Novinky

  • 22.02.2021 Bad Tesla přestala přijímat objednávky model Y a odstranila ho i ze svého online konfigurátoru.

  • 04.02.2021 Bad Zisk petrolejářské společnosti Royal Dutch Shell klesl loni o 71 % na 4,8 mld. dolarů

  • 29.01.2021 Bad Obrat českého trhu s ojetinami klesl v loňském roce o 46 procent

Facebook Instagram

Příznivá doba pro ženy v automobilové branži

Příznivá doba pro ženy v automobilové branži

Mají v rukou transformaci mobility

Ženy vždy hrály klíčovou roli ve vědě, strojírenství a technologii a významně se podílely na rozvoji různých oborů a odvětví včetně automobilového průmyslu, například vynálezem ukazatelů směru.

Ženy však tvoří stále menšinu v oblastech vědy a techniky označovaných zkratkou STEM (science, technology, engineering and mathematics – věda, technologie, strojírenství a matematika). Podle organizace UNESCO tvoří ženy 35 % studentů, kteří se zapisují na studium těchto oborů, přičemž mezi jednotlivými specializacemi panují velké rozdíly.

Nezájem o tyto oblasti může mít původ ve velmi raném věku a zčásti je výsledkem genderových stereotypů a předsudků. Seat proto při příležitosti Mezinárodního dne žen a dívek ve vědě (11. února) zorganizoval setkání dvou generací žen, sdílejících vášeň pro budování lepší budoucnosti.

Jana Planagumàová studuje první ročník střední školy Escola Salesians de Rocafort v Barceloně. Je jí teprve 12 let, ale ví, co chce: „Miluji matematiku a až se budu rozhodovat o své budoucnosti, půjdu touto cestou a nic, ani nikdo mě nezastaví.“ Paqui Lizanaová je telekomunikační inženýrkou a vedoucí oddělení digitálních produktů ve společnosti Seat. Podle ní je velmi důležité inspirovat mladé dívky a přitahovat jejich pozornost ke světu vědy, strojírenství a technologie. „Rostoucí počet žen v těchto oblastech je klíčem k úspěšnému překonávání budoucích problémů,“ trvá na svém.

Byla jsem mezi 900 nejlepšími z 15 000 studentů při zkouškách z matematiky v 5. třídě,“ říká Jana. Paqui podniká již všechna možná dobrodružství v oborech STEM a experimentuje s fyzikálními, matematickými a chemickými koncepty. „Dokonce jsem vynalezla šifru pro napovídání, která byla nakonec složitější než samotná zkouška,“ směje se. 

Dívky s technickým nadáním je třeba vyhledávat a motivovat již během jejich školní docházky

Podle organizace UNESCO se začíná rýsovat celkově pozitivní trend zmenšování rozdílů mezi pohlavími ve výsledcích studia v těchto oborech. Například výsledky testování PISA mezi patnáctiletými studenty ve více než 70 zemích ukazují, že v jedné třetině států jsou dosahované výsledky dosahované muži a ženami jsou přibližně stejné, zatímco v další třetině zemí mají chlapci převahu a v poslední třetině je tomu naopak.

Ke studiu telekomunikačního inženýrství mě přivedly moje kreativita a vášeň pro řešení problémů. Pro mě představují obory STEM energii měnit status quo. Jsou revolucí, a to je něco, co není jen pro muže, ale pro všechny,“ tvrdí Paqui. Ale podle Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) připadá jen 24 % absolventů strojírenských oborů na ženy. Pro Janu jsou však důvody naprosto jasné: „Jsem si jistá tím, že mnoho dívek sní o studiu strojírenských oborů, ale bojí se. Řekla bych jim, ať se do toho bez obav pustí,“ vysvětluje.

Když jsme se Jany zeptali, jaké zná vědkyně, jako první zmínila Marii Curie-Skłodowskou. Na druhém místě byla Ada Lovelaceová, která je považována za první programátorku v historii. „Tyto příklady jsou možná trochu staršího data, ale když je zaktualizujeme, dívky uvidí, že mezi současnými vědci, programátory, výzkumníky a inženýry jsou inspirující ženy nejrůznějšího zaměření,“ zdůrazňuje Paqui. Jana s ní souhlasí: „Ve vědě je tolik, tolik žen v roli lídrů, ale my je nevidíme.“ Studie Gender Bias Without Borders (Genderové předsudky bez hranic), kterou uskutečnil Institut Geeny Davisové, například ukazuje, že vědkyně mají v kinematografii pouze 12% zastoupení.

Seat patří v současném automobilovém průmyslu mezi společnosti s nejvyšším počtem zaměstnankyň, které nyní tvoří 21 % všech pracovníků. V oblasti mobility mohou mladé studentky, jako je Jana, začít budovat kariéru a rozvíjet své dovednosti v oborech STEM. „Nyní je pro nás příznivá doba. Díky rozmanitým dovednostem, jimiž vynikáme, sehrajeme klíčovou roli v transformaci mobility, ať se jedná o inovace, trvalou udržitelnost nebo uživatelské zážitky,“ potvrzuje Paqui.

Paqui Lizanaová tvrdí, že studium oborů STEM upevní postavení studentek a přinese jim dovednosti nezbytné pro úspěch v turbulentním prostředí: „Všem mladým ženám radím, aby věci zkoušely a experimentovaly. Pokud ve vás něco probudí vášnivý zájem, věnujte se tomu, protože naše společnost si nemůže dovolit, aby tyto ženy nepřispívaly k řešením výzev, které pro nás chystá budoucnost.

Komentáře ke článku