Novinky

  • 25.03.2019 Neutral Za polárním kruhem se testuje neobvyklý prototyp - Dacia Duster s elektrickým pohonem.

  • 22.03.2019 Neutral Bugatti plánuje luxusní limuzínu s legendárním jménem Royale a elektrickým pohonem.

  • 21.03.2019 Good Automobilky Toyota a Suzuki se dohodly na prohloubení spolupráce týkající se i Evropy.

Facebook Instagram

Symbol šedesátek Škoda Felicia slaví šedesátiny

Symbol šedesátek Škoda Felicia slaví šedesátiny

Legendární kabriolet měl premiéru v roce 1959

Před šedesáti lety se na lipském veletrhu poprvé veřejnosti představil jeden z nejikoničtějších vozů se značkou Škoda, kabriolet Felicia. Celkem se ho v závodě v Kvasinách vyrobilo v období 1959 až 1964 14 863 kusů, z nichž dvě třetiny byly určeny na export.

Po premiéře v někdejší NDR „Felda“ zaujala odborníky na autosalonu v Ženevě a potom dokonce i v New Yorku.

Předchůdcem Felicie byl otevřený automobil Š 450 z roku 1957. Oproti němu se ale mohla vykázat přepracovanou přední nápravou s vinutými pružinami namísto příčného listového pera. Přenos vibrací z podvozku s centrálním páteřovým trámem do celokovové karoserie omezily masivnější pryžové silentbloky, přibyly i účinnější asymetrické světlomety. Na výběr byl spolu se standardní textilní stahovací střechou rovněž laminátový hardtop, vážící pouhých 27 kg. 

Prezentace Felicie na autosalonu v Mexico City v roce 1960

V základním provedení mělo vozidlo pohotovostní/užitečnou hmotnost 930/300 kg, při rozvoru 2390 mm bylo 4065 mm dlouhé. Kromě čtyř osob přepravilo až 320 l zavazadel.

Řadový zážehový čtyřválec s ventilovým rozvodem OHV dával z objemu 1089 cm3 výkon 50 k (36,8 kW) při 5500 otáčkách, točivý moment 74,5 N.m byl dostupný od 3500/min. Na patnáctipalcových pneumatikách dosahovala Felicia rychlosti 130 km/h, průměrná spotřeba se pohybovala kolem 9 l na 100 km.

V březnu 1961 se v Ženevě ukázal facelift. Vedle jemnější přední masky zaujaly především kapkovité zadní svítilny ve zvýšených blatnících. Přibyla lůžková úprava interiéru, nová přístrojová deska ze sklolaminátu byla čalouněna černou koženkou. Řadicí páka se přesunula ze sloupku pod volantem na podlahu. 

Škodovácký kabriolet dorazil i do Číny

Výkon pohonné jednotky vzrostl o 2 k (1,4 kW) V následujícím roce přišla Felicia Super se čtyřválcem 1221 cm3, osazeným dvojicí spádových karburátorů Jikov a disponujícím 55 k (40,5 kW) při 5100/min a 82 N.m při 3000/min. Maximálka stoupla na 135 km/h.

Produkce Škody Felicia skončila v roce 1964 v souvislosti s přechodem na modernější typ Škoda 1000 MB.Na popularitě jí to ale v nejmenším neubralo.Dvě desítky pestrobarevných kabrioletů si kupříkladu zahrály ve slavném filmu Dáma na kolejích režiséra Ladislava Rychmana. K zahraničním uživatelům patřil také jeden z nejlepších hokejistů všech dob Maurice Richard.

Komentáře ke článku

reklama
reklama