Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Caisův divoký pátek se stříbrným koncem

Caisův divoký pátek se stříbrným koncem

Rallye Serras de Fafe - pátek

Havárie při kvalifikační etapě, poté závod s časem pro mechaniky a nakonec druhý čas na úvodní rychlostní zkoušce. Tak by se dal popsat vstup Erika Caise do portugalské soutěže Rallye Serras de Fafe, která hostí úvodní podnik letošního mistrovství Evropy.

Při kvalifikační etapě potrápily Caise stejně jako některé z jeho dalších soupeřů vyjeté koleje. Vůz Škoda Fabia RS Rally2 českého jezdce šel v jedné z levotočivých zatáček přes střechu.

"Měl jsem pocit, že se před tou zatáčkou nacházím v dobré pozici. Nevím, jestli byla má rychlost v těch kolejích příliš vysoká nebo co se stalo. Když na to tlačíte, dostaví se reakce. A ta byla taková, že jsme se přetočili, protože tam bylo příliš mnoho přilnavosti nebo tlaku, který působil na auto. Zkrátka jsme šli na bok a přetočili se. Bouralo zde hodně aut a je to tak pravděpodobně kvůli těm kolejím. Z mého pohledu byla moje rychlost normální. Samozřejmě jsem ale řídil já, takže je to moje chyba," sypal si Cais popel na hlavu.

Auto sice dopadlo zpět na kola a zlínský rodák byl schopen dokončit shakedown na 17. místě, hned po návratu do servisní zóny ale začal u stáje Orsák Rallysport závod s časem. Mechanici se pustili do oprav, aby Cais mohl odstartovat do úvodní rychlostní zkoušky. Tou byla divácká superspeciálka v centru města Fafe, která se konala od 21:05 hodin místního času. Cais dokonce musel kvůli probíhajícím opravám pěšky na slavnostní start.

Caisovu Fabii se nakonec podařilo dát včas dohromady. A jak se ukázalo, nešlo o zbytečné úsilí. Cais se totiž s 1,43 kilometrů krátkou superspeciálkou složenou z asfaltových a dlážděných úseků, při které navíc jezdce trápil déšť, vypořádal zdárně. Zajel druhý čas a na vítězného Ricarda Teodósia ztratil pouhé dvě desetiny.

Domácí Ricardo Teodósio potěšil fanoušky nejrychlejším časem. Foto: Rally Serras de Fafe



"Zkrátka děkuji svému týmu. Auto opravili velmi dobře," byl Cais po dojezdu do cíle vděčný. "Snažil jsem se jet co nejčistěji a dařilo se mi to. Byl jsem sice celkem opatrný, ale z auta jsem měl úžasný pocit," dodal.

Cais má letos v ERC v plánu minimálně pět soutěží. Kromě Portugalska chce startovat ještě také na Kanárských ostrovech, v Lotyšsku, Římě a na "Barumce" ve Zlíně. Není ovšem vyloučeno, že by se nakonec objevil i v některých z dalších podniků. Jeho hlavním programem je ale účast v mistrovství světa třídy WRC 2.

Kromě Teodósia a Caise se v nejlepší trojici průběžného pořadí nachází po pátku také Mikolaj Marczyk. Polský jezdec drží bronzovou příčku a zatímco na Teodósia ztrácí 1,3 sekundy, za Caisem je pozadu o 1,1 sekundy.

 

Mareš také v desítce


Mezi nejrychlejšími deseti se v pátek umístil také druhý český zástupce ve startovním poli Filip Mareš. Jezdec stáje ACCR Entry Engineering dovezl svou Škodu Fabia Rally2 evo do cíle v šestém nejrychlejším čase. Byl ovšem pouze o 1,7 sekundy pomalejší než Teodósio a na třetího Marczyka mu chyběly pouhé čtyři desetiny.

"Upřímně jsem k tomu přistoupil hodně opatrně. V první zatáčce jsem udělal chybu, celkově to ale pro nás byl dobrý start. Doufám, že zvládnu během víkendu zajíždět rychlé časy," doufá rodák z Příbrami.

Filip Mareš je po prvním dni šestý. Foto: ACCR Entry Engineering



Pro Mareše letos jde o první sezonu mistrovství Evropy, kterou odjede celou. V šampionátu se sice objevuje již od roku 2015, nikdy však neabsolvoval kompletní ročník.

 


Favorité nespěchali



Ve startovní listině soutěže můžeme najít řadu zajímavých jmen. Kromě výše uvedených jezdců to jsou například obhájce evropského titulu Efrén Llarena, vítězové podniku WRC Mads Ostberg s Haydenem Paddonem, někdejší mistr WRC 2 a asijsko-pacifického šampionátu Pontus Tidemand nebo současný jezdec Hyundai ve WRC Craig Breen.

Zatímco Llarena, Ostberg, Paddon a Tidemand se letos pokusí v ERC zabojovat o titul, pro Breena jde o jednorázové vystoupení. Ir, který nedávno vybojoval druhé místo na Švédské rallye, má totiž letos kromě částečného programu ve WRC v plánu i portugalský rallyeový šampionát. Ten odjede s vozem Hyundai i20 N Rally2 celý a jeho první podnik se koná právě tento víkend v rámci podniku ME.

Ze zmíněné pětice byl v pátek večer nejrychlejší Paddon, který obsadil čtvrtou příčku. Breen sice vyhrál volný trénink a kvalifikaci, nakonec ale skončil devátý. Tidemand bral 14. příčku, Llarena dvacátou a Ostberg dokonce až dvacátou druhou.

Pětice se shodovala v tom, že nechtěla hned na úvod příliš riskovat: "Upřímně to bylo otřesné. Dnes jsem se ale cítil dobře, už ráno jsem se s autem sžil. Když to ale bylo tady tak úzké a záludné, nebyl důvod riskovat," nechal se slyšet Breen.

Craig Breen ve volném tréninku a kvalifikaci ukázal, že by mohl být na šotolině silný. Foto: Rally Serras de Fafe



Llarena dodal: "Bylo to vážně obtížné. Věděli jsme, že to bude klouzat, ale klouzalo to více, než jsme očekávali. Přistoupili jsme k tomu s klidem. Je to za námi a stále dýcháme."

Sobota bude nejdelším dnem soutěže. Na jezdce čeká celkem osm rychlostních zkoušek o celkové délce 94,58 kilometrů.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Rally Serras de Fafe

 

Komentáře ke článku