Novinky

  • 27.05.2020 Good Francie investuje do záchrany domácího autoprůmyslu přes osm miliard eur

  • 26.05.2020 Good Francouzský prezident Macron přislíbil automobilkám v zemi masivní podporu

  • 25.05.2020 Good Kolínská automobilka TPCA dnes obnovila výrobu

Facebook Instagram

Nejmenší SUV z velké trojice

Nejmenší SUV z velké trojice

Test vozu Škoda Kamiq

Pod drobnohledem se ocitl další vůz značky Škoda. Tentokrát jsme se zaměřili na nejmenší automobil z rodiny SUV vyráběných tuzemskou automobilkou, konkrétně na vůz Škoda Kamiq.

V rámci testu nás Kamiq svezl po všech druzích vozovek, od místních komunikací až po dálnice. Polovinu kilometrů z celkové vzdálenosti spolykaly dálnice (550). Cestování po městě (300) a mimo obec (250) pak ukrojilo druhou polovinu. Testovaný Kamiq disponoval prakticky maximální výbavou, kterou lze pořídit.

Interiér

V interiéru nalezneme poměrně hodně prostoru nejen na předních, ale i na zadních sedadlech. Oproti aktuálně prodávané Scale, se kterou sdílí mnoho prvků, je strop zvýšen o 20 mm vepředu, respektive 21 mm vzadu. To zaručuje dostatek prostoru i pro vyšší cestující. Na zadních sedadlech nebyl problém se pohodlně usadit ani pro 190 centimetrů vysokou osobu, pro kolena bylo místa kupodivu dostatek.

Vůz byl vybaven koženými sedačkami, které mohou být v létě trochu nepříjemné kvůli pocení. V zimě naopak byly poměrně chladné při venkovních mínusových teplotách. Nicméně díky vytápění jak předních, tak zadních sedadel lze tuto nevýhodu eliminovat, což jsme hojně využívali. Opěrku bylo možné využívat nejenom na předních sedačkách, ale i vzadu, kde do ní bylo zároveň možné umístit i dva nápoje.

Opět jsme využívali automatickou dvouzónovou klimatizaci s výdechy i na zadní sedadla. A stejně jako v testu vozu Scala jsme bojovali s ovládáním klimatizace. Ta se totiž musí vypínat přes nabídku infotainmentu, což je za jízdy velmi nepraktické. Řidič tak totiž sleduje spíše displej než provoz před vozidlem. Panoramatická střecha, kterou si lze pořídit za příplatek, překrytá automaticky stahovanou roletou, je příjemným doplňkem hlavně pro spolucestující. Prostor nad hlavou nijak neomezila.

V Kamiqu nalezneme pouze USB-C porty. Proto je nutné si pořídit speciální redukci nebo kabel s novým konektorem. Klasické a nejrozšířenější USB Flash disky v Kamiqu, stejně jako ve Scale, již nelze využít. Mezi předními sedadly nalezneme dva sloty určené pro přehrávání hudby a nabíjení. Cestující vzadu mohou využít USB-C pouze pro nabíjení. Protože je displej multimédií celý dotykový, ulpívají na něm otisky prstů, které na přímém slunci snižují čitelnost. O samotném infotainmentu si ale povíme podrobněji v dalších kapitolách.

 

Praktičnost

Hlavním prvkem ve vozidle z hlediska praktičnosti je úložný prostor. Zavazadlový prostor nabízí 400 litrů v základu a při sklopení zadních sedadel získáme navíc necelých 1000 litrů. Pro srovnání, předtím testovaná Scala disponovala 467 litry a po sklopení sedadel posádka ve vozidle může využít celkem 1410 litrů.

Odkládacích prostor je v Kamiqu mnoho. Většinou do nich lze ale uložit pouze drobnosti. Kromě kapes ve dveřích nalezneme ještě menší na bocích a v zadní části předních sedadel. Do nich lze uložit drobné předměty typu telefon, papíry nebo ovladače. Spolujezdec má přihrádku pod sedadlem, řidič si pak může menší věci ukrýt na levé straně přístrojové desky pod volantem do uzavíratelné schránky. Další prostor se nachází pod displejem infotainmentu, kde je zároveň i bezdrátová nabíječka. Ten ale bohužel nelze skrýt jako je tomu v jiných vozech.

Problémem na předních sedadlech je umístění nápojů. Menší lahve lze odložit do dveří, případně po zatažení opěrky mezi sedadly do prostoru ve středovém tunelu. Velké 1,5 litrové lahve se ale do dveří nevejdou, a pokud ano, musí se zmáčknout. Po umístění nápoje do prostoru ve středovém tunelu není možné vytáhnout opěrku, protože ta ho pak kryje.

Po zmáčknutí tlačítka u řidiče lze víko zavazadelníku dálkově otevřít. Ušetří se tak čas v případě nepříznivého počasí, cestující nemusejí moknout a čekat na otevření pátých dveří.

Prostor před vozem osvětlovaly Bi-LED světlomety. Koncové svítilny jsou také vybaveny LED technologií s animovaným ukazatelem změny směru jízdy. Náš vůz měl potkávací světla nastavena trochu níže, takže dohled byl kratší než u jiných modelů, které jsme měli možnost testovat. Při rychlejší jízdě na dálnici bylo takové nastavení trochu nepříjemné. LED světlomety najdeme i ve výbavě Ambition, která je v tuzemsku tou základní.

Za příplatek je možné získat virtuální kokpit, který má volitelný vzhled. Digitální ukazatel rychlosti prakticky neproměřoval, rozdíl mezi reálnou a udávanou hodnotou byl pouhý kilometr za hodinu. Pro nás to byl nezvyk a museli jsme si na tento rozdíl dávat pozor.

Měli jsme možnost vyzkoušet i reprosoustavu. Vůz byl osazen ozvučením Sound System Škoda, disponujícím masivním výkonem 405 W a celkem deseti reproduktory. O silný basový projev se stará subwoofer umístěný v zavazadlovém prostoru. Kvalitní zvuk šíří osm reproduktorů umístěných ve dveřích a jeden ve středu palubní desky. Reprosoustava byla v Kamiqu na vysoké úrovni a při správném nastavení intenzity subwoofer skvěle doplňoval ostatní reproduktory.

Doporučujeme doplnit výbavu vozu o vyhřívání čelního skla. V zimním období se tím ušetří čas při škrábání ledu a menšího množství sněhu z čelního skla. Za malou chvíli se dosáhne čistého výhledu, neboť pak stačí rozmrzlý led a zbytky sněhu setřít stěrači. 

Konektivita

Základem zobrazení infotainmentu v testovaném vozu byl Amundsen s 9,2“ velkou dotykovou obrazovkou. Můžeme říci, že se jedná o srdce vozu, neboť přes obrazovku se provádí veškeré nastavení včetně ovládání klimatizace, což nám přišlo velmi nepraktické, jak již bylo zmíněno.

Spojení s telefonem proběhlo bez sebemenšího problému a ihned bylo možné přehrávat hudbu i z paměti mobilního zařízení. Kromě uvedeného jsou pro poslech vlastní hudby dostupné také USB-C konektory. Rádio lze naladit v FM pásmu nebo v DAB. Elektrické zařízení se dá nabíjet ze zmíněných USB-C konektorů umístěných nejen vepředu, ale i před zadními sedadly. Opět je ale třeba uvést, že je potřebná redukce nebo kabel se speciálním zakončením. Klasické 12 V zásuvky nalezneme ukryté pod opěrkou mezi předními sedačkami a jedna se nachází také v zavazadlovém prostoru.

Testovaný vůz byl vybaven navigací. Grafika není nijak oslňující, ale svůj primární účel splnila na jedničku, tj. dovedla nás do požadovaného cíle. Adresy bylo možné zadat včetně čísel popisných, čímž se navigování zpřesnilo.

 

Pohonná jednotka

Srdcem testovaného modelu Kamiq byl litrový turbodmychadlem přeplňovaný tříválcový agregát 1.0 TSI o výkonu 85 kW (115 koní). Točivý moment dosahuje slušné hodnoty 200 Nm. Síla pohonné jednotky byla přenášena přes šestistupňovou manuální převodovku na přední kola.

Již při pořizování vozu je třeba vzít v úvahu, k jakému účelu bude vůz používán. Pokud si zákazník chce užívat vyšší rychlost, zrychlení a obecně ostřejší jízdu, doporučujeme sáhnout spíše po silnější jedna pětce, která poskytuje 110 kW.

Při plynulé jízdě se Kamiq odmění nízkou spotřebou paliva. Stejně jako tomu bylo ve Scale, i zde v rozptylu okolo 1500 otáček za minutu zněl motor lehce dunivě.

Palubní počítač našeho Kamiqu na konci testu ukázal průměrnou spotřebu přesně šest litrů na 100 kilometrů. Test probíhal za nízkých teplot, za nepříznivého počasí a na obutých zimních pneumatikách, což se odrazilo ve výsledné průměrné spotřebě. Hodnotu pak výrazně ovlivnil i rozsah testu, kdy polovinu vzdálenosti ukrojily dálnice.

Mnoho lidí se na delší vzdálenosti přemisťuje právě pro dálnicích, proto i my jsme se zaměřili na spotřebu v běžném provozu. Kamiq s litrovým agregátem se ale cítí nejlépe na komunikacích mimo obec. Zde by výsledná spotřeba dosahovala pěti litrů na sto ujetých kilometrů. Se zvyšující se rychlostí pak samozřejmě rostlo i množství paliva, o které si pohonná jednotka řekla.

Do kabiny od motoru neproniká prakticky žádný hluk. Ten začíná být slyšet až okolo 3000 otáček za minutu.

Jízda

S manuální převodovkou jsme sice pokořili hranici 100 km/h za necelých deset vteřin, ale Kamiq s testovaným agregátem je primárně určen ke klidné jízdě a rozhodně od něj nelze očekávat žádné sportovní výkony. To ale neznamená, že při sešlápnutí plynového pedálu nejede.

Při potřebě předjíždění nebo jízdě v kopcovitém terénu je třeba pracovat s převodovkou a častěji řadit pro udržení výkonu. U starších verzí pohonných jednotek TSI se při záběru turbodmychadla dostavilo poměrně silné cuknutí. To zde nečekejte, rozjezd je plynulý. Při rychlejším průjezdu zatáčkami jsme zaznamenali pouze mírné náklony, rozhodně to nebylo nic hrozného.

Různé jízdní režimy přinášejí změnu základních vlastností vozu, primárně však pohonné jednotky a tuhosti řízení. Nastavení ovlivní mimo jiné akceleraci nebo tuhost podvozku a v kombinaci s automatickou převodovkou by došlo i k úpravě načasování změny rychlostního stupně.

Adaptabilní tempomat fungoval bezchybně, udržoval nastavenou vzdálenost od vpředu jedoucího automobilu. Zároveň hlídal i naše předjíždění jiných účastníků silničního provozu zprava. Pokud k tomu mělo dojít se zapnutým adaptabilním tempomatem, systém automaticky zpomalil na rychlost v levém pruhu jedoucího vozu. V obci byl tento systém spíše rušivý, neboť v těchto případech se nejedná o předjíždění.

Shrnutí

Kamiq se velikostí i cenově velmi podobá dříve testované Scale. I přes níže nastavené hlavní LED světlomety je musíme pochválit. Zároveň nás překvapil prostor nejen vpředu, ale i na zadních sedadlech. Pro chataře může být ovšem menší zavazadlový prostor nevýhodou. Pro srovnání: Seat Arona disponuje stejným objemem zavazadlového prostoru a Volkswagen T-Cross nabízí o 55 litrů více než Kamiq. Naopak méně prostoru poskytuje Kia Stonic (332 litrů) nebo Hyundai Kona (361 litrů). Příliš se nám nelíbí již zmiňované ovládání klimatizace přes nabídku na obrazovce infotainmentu, neboť to odvádí pozornost od řízení.

Závěrem se ještě podíváme na cenovou politiku automobilky u tohoto modelu. Základ, což v České republice znamená výbavu Ambition a litrový agregát s výkonem 70 kW, najdeme pod hranicí 390 000 Kč. Pokud ale chceme vyšší stupeň v kombinaci s nejslabším litrovým motorem, musíme si připravit 445 900 Kč.

Námi testovaný model disponoval litrovým přeplňovaným agregátem s výkonem 85 kW a poměrně vysokou výbavou. Proto se celková cena vozu přehoupla přes 600 000 Kč.

 

Základní údaje - Škoda Kamiq 1.0 TSI

Karoserie: crossover
Počet míst: 5
Hlavní konkurenti: Seat Arona, Volkswagen T-Cross, Kia Stonic, Hyundai Kona
Platforma: MQB A0
Pohon: 4x2
Motor: zážehový 1.0 TSI
Výkon: 85 kW
Točivý moment: 200 Nm
Umístění motoru: vpředu
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 194 km/h
Zrychlení 0-100 km: 9,9 s
Spotřeba paliva podle WLTP: 5,1 l/100 km
Délka: 4241 mm
Výška: 1531 mm
Rozvor náprav: 2639 mm
Průměr otáčení: 10,8 m
Provozní hmotnost: 1231 kg - 1390 kg
Užitečné zatížení: 431 kg - 557 kg
Zavazadlový prostor 400 l
Místo výroby: Česká republika
Záruka: příplatková prodloužená záruka na pět let nebo do 100 000 km (150 000 km)
Cena testovaného modelu: 609 000 Kč

 

Foto: Jiří Hájek mladší a Petr Hájek

Komentáře ke článku