Novinky

  • 20.07.2019 Bad Autonomní minibus ve Vídni srazil a lehce zranil chodkyni.

  • 20.07.2019 Neutral Toyota a největší výrobce elektromobilů na světě čínský BYD se dohodli na spolupráci.

  • 16.07.2019 Neutral V prvním pololetí Německo předstihlo v prodeji elektromobilů a plug-in hybridů Norsko.

Facebook Instagram

Honda poodhaluje technické parametry modelu e

Honda poodhaluje technické parametry modelu e

Městský elektromobil na úplně nové platformě

Honda postupně odhaluje nový elektromobil Honda e, který byl představen letos v Ženevě jako prototyp a rok předtím jako studie Urban EV. Je to první vůz Honda, který je od počátku stavěný jako elektromobil a používá úplně novou platformu.

Japonská automobilka slibuje, že bude mít výkonný elektromotor i výborné jízdní vlastnosti, takže bude ideálním autem do města a nabídne i spoustu zábavy za volantem. Zároveň Honda udává, že bude mít model „e“ i propracovanou a efektivně fungující techniku. Pojďme se tedy podívat na technické parametry, které jsou už v tuto chvíli známé.

Již v minulosti přišla informace, že Honda e bude mít pohon zadních kol, tedy elektromotor bude vzadu. Podle schématu nové platformy se ale zdá, že bude možnost i motoru vpředu. To určitě automobilka nevyužije u tohoto modelu, ale do budoucna bychom mohli očekávat i elektromobily Honda s pohonem předních nebo všech kol. Baterie bude umístěná na podvozku, což je ideální kvůli co nejnižšímu těžišti. A její kapacita bude 35,5 kWh, což bude stačit nejen na městský provoz, ale i občasné výlety někam dál.

Při jízdách dál za město bude možné využít rychlonabíjení stejnosměrným proudem, které bude řešeno konektorem CCS2. To je pro evropské zákazníky skvělá zpráva, protože právě to je kontinentálním standardem a vozy s konektorem CHAdeMO, typickým pro japonské elektromobily, mají o poznání méně příležitostí k nabíjení. Při stejnosměrném nabíjení by se měla kapacita baterie dostat na 80 % za zhruba 30 minut, což je standard. Důležité ale je to, že je baterie chlazená vodou, takže by stejná rychlost nabíjení měla být i při opakovaném rychlonabíjení, nebo při tropických teplotách.

Přesnou hodnotu dojezdu zatím Honda neudává, ale slibuje vyšší než 200 kilometrů. Pokud ale auto bude skutečně tak efektivní, jak automobilka uvádí, měl by být reálný dojezd při této kapacitě baterie určitě okolo 250 kilometrů. Na konkrétní informace o spotřebě a dojezdu si ale zatím budeme muset počkat. I těch 200 kilometrů je ale pro jízdy po městě naprosto dostačující hodnota.

Vzadu uložená jednotka má výkon 150 koní, což je při charakteristice elektromotorů, které mají maximální točivý moment okamžitě (u Hondy e by měl být přes 300 Nm) příslibem velmi svižných rozjezdů. K tomu přidejme kompaktní rozměry s krátkými převisy, díky kterým je poloměr otáčení pouhých 4,3 metru, a nízké těžiště, které je přibližně 50 centimetrů nad zemí. Dostaneme tak opravdu obratné a hravé auto. 

Zmíněné nízké těžiště má i tu výhodu, že kvůli stabilitě nemusel být použit tak tvrdý podvozek, takže komfort neutrpěl tolik, jako u jiných sportovních modelů. Vlastnosti podvozku lze navíc vylepšit zapnutím režimu Sport, který zároveň přinásí posílení výkonu a rychlejší odezvu na sešlápnutí plynového pedálu při akceleraci.

Komfort obsluhy zvyšuje také možnost ovládání vozu jedním pedálem s označením SPC (Single Pedal Control). Něco podobného nabízejí i některé z ostatních elektromobilů. Jde o to, že plynovým pedálem lze akcelerovat, ale i brzdit, pokud se více povolí. Tato funkce je velmi příjemná právě v městských kolonách, kde pak není nutné neustále přendavat nohu mezi plynem a brzdou.

Podle těchto parametrů se tedy Honda e jeví jako velmi povedené auto do města. Ale zůstává spousta otázek, na které odpoví až test po představení sériové verze. Ta by měla přijít letos na podzim. Jde o informace, jak na tom tento elektromobil bude po stránce prostornosti, jaká bude reálná spotřeba a z ní vyplývající dojezd, nebo zda bude možné rekuperaci regulovat pomocí pádel pod volantem, a to až do neutrálního módu. To budou důležité informace vzhledem k reálné využitelnosti. A důležitá bude také cena, která ovlivní, jak úspěšné bude toto auto na trhu.

Komentáře ke článku