Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Ogier si pohlídal Rovanperu

Ogier si pohlídal Rovanperu

Rallye Monte Carlo – neděle

První podnik letošní sezony WRC končí vítězstvím Sébastiena Ogiera. Francouz si v neděli pohlídal svůj náskok, který měl před úřadujícím šampionem Kallem Rovanperou a získal svůj již devátý triumf na Rallye Monte Carlo. Rovanperä se musel spokojit se druhou pozicí a třetí příčku uhájil Thierry Neuville. Erik Cais zahájil sezonu WRC 2 čtvrtým místem.

Soutěži od čtvrtka kraloval Sébastien Ogier. Ve čtvrtek nejprve vyhrál úvodní dvě rychlostní zkoušky a do pátku vstupoval se šestisekundovým náskokem před Elfynem Evansem. Během druhého soutěžního dne ovšem své vedení ještě navýšil. Vyhrál totiž čtyři ze šesti erzet (dvě i přesto, že mu nefungoval hybridní systém) a aby toho nebylo málo, Elfyna Evanse postihl defekt pneumatiky. Díky tomu vedl Ogier na konci dne už o 36 sekund před úřadujícím šampionem Kallem Rovanperou, který se dostal na druhé místo.

Sobota ovšem boj o vítězství mírně zdramatizovala. Zatímco Ogier se snažil jet na jistotu a vyhrál pouze jednu rychlostní zkoušku, Rovanperä se snažil z jeho náskoku ukrajovat, což se mu dařilo. Během dne vyhrál tři rychlostní zkoušky, stáhl 20 sekund a před závěrečnými čtyřmi erzetami činil rozestup mezi vedoucí dvojicí už jen 16 sekund.

Ogier si ovšem situaci pohlídal. Během nedělní čtveřice rychlostních zkoušek si sice spolu s Rovanperou připsali po dvou výhrách, když ale dokázal Ogier své vedení navýšit, Rovanperä vzápětí odpověděl a náskok stáhnul. V cíli nakonec dělilo dvojici 18,7 sekundy.

Pro Ogiera šlo už o devátý triumf na Rallye Monte Carlo, díky kterému se v historických tabulkách této soutěže odpoutal od Sébastiena Loeba, který vyhrál osmkrát. Pokud se ale na situaci podíváme pouze z pohledu WRC, mají oba legendární Francouzi v tomto podniku stále „jen“ osm výher. Když zde totiž triumfoval Ogier v roce 2009, bylo klání součástí seriálu IRC.

„Je to ohromné. Tuto rallye miluji. Už od začátku to bylo jako ve snu a mám velkou radost za Vincenta (spolujezdec Vincent Landais, šlo o jeho první vítězství ve WRC – pozn. red.). Pro mě je to hezké, ale pro něj to je jako sen, vyhrál svou první soutěž. Musíme si takovéto momenty užívat. Právě kvůli takovýmto vítězstvím pořád ve WRC pokračujeme. Vyhrát v Monte Carlu je k nezaplacení. Znamená to pro mě hodně. V mých očích to samozřejmě bude vždy něco speciálního,“ neskrýval Ogier své nadšení.

Sébastien Ogier si dojel už pro deváté vítězství na Rallye Monte Carlo. Foto: Toyota Gazoo Racing



Osminásobný mistr světa přiznal, že sobota, kdy Rovanperä stahoval jeho náskok, pro něj nebyla snadná: „Tlačil na to hodně. Pro mé nervy to bylo náročné. Věděl jsem, že mohu jet rychleji, ale nechtěl jsem riskovat, protože víme, že na těchto pneumatikách je hodně snadné udělat defekt. V minulosti už jsem takto ztratil mnoho dobrých výsledků, takže jsem se snažil zůstat v bezpečí,“ dodal.

Kalle Rovanperä sice skončil na druhém místě, z pohledu šampionátu se tím ale nemusí vůbec trápit. Sébastien Ogier totiž svou permanentní kariéru ukončil už v roce 2021 a i letos má v plánu odjet jen vybrané podniky. Rovanperä tak nejenže dopadl nejlépe z uchazečů o titul, ale kromě 18 bodů za druhé místo získal ještě dalších pět za vítězství na závěrečné powerstage. Kromě něj si z této erzety odnesli body také druhý Ott Tänak (4 body), třetí Elfyn Evans (3 body), Thierry Neuville (2 body) a Sébastien Ogier (1 bod).

Ke změně nedošlo během posledního dne ani na třetí pozici. Bronzové umístění si pohlídal Thierry Neuville. Jezdce Hyundai o něj nepřipravily ani hodiny na první nedělní rychlostní zkoušce. Elfyna Evanse, který po pátečním defektu skončil čtvrtý, porazil o solidních 27,8 sekundy.

 

Tänak se zapotil


Jasno se zdálo být před nedělní etapou také v boji o pátou pozici. Ottu Tänakovi sice během soboty stávkoval posilovač řízení, i tak měl ale před Takamotem Kacutou k dobru 38,4 sekundy. V neděli ale Estonec především šetřil pneumatiky na powerstage a po předposlední rychlostní zkoušce se k němu Kacuta přitáhl na pouhou jednu desetinu.

„Přistoupili jsme k tomu hloupě,“ uznal Tänak.

Nakonec ale pátou pozici udržel. Nejenže totiž na powerstage zajel druhý čas, ale Takamoto Kacuta si navíc poškodil zavěšení. I přesto zvládl dojet do cíle a udržel šestou pozici.

Ott Tänak měl co dělat, aby zůstal pátý. Foto: M-Sport



„Nemám tušení. Hned po jedné utažené zatáčce se něco rozbilo, jako kdyby auto jelo přímo do hory. Měli jsme velké štěstí, že se nám to nestalo v nějakém rychlém úseku. Trefili jsme to zadní částí a byli schopni pokračovat. Nemohli jsme ale šlápnout na plyn, protože něco bylo s autem špatně,“ popisoval Kacuta svůj incident.

Daniho Sorda i nadále trápily potíže s hybridním systémem. I přesto ale udržel sedmou pozici. Esapekku Lappiho porazil pouze o 3,8 sekundy. Fina mohl o to více mrzet sobotní defekt pneumatiky.

Ani neděle neukončila trápení Pierra-Louise Loubeta. Francouz se sice po pátečních a sobotních potížích vrátil zpět do akce, hned na první erzetě ho ale postihly potíže s ruční brzdou. Ty se sice podařilo rychle vyřešit, cestou na předposlední rychlostní zkoušku ale přišla definitivní konečná. Loubet tak nedostal šanci zabojovat o body na powerstage, což byl cíl, se kterým do neděle šel.

„Rozbila se trubka u vodního čerpadla. Nevíme proč a jak, máme zkrátka velkou smůlu. Trvalo nám 25 minut, než jsme závadu našli a poté se navíc objevil problémy s palivem,“ vysvětloval svůj konec.

Řecký soukromník Jourdan Serderidis, který startoval se třetím vozem Ford Puma Rally1, se také na body neprobojoval. Obsadil 24. pozici.

 

Grjazinova předčasná radost


V kategorii WRC 2 o víkendu dominoval Nikolaj Grjazin. Jezdec stáje Toksport WRT šel do poslední sobotní erzety už s náskokem 46,7 sekundy. Tam ho ale postihl defekt pneumatiky a druhý Yohan Rossel se rázem přiblížil na 15,2 sekundy. I v neděli sice Francouz Grjazina stáhl, původní rozestup mezi nimi ale v cíli činil 4,5 sekundy a zdálo se, že Grjazin může slavit vítězství. Nakonec to ale bylo jinak.

Yohan Rossel a stáj PH Sport totiž podali protest, podle kterého měl Grjazin na poslední sobotní erzetě, kterou dokončoval s defektem, nepřiměřeně střihnout zatáčku. Komisaři tuto námitku uznali a Grjazina potrestali pětisekundovou penalizací. Ta znamenala pád na druhou pozici a Rossel se tak stal o pouhou půlsekundu vítězem.

Pepe López měl po sobotě na třetím místě náskok pouze 2,9 sekundy před Stéphanem Lefebvrem. Po prvním nedělním testu se sice Lefebvre dostal před Španěla, na další zkoušce ho ale potkal defekt pneumatiky. López se tak mohl radovat ze třetí pozice, a to i přesto, že měl v sobotu a v neděli problémy s palivovým čerpadlem a musel tak s sebou vézt více paliva.

Lefebvre se kvůli defektu propadl až na deváté místo, což nahrálo do karet českému jezdci Eriku Caisovi. Pro zlínského rodáka končí jeho premiéra s vozem Škoda Fabia RS Rally2 čtvrtým místem. Na Lópeze ztratil 19,7 sekundy. Za Caisem skončil se ztrátou 26 sekund loňský jezdec WRC Adrien Fourmaux, který bral páté místo.

Erik Cais skončil při premiéře s vozem Škoda Fabia RS Rally2 na čtvrté pozici. Foto: Orsák Rallysport



Již 23. start na Rallye Monte Carlo skončil bodovaným výsledkem také pro šedesátiletou legendu Francoise Delecoura. Vicemistr světa z roku 1993 totiž obsadil v kategorii WRC 2 desátou příčku.

Boj o vítězství se sice ve WRC 2 odehrával mezi Nikolajem Grjazinem a Yohanem Rosselem, nejrychlejším jezdcem s vozem Rally2 byl ale během víkendu Oliver Solberg, který ovšem nejel o body do WRC 2. Bývalý jezdec Hyundai ve WRC vyhrál deset z celkových osmnácti erzet (dvě v neděli). Komplikace ho ale postihly ve čtvrtek a v sobotu. Zatímco během úvodního dne soutěže měl defekt pneumatiky, v sobotu si poškodil zavěšení poté, co se opřel do skály. Celkově skončil čtrnáctý a mezi vozy Rally2 bral šesté místo.

Monte Carlo sice Solberg pojal zejména jako seznamovací start s novým vozem Škoda Fabia RS Rally2, nadcházející Švédská rallye už ale bude prvním podnikem, ve kterém bude bojovat o body do WRC 2. Soupeřům tak ukázal, že s ním rozhodně musejí počítat.

Výsledky Rallye Monte Carlo: 1. Sébastien Ogier - Vincent Landais (oba Francie, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1) 3:12:02,0, 2. Kalle Rovanperä - Jonne Halttunen (oba Finsko, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1) +18,8, 3. Thierry Neuville - Martijn Wydaeghe (oba Belgie, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1) +44,6, 4. Elfyn Evans - Scott Martin (oba Velká Británie, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1) +1:12,4, 5. Ott Tänak - Martin Järveoja (oba Estonsko, M-Sport Ford WRT, Ford Puma Rally1) +2:34,9, 6. Takamoto Kacuta - Aaron Johnston (Japonsko - Irsko, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1) +3:32,6, 7. Dani Sordo - Cándido Carrera (oba Španělsko, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1) +3:47,5, 8. Esapekka Lappi - Jann Ferm (oba Finsko, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1) +3:51,3, 9. Yohan Rossel - Arnaud Dunand (oba Francie, PH Sport, Citroën C3 Rally2) +10:07,9, 10. Nikolaj Grjazin - Konstantin Aleksandrov (oba pod neutrální vlajkou, Toksport WRT 2, Škoda Fabia RS Rally2) +10:08,4...12. Erik Cais - Petr Těšínský (oba Česká republika, Orsák Rallysport, Škoda Fabia RS Rally2) +11:33,8.

Průběžné pořadí jezdců: 1. Ogier 26, 2. Rovanperä 23, 3. Neuville 17, 4. Evans 15, 5. Tänak 14, 6. Kacuta 8, 7. Sordo 6, 8. Lappi 4, 9. Rossel 2, 10. Grjazin 1.

Průběžné pořadí týmů:
1. Toyota Gazoo Racing WRT 51, 2. Hyundai Shell Mobis WRT 27, 3. M-Sport Ford WRT 16.

Průběžné pořadí WRC 2: 1. Rossel 28, 2. Grjazin 20, 3. López 15, 4. Cais 12, 5. Fourmaux 10, 6. Ingram 8, 7. Bulacia 6, 8. Munster 4, 9. Lefebvre 3, 10. Delecour 1.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Toyota Gazoo Racing

 

Komentáře ke článku