Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Evans kráčí za titulem vicemistra

Evans kráčí za titulem vicemistra

Japonská rallye – pátek

Zatímco ve čtvrtek byl důvod k radosti u Hyundai, po pátečním programu Japonské rallye se situace zásadně obrátila. Na pódiových pozicích se totiž po náročném dni, který posádkám komplikovalo zejména ráno deštivé počasí, nacházejí výhradně jezdci Toyoty. Vede Elfyn Evans před Sébastienem Ogierem a Kallem Rovanperou. Vítěz čtvrteční superspeciálky Thierry Neuville havaroval a naděje na dobrý výsledek jsou u něj pryč.

„Ráno byly podmínky opravdu náročné. Na trati bylo hodně vody a řada překvapení. Zkrátka jsme se to jenom snažili projet, ale občas to působilo, že jedu hodně pomalu, zvláště v první ranní rychlostní zkoušce. V takových podmínkách je opravdu těžké posoudit přilnavost. Na takovýchto rychlostních zkouškách navíc nemáte moc šancí něco udělat, když to neodhadnete. Odpoledne už byla přilnavost mnohem lepší. Při první rychlostní zkoušce po servisu jsem toho sice nedokázal plně využít, pak to ale bylo o něco lepší,“ hodnotil Brit svůj páteční výkon.

Ačkoli ranní sekci jezdcům výrazně komplikovaly déšť a špatná viditelnost, o čemž svědčil mimo jiné i předčasný konec první rychlostní zkoušky kvůli nehodám a úplně zrušení té závěrečné, právě v tomto bloku získal Evans klíčový náskok. V obou ranních erzetách totiž zvítězil a z deváté pozice se posunul až na první. Odpoledne už sice nezajel nejrychlejší čas na žádné rychlostní zkoušce, i tak ale své vedení posílil. Na konci dne jeho náskok činil 1 minutu, 49 sekund a 9 desetin.

Evans je tak po pátku velmi blízko k tomu, aby i letos navázal na své tituly vicemistra světa z let 2020 a 2021. Do víkendu Brit vstupoval s náskokem sedmi bodů před Thierrym Neuvillem a s 29 body k dobru před Ottem Tänakem. Oba jeho rivalové se ale během prvního plnohodnotného dne soutěže trápili.

Ogier se sice nachází na druhé pozici, během dne ale zažil nejednu komplikaci. Na páté rychlostní zkoušce totiž trefil svodidla a FIA později Toyotě nařídila opravu šasi. Ta bohužel nebyla dokončena včas a Francouz kvůli tomu opustil závěrečný servis o šest minut později, než dovolují pravidla. To vyústilo v minutový trest. Kalle Rovanperä je za ním o 16,7 sekundy. Fin se během pátku trápil zejména ráno, kdy měl jako první startující podstatně ztíženou pozici. Po dopolední části figuroval dokonce až na sedmé pozici.

Sébastien Ogier udržel druhé místo i přes penalizaci. Foto: Toyota Gazoo Racing WRT


Kvalitním tempem se v pátek prezentovaly všechny Toyoty. Odpoledne totiž zářil zejména Takamoto Kacuta. Domácí miláček vyhrál odpoledne tři ze čtyř rychlostních zkoušek. Přesto ale den zakončil až na deváté pozici. Důvodem byly dopolední komplikace. Na druhé rychlostní zkoušce se totiž dostal do problémů a poškodil si chladič. Kvůli tomu nabral více než pětiminutovou ztrátu.

Neuville trefil strom, konec Sorda a Fourmauxe



Složité podmínky nachytaly během pátku nejednoho účastníka elitní kategorie. První komplikace se objevily už při první erzetě dne. Zde potkal aquaplaning Daniho Sorda a Adriena Fourmauxe. Obě situace vyústily v havárii a později bylo oznámeno, že ani jeden z těchto jezdců se v sobotu do soutěže nevrátí.

Kromě Sorda a Fourmauxe měl ale problémy také Thierry Neuville. Belgičan sice ztratil hned v úvodu dne své čtvrteční vedení a propadl se až na třetí pozici, brzy se ale dostal zpět na druhé místo a po první odpolední zkoušce stáhl svou ztrátu na vedoucího Evanse z 26 sekund na 10,5. Na šesté rychlostní zkoušce ale boural do stromu hned po 100 metrech a tím jeho páteční účinkování skončilo.

Šéf Hyundai Cyril Abiteboul byl s Belgičanovým počínáním nespokojený: „Na první odpolední zkoušce bylo jeho tempo opravdu působivé, pak ale podle mě chvátal, aby se dostal do vedení. Něco takového by měl zvládat lépe. Ve svém přístupu byl příliš optimistický,“ zlobil se Francouz.

Neuville a jeho spolujezdec Martijn Wydaeghe ale popírali, že by v době incidentu tlačili na pilu. „Měl jsem příliš mnoho energie v kompresi. Auto se snížilo a vykoplo mě to,“ nabídl jezdec svůj pohled.

Naděje Thierryho Neuvilla na titul vicemistra už jsou takřka nulové. Foto: Hyundai Motorsport


Zdali se Neuville vrátí v sobotu do soutěže, je v tuto chvíli otázkou. Momentálně mu v průběžném pořadí patří 26. místo. Ačkoli si jezdec Hyundai zavařil, nic nenasvědčuje tomu, že by měl přijít o celkovou třetí pozici v šampionátu. Otta Tänaka totiž během pátku sužovaly potíže s elektronikou, kvůli kterým je nyní až osmý. Před ním se nachází na sedmé pozici Esapekka Lappi.

Rally2 nezvykle vysoko



Rozruch vzbudily během pátku i vozy nižší specifikace Rally2, v tomto případě ale pozitivním způsobem. Tato auta byla schopna zejména ráno držet krok se špičkou. Nejvíce zářil Andreas Mikkelsen. Již jistý šampion letošní sezony se totiž propracoval až na celkové čtvrté místo.

„Toto byl velmi vydařený den. Zatím je to dobré,“ nechal se v cíli slyšet Nor, který ztrácí na Kalleho Rovanperu téměř minutu.

Kromě Mikkelsena se ale dařilo i dalším. Zatímco Grégoire Munster se nachází na páté pozici a za Norem zaostává jen o 4,8 sekundy, šesté místo patří Nikolaji Grjazinovi. Do elitní desítky se propracoval i bývalý pilot F1 Heikki Kovalainen. Fin je desátý a má tak nakročeno ke zopakování loňského výsledku.

Andreas Mikkelsen zářil za volantem Fabie. Foto: Škoda Motorsport


„V dešti jsem se sice necítil úplně sebejistě, jinak jsem ale neměl žádné problémy,“ uvedl vítěz Velké ceny Maďarska F1 z roku 2008.

Grégoire Munster je sice momentálně druhým nejrychlejším vozem Rally2, do klasifikace WRC 2 ale tentokrát neboduje. Zde proto vede Mikkelsen před Grjazinem a právě Kovalainenem.

Ve WRC 3 i nadále pokračuje Jason Bailey. Kanaďan startuje v tomto hodnocení jako jediný.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Toyota Gazoo Racing

 

Komentáře ke článku