Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Ogier kráčí za rekordem, Lappi po havárii končí

Ogier kráčí za rekordem, Lappi po havárii končí

Mexická rallye - sobota

Sébastien Ogier má nakročeno k tomu, aby již posedmé vyhrál Rallye Mexiko a vytvořil tak nový rekord této soutěže. Francouzovi v sobotu odpadl jeho největší soupeř Esapekka Lappi, který havaroval. O druhé místo svádějí boj Elfyn Evans s Thierrym Neuvillem. Martin Prokop je ve WRC 2 šestý.

Sobota byla nejdelším dnem soutěže a tak se zdálo, že bychom mohli dostat jasnější obrázek o tom, kdo si nakonec dojede v neděli pro vítězství. Rozestup mezi vedoucí dvojicí byl po pátku malý. Překvapivě vedl jezdec Hyundai Esapekka Lappi, se ztrátou pouhých 5,3 sekundy za ním se ale nacházel Sébastien Ogier.

Kdo čekal další velký boj mezi touto dvojicí, byl zklamán. Už na první rychlostní zkoušce dne totiž tato bitva skončila, když Lappi havaroval.

"Bylo to krátká levá zatáčka vedoucí přes horizont. Předchozí zatáčka ale byla trochu doprava. Myslím si, že jsem tam trochu uvízl a pak také, když jsem najížděl do levotočivé zatáčky. Na vnějšku se zúžila, došlo ke kontaktu (s břehem – pozn. red.), vyskočil jsem a zadní částí jsem trefil sloup," popsal Lappi své potíže.

Po kontaktu s telegrafním sloupem, který byl v době nehody pod elektrickým napětím, došlo k poškození zadní části Lappiho vozu. Fin a jeho spolujezdec Janne Ferm sice vystoupili z vozu nezraněni, vzápětí ale museli hasit požár, který propukl v oblasti motoru. Lappi svůj hasíci přístroj sice vypotřeboval předtím, než oheň dostal pod kontrolu, pak mu ale pomohl Gus Greensmith. Brit na místě nehody zastavil a poskytl Lappimu svůj hasící přístroj. Později navíc přijelo hasičské auto, které Lappimu definitivně pomohlo potíže zkrotit.

Esapekka Lappi se svého druhého vítězství ve WRC zatím nedočká. Foto: WRC/Jaanus Ree



Touto nehodou neskončil pro Lappiho jenom sobotní program, ale také celá letošní Mexická rallye. Hyundai totiž později oznámil, že poškození jsou příliš velká na to, aby se Lappi mohl v neděli vrátit a zabojovat alespoň o body na powerstage. Jeho letošní potíže tak pokračují. Zatímco při své premiéře u Hyundai v Monte Carlu se protrápil k osmému místu, ve Švédsku skončil až sedmý poté, co ho potíže s pneumatikou připravily o třetí příčku.

Kvůli Lappiho nehodě byla úvodní rychlostní zkouška dne ukončena červenou vlajkou. Absolvovalo ji tak jen devět posádek, zbytku byl přidělen čas. Kvůi Lappiho nehodě a poškozenému telegrafnímu sloupu musel být zrušen i odpolední průjezd tímto úsekem, který nesl název Ibarrilla.

Sébastien Ogier nyní vede díky Lappiho potížím už o 35,8 sekundy. Francouz, který i letos startuje ve WRC jen příležitostně, tak má nakročeno už ke druhému letošnímu triumfu a hlavně k sedmému prvenství v Mexické rallye. Tím by vytvořil nový rekord soutěže, o který se momentálně dělí se Sébastienem Loebem.

"Myslím si, že tento náskok je dobrý a s tím, jak se nám tento den dařilo, jsem spokojen. Byl to v mém podání další silný den. Poté, co Esapekka boural ráno na první rychlostní zkoušce, jsme zvolili trochu odlišný přístup. Nepotřebovali jsme příliš riskovat, stále jsme ale zvládali zajíždět dobré časy a navyšovat vedení. Zítřek ale bude také dlouhý a to znamená, že nemůžeme odpočívat," uvedl Ogier po dojezdu.

Ogier je sice nyní v suverénním vedení, odstoupení Lappiho ho ale mrzelo: "Je to škoda. Souboje si vždy užívám a včera měl opravdu úžasnou rychlost. Je to velká škoda," dodal.

Sébastien Ogier míří za vítězstvím. Foto: Toyota Gazoo Racing WRT

 

Mezi Evansem a Neuvillem hoří bitva



Díky Lappiho odstoupení se posunul na druhé místo Elfyn Evans. Britský závodník ale nemá stříbro vůbec jisté. Thierry Neuville totiž zvládl během soboty vyhrát čtyři rychlostní zkoušky a na jezdce Toyoty nyní ztrácí 4,3 sekundy.

Před posledním dnem je Neuville optimistický: „Samozřejmě, že to můžeme dokázat. Bude to velice těsné, ale doufejme, že výhoda bude nakonec na naší straně. Dnes to byla pěkná jízda, užil jsem si to," řekl jezdec Hyundai.

Stoprocentně ale Neuville spokojen nebyl: "Ne ve všech pasážích jsem byl s autem stoprocentně spokojen. Měl jsem pocit, že v zatáčkovitých a úzkých úsecích jsme docela rychlí. Jakmile jsme ale byli v rychlejších pasážích, tak jsme trochu ztráceli. Uvidíme, jestli něco zvládneme pro zítřek vymyslet. Budeme na to tlačit tak tvrdě, jak jen umíme," dodal.

Neuville věří, že jeho ztráta na Evanse mohla být ještě menší. Na předposlední rychlostní zkoušce, kterou byla divácká superspeciálka Las Dunas, totiž bojoval s defektem pneumatiky. Ten ho podle jeho vlastních slov stál dvě vteřiny.

Úřadující šampion Kalle Rovanperä drží čtvrtou příčku a za Neuvillem zaostává už o 53,9 sekundy. Dani Sordo, kterého v pátek připravil defekt o šanci na pódium, je na pátém místě a na Rovanperu ztrácí 47,2 sekundy.

Kallemu Rovanperovi se pódium vzdaluje. Foto: Toyota Gazoo Racing WRT



Na sedmnácté rychlostní zkoušce měl Rovanperä potíže: "Roztočil jsem se na opravdu úzkém místě. Uvízl jsem mezi bariérami a musel jsem několikrát couvat," prozradil.

Tänak stoupá



Po pátečních problémech s turbem se lídr šampionátu Ott Tänak propadl do hloubi výsledkové listiny a šanci na solidní výsledek ztratil. Ani v sobotu sice Estonec nebyl zcela spokojen s chováním svého vozu a ačkoli na sedmnácté rychlostní zkoušce minul křižovatku a srazil jednu z nafukovacích průjezdních bran, posunul se na 11. příčku. Odtud ale stále ztrácí na desáté místo, které drží účastník kategorie WRC 2 Kajetan Kajetanowicz, 1 minutu, 51 sekund a 2 desetiny.

Do soutěže se v sobotu vrátili po pátečních potížích Pierre-Louis Loubet, Jourdan Serderidis a Takamoto Kacuta. Loubet ale ani tentokrát nedojel až do cíle. Na sedmnácté rychlostní zkoušce si o kámen poškodil zavěšení pravého zadního kola. Původně sice zkoušel závadu opravit, nakonec ale svou snahu vzdal. Zatímco Kacutovi patří 25. místo, Serderidis je dvacátý šestý.

Kacutův den se neobešel bez potíží. Na předposlední erzetě dne totiž trefil kámen a roztočil se. Japoncova Toyota ale tentokrát unikla poškození.

Fourmaux měl namále



Kategorie WRC 2 odjela v sobotu o poznání méně rychlostních zkoušek, než bylo původně plánováno. Kromě úvodní rychlostní zkoušky, kdy se kvůli Lappiho nehodě nestihl vydat na trať ani jeden z vozů WRC 2, byly totiž pro tuto kategorii zrušeny ještě následující dvě dopolední erzety. Důvodem byla časová zdržení spojená právě s Lappiho nehodou. Odpolední rychlostní zkouška Ibarrilla byla zrušena pro všechny posádky.

I přes omezený počet rychlostních zkoušek dokázal Gus Greensmith navýšit své vedení. Brit nyní vede o 31,6 sekundy před Adrienem Fourmauxem. Francouz prožil komplikovaný den. Nejprve ho potkala penalizace deseti sekund za pozdní příjezd do časové kontroly na první rychlostní zkoušce dne. Při předposledním testu pak měl kontakt se skálou a chvíli jel dokonce jen po dvou kolech. Situaci ale ustál a k havárii nedošlo.

Gus Greensmith navýšil vedení ve WRC 2. Foto: Škoda Motorsport



Greensmith sice navýšil vedení, přiznal však, že zbytečně riskoval změnou nastavení: "V situaci, ve které jsme se nacházeli, jsme něco takového možná nepotřebovali. Odpoledne pro nás bylo kvůli tomu dost složité a nemohl jsem jet stejně rychle jako včera. Víme ale, že se zítra můžeme vrátit k původnímu nastavení a opět budeme rychlí," říká Brit, který tento víkend zažívá svou premiéru v mistrovství světa s vozem Škoda Fabia RS Rally2.

Třetí místo i nadále drží Emil Lindholm. Oliver Solberg, který měl v pátek defekt, vyhrál v sobotu všech pět rychlostních zkoušek (na té poslední se dělil o první místo s Adrienem Fourmauxem). Nyní je čtvrtý. Na Lindholma už sice ztrácí 41,2 sekundy, přesto má ale nakročeno k tomu, aby převzal celkové vedení. Yohan Rossel, který se s ním momentálně o první příčku dělí, totiž v Mexiku nestartuje.

Martin Prokop udržel šesté místo. Mrzelo ho však, že si příliš nezajezdil.

"Je škoda jet na druhou stranu světa a povozit se tak málo. Potřeboval jsem se tady po té dlouhé pauze dostat s Fionou do tempa. Ty kilometry nám chybí. Odpoledne už jsme se cítili lépe a nebylo to špatné. Potřebujeme ale najeté kilometry a ty nám chyběly," přiznává jihlavský jezdec.

Martin Prokop je šestý. Foto: Benzina Orlen Team



Vozy WRC 2 mají v Mexiku nakročeno i k bodům do celkového pořadí. Greensmith je totiž v absolutní klasifikaci šestý, Fourmaux sedmý, Lindholm osmý, Solberg devátý a Kajetanowicz desátý. Martinu Prokopovi patří 12. příčka.

Ve WRC 3 navyšuje své vedení Diego Domínguez. Jeho jediný soupeř Jason Bailey  už ztrácí 15 minut, 55 sekund a 1 desetinu.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Toyota Gazoo Racing

 

Komentáře ke článku