Novinky

  • 13.09.2019 Bad Fiasko autosalonu IAA ve Frankfurtu vedlo k rezignaci prezidenta VDA Bernharda Mattese.

  • 13.09.2019 Good Nadační fond Škoda Auto předal Klaudiánově nemocnici v Mladé Boleslavi 4 miliony korun.

  • 13.09.2019 Good Angela Merkelová slíbila německým automobilkám pomoc při zavádění elektromobility.

Facebook Instagram

Kompaktní SUV do města se sportovními ambicemi

Kompaktní SUV do města se sportovními ambicemi

Test Hondy HR-V 1,5 i-VTEC Elegance

V současné době můžeme pozorovat trend, kdy jsou kompaktní kombíky nahrazovány vozy SUV nebo jejich kříženci (crossovery). Nevyhnul se ani Hondě. V roce 2015 na český trh uvedla model HR-V, který je křížencem kompaktního hatchbacku a SUV. 

Při vnějších rozměrech kompaktu nabízí mnohem lepší praktičnost. Přibližně o dva roky později pak přišla desátá generace Civicu, která byla i jako hatchback více sportovně zaměřená a nemá již alternativu v podobě karoserie kombi. Úlohu praktičtějšího hatchbacku, kterým 8. a 9. generace Civicu byly, i kombíku odvozeného od 9. generace evidentně převzal model HR-V.

Design exteriéru i interiéru

Vnější design vznikl před čtyřmi lety a na autě to je vidět. Současné Hondy mají jiný styl. Letos ale HR-V dostalo facelift, který design oživil zejména zepředu. I stříbrné dekorace, které na tomto voze jsou, jeho vzhled omladily.

Celkově je na „háervéčku“ vidět, že kromě praktičnosti má i sportovní ambice, což chce ukázat i designovýmu detaily. Například se tváří jako třídvéřák, protože kliky zadních dveří se po vzoru předchozích dvou generací Civicu schovávají v rozích oken. Tímto se nemůže pochlubit ani výrazně sportovněji zaměřená aktuální generace Civicu.

Zub času je vidět i na designu interiéru. To ovšem neznamená, že by pracoviště řidiče nebylo příjemné. Naopak, přístrojová deska je velmi dobře tvarovaná, takže displej navigace a infotainmentu je natočený na řidiče, což eliminuje odlesky slunce a šofér se cítí tak trochu jako v kokpitu. Sportovní zaměření se nezapře ani zde, protože řadicí páka je velmi blízko volantu a přední sedačky mají příjemné boční vedení.

Prostor uvnitř a praktičnost

Vnitřní prostor a variabilita jsou největší výhodou Hondy HR-V. Prostor pro posádku je ve srovnání s kompaktními hatchbacky nadprůměrný a to stejné lze říci i o zavazadelníku. I když při porovnání s posledními třemi generacemi Hondy Civic s karoserií hatchback nijak nevyčnívá a oproti kombíku předchozí generace dokonce ztrácí 150 litrů. V čem tedy tkví jeho praktičnost?

Zatímco kombík už u Hondy nekoupíme a sportovnější desátá generace Civicu přišla o sedačky MagicSeats, praktičtěji zaměřené HR-V je stále má. V čem spočívá výhoda tohoto unikátního řešení? V obrovské variabilitě.

Tyto vozy totiž nemají palivovou nádrž pod zadními sedačkami, nýbrž pod předními. Zadní sedačky pak mohou být zvedací jako v kině. Takže když je tam třeba postavit třeba jízdní kolo nebo umístit rozměrnější předmět, stačí je zvednout. Zároveň ale mají mechanismus, který umožňuje sklopení sedaček tak, aby byly v rovině s podlahou zavazadlového prostoru. Při sklápění opěradel se totiž sedáky posunou až k podlaze a vznikne tak větší prostor než u aut s běžným řešením.

Jízda

I přes praktičtější zaměření auta jsou sportovní ambice znát ve všech ohledech, tedy i během jízdy. Podvozek je naladěný spíše sportovně, takže auto se i přes vyšší těžiště chová v zatáčkách velmi jistě. Znamená to sice trochu tvrdší podvozek, než by od SUV člověk čekal, ale dle našeho názoru se povedl vzhledem k zaměření auta kompromis mezi komfortem a nastavením. Takže se s ním nejen odveze celá rodina, ale užije se i zábava za volantem při občasné svižnější jízdě.

 

Motor a převodovka

Atmosférická patnáctistovka i-VTEC má nejvyšší výkon 96 kW, tedy 130 koní, což vzhledem k objemu motoru bez přeplňování není vůbec špatné. Točivý moment samozřejmě nedosahuje takových hodnot jako u přeplňovaných motorů, ale v jejich současné záplavě není od věci si občas užít agregát, který se rád vytáčí a až ve vyšších otáčkách poskytne ten správný požitek.

Tomu odpovídá i šestistupňová převodovka, která má kratší převody. Jsou ale dobře odstupňované, takže jízda je i po této stránce příjemná. Při jízdě po dálnici jsou sice otáčky vyšší, než jsme zvyklí u přeplňovaných jednotek, ale motor je poměrně tichý, takže to hlučnost uvnitř auta příliš nezvyšuje. Ale jaký to má vliv na spotřebu?

 

Spotřeba

Krátká převodovka funguje velmi dobře v městských rychlostech, kde díky dobrému odstupňování je vždy po ruce optimální převodový stupeň. Na městských čtyřproudových silnicích s vyšším rychlostním limitem se dá jezdit i na šestku. Díky tomu se nám spotřeba ve městě pohybovala okolo šestilitrové hranice.

Velmi úsporně se dá jezdit i ustálenou rychlostí 90 km/h mimo město, kde se spotřeba pohybuje okolo čtyř a čtvrt litru. Na rychlostní silnici už ale stoupá o více než litr a na dálnici se dostává k sedmi a půl litrům.

Takže dálniční stíhač z benzinové Hondy HR-V nebude, ale při jízdách po městě a blízkém okolí bude velmi úsporná. Díky variabilnímu časování ventilů totiž při jízdě s lehčí nohou nepotřebuje mnoho benzinu. Během celého testu jsme najeli necelých 450 kilometrů a spotřeba podle tankování vyšla na 5,9 l/100 km i s nemalým podílem právě dálničních jízd.

Závěr

Vzhledem k tomu, že vozy SUV nebo crossovery si lidé pořizují hlavně do města, je Honda HR-V s atmosférickou patnáctistovkou určitě dobrou volbou. Při kompaktních vnějších rozměrech nabízí nadprůměrnou prostornost i skvělou variabilitu a dokáže v tomto režimu jezdit úsporně.

Zvládne obstojně i svižnější jízdu po okreskách. Ani při dálničních cestách nemá nijak vysokou spotřebu, ale je potřeba počítat s tím, že si vezme více než auta s přeplňovanými motory menších objemů. Ale při občasných delších cestách třeba na dovolenou se není třeba rozhodně bát, že by zruinovala rozpočet.

Pro zastánce staré dobré jednoduché techniky, tedy bez přeplňování, je toto jedna z mála možností ke koupi. Nevýhodou pak je vyšší cena, protože někteří konkurenti, třeba i s trochu lepší prostorností, se dají pořídit levněji. Ale to už k Hondě tak nějak patří.

Základní údaje - Honda HR-V

Karoserie: pětidveřové SUV
Počet míst: 5
Předchůdci: Honda HR-V (1998-2006), Honda Civic Tourer
Příbuzné modely: Honda Jazz
Hlavní konkurenti: Škoda Karoq, SEAT Ateca
Platforma: -
Pohon: předních kol
Motor: zážehový 1,5 VTEC
Výkon 96 kW (130 k)
Točivý moment: 155 N.m
Umístění motoru: vpředu napříč
Převodovka: pětistupňová manuální
Maximální rychlost: 192 km/h
Zrychlení 0-100 km: 10,2 s
Spotřeba paliva podle NEDC: 5,7 l/100 km
Spotřeba paliva podle WLTP: -
Objem palivové nádrže 50 litrů
Dojezd -
Délka: 4334 mm
Výška: 1605 mm
Rozvor náprav: 2610 mm
Průměr otáčení: 11,4 m
Provozní hmotnost: 1312-1388 kg
Užitečné zatížení: 473-549 kg
Objem zavazadlového prostoru: 470 l
Místo výroby: Shibuya-Ku (Japonsko)
Záruka: tři roky/100 000 km
Cena testovaného modelu:

569 900 Kč za HR-V 1,5 VTEC Elegance vč. DPH

 

 

 

 

Komentáře ke článku