Získal ho vítěz závodu Valtteri Bottas v předposledním kole, i když mu pokus o jeho získání tým nedoporučil. Fin si tedy připsal na konto 26 bodů. Přesto to nebyl nejvyšší zisk v historii. V posledním závodě sezony 2014 se totiž jedinkrát udělovaly dvojnásobné body. Z Abú Zabí si jich tehdy odvezli Lewis Hamilton 50, Felipe Massa 36 a Valtteri Bottas 30.

Zajímavým momentem VC Austrálie byl návrat polského závodníka Roberta Kubici po jeho těžkém úrazu v rallye. Angažování 34letého jezdce do týmu Williams bylo sice překvapivé, ale pádným argumentem byla podpora polské olejářské společnosti Orlen. Kubicovo jméno ve startovních listinách chybělo 3045 dní, ale zdaleka to není rekord. Jan Lammers se v roce 1992 vrátil do F1 po více než deseti letech!

Další navrátilec Daniil Kvjat vrátil na tratě velkých cen ruskou vlaječku a na důkaz oprávněnosti této volby si připsal jeden bod za desáté místo. Opravdoví nováčci už na sebe tolik neupozornili. Lando Norris dojel v mclarenu dvanáctý, Alexander Albon v toro rosso čtrnáctý a George Russell ve williamsu šestnáctý.

Ale zastavme se ještě u Albona. Dvaadvacetiletý rodák z Londýna reprezentuje Thajsko. Počet 38 zemí, jejichž jezdci startovali ve F1 (na 38. místě je Česká republika), však přesto nerozšířil. V padesátých letech se totiž účastnil velkých cen siamský princ Birabongse Bhanudej Bhanubandh z Bangkoku.

 

Petr Dufek

Přes čtyřicet let působí v motoristických časopisech. Byl dlouholetým šéfredaktorem časopisů MOTOR, Svět motorů, Auto Exclusive, F1 Racing, Formule a dalších. Navštívil přes tisíc automobilových a motocyklových závodů po celém světě, z toho téměř 250 velkých cen F1. Autor 32 knih s motoristickou tématikou.

Komentáře ke článku