Novinky

  • 18.11.2018 Neutral Závod WEC na 6 h v Šanghaji vyhrála posádka Conway, López, Kobajaši v Toyotě

  • 18.11.2018 Neutral Toyota získala poprvé od roku 1999 mezi konstruktéry titul mistra světa v rallye

  • 16.11.2018 Neutral Závody formule W, určené jen pro ženy, budou doprovodným programem DTM.

Facebook Instagram

Elektromobily spotřebují víc, než se uvádí

Elektromobily spotřebují víc, než se uvádí

Informace německého autoklubu ADAC

Renomovaný německý autoklub ADAC si posvítil na spotřebu automobilů na elektrický pohon. Zjistil, že deklarovaná spotřeba neodpovídá realitě a může se lišit i o desítky procent. Značné rozdíly byly naměřeny i mezi jednotlivými modely.

ADAC elektromobily

 Nissan Leaf I

Elektrických aut je na trhu již pěkná řádka. Řidiči však, na rozdíl od klasických vozů se zážehovými nebo vznětovými motory, v případě elektromobilů nemají tak dobře zažito, kolik elektřiny vlastně spotřebují a jak ekologická a ekonomická jízda v elektromobilu vlastně je.

Autoklub ADAC podrobil 12 elektromobilů náročnému testu, který cílí na realistické měření spotřeby všech typů vozidel. V případě aut s elektrickým pohonem se zaměřil na reálnou spotřebu v kilowatthodinách na 100 km a na vzdálenost, jakou můžete na jedno nabití urazit.

Spotřeba elektrické energie spotřeba (kWh/100 km)
model  reálná deklarovaná
BMW i3 (94 Ah)  17,4 12,6
Hyundai Ioniq Electric Style 14,7 11,5
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend 19,5 14,3
Nissan e-NV200 Evalia  28,1 25,9
Nissan Leaf I Acenta (30 kWh)  20,5 15
Nissan Leaf II Acenta 22,1 15,2
Opel Ampera-e First Edition  19,7 14,5
Renault Zoe Intens  20,3 13,3
Smart Fortwo Coupe EQ Prime  18,3 12,9
Tesla Model S P90D  24 20,8
Tesla Model X 100D  24 20,8
Volkswagen e-Golf  17,3 12,7

Dalo se očekávat, že větší a těžší automobily budou mít také vyšší spotřebu. Takto velké rozdíly však odborníci v ADAC přesto neočekávali. Mohou být způsobeny dvojím způsobem - rozdílnou účinností motoru oproti tomu, co výrobce uvádí, a také ztrátám energie při samotném nabíjení. Ne všechna elektřina, kterou vůz nabíjíme, ve skutečnosti „doteče“ až do akumulátoru.

Dojezd na plné nabití kapacita akumulátorů (kWh) skutečná energie spotřebovaná na plné nabití (kWh)
BMW i3 (94 Ah)  27,2 32,6
Hyundai Ioniq Electric Style 28 30,9
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend 64 73,9
Nissan e-NV200 Evalia  40 46,9
Nissan Leaf I Acenta 30 32,5
Nissan Leaf II Acenta  40 44,5
Opel Ampera-e First Edition  60 67,4
Renault Zoe Intens  41 49,5
Smart Fortwo Coupe EQ Prime  17,6 20,5
Tesla Model S P90D  90 94,5
Tesla Model X 100D  100 108,3
Volkswagen e-Golf  35,8 34,9

Automobily Tesla se tedy v testu řadily k těm nejméně úsporným, vzhledem k velké kapacitě baterie však tento značný handicap kompenzují delším dojezdem. ADAC si ve své zprávě posteskl nad tím, že korejské automobilky do svých vozů neinstalují větší akumulátory. Vzhledem k ekonomickému provozu by to z jejich vozů činilo zajímavou alternativu.

Kolik stojí dojezd změřený dojezd (km) Cena (eur) Cena (eur) na 1 km dojezdu
BMW i3 (94 Ah) 188 37 550 200
Hyundai Ioniq Elektro  211  33 300 158
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) 379  39 000 103
Nissan e-NV 200 Evalia  167 41 053 246
Nissan Leaf I (30 kWh) 159 31 265 197
Nissan Leaf II 201 31 950 159
Opel Ampera-e 342  42 990 126
Renault Zoe (41 kWh)  243  34 100 140
Smart Fortwo Coupé EQ 112 21 940 196
Tesla Model S P90D 393 124 200 316
Tesla Model X 100D 451 115 380 256
VW e-Golf 201 35 900 179

Pokud porovnáme prodejní cenu a přejdeme k jednoduché otázce „kolik za své peníze dostanu“, dospěl ADAC k novému hodnocení. Pokud jde o poměr ceny a dojezdu, dostaneme nejvyšší úroveň ve vozech Tesla, které poskytují opravdu drahé potěšení z dlouhého dojezdu. U menších vozidel je poměr mnohem výhodnější, přičemž nejlépe vychází Hyundai Kona.

ADAC elektromobily

 Renault Zoe

Také pro elektromobily platí, že prodejní cena nevyjadřuje veškeré pořizovací náklady. Do celkové bilance je třeba zahrnout prodejní cenu, náklady na údržbu a opravy, pojištění a ztrátu zůstatkové hodnoty. Náklady na servis a údržbu elektrického vozidla jsou nižší než u aut se spalovacími motory. Je zde však stále vysoká prodejní cena a s ní související ztráta zůstatkové hodnoty. Při hodnocení environmentálních vlastností osobních automobilů v procesu měření ADAC Ecotest je zřejmé, že elektrická vozidla mají při jízdě většinou dobré nebo velmi dobré vlastnosti. Celková bilance CO2 však už nevychází tak jednoznačně.

Srovnání ADAC ukazuje, že mezi elektromobily existují velké rozdíly v dojezdu, spotřebě elektrické energie a nákladech.

ADAC elektromobily

Komentáře ke článku

reklama
reklama