Novinky

  • 03.12.2020 Neutral Tento týden začal v ČR prodej elektronických dálničních kuponů

  • 03.12.2020 Neutral Peter Olah byl jmenován vedoucím designu interiéru ve společnosti Škoda Auto

  • 01.12.2020 Neutral Lewis Hamilton kvůli pozitivnímu testu na covid nepojede víkendovou velkou cenu F1

Facebook Instagram

Stát chce do budoucna podpořit vodík v dopravě

Stát chce do budoucna podpořit vodík v dopravě

Ministr Havlíček si vyzkoušel Toyotu Mirai s palivovými články

Stát chce mimo čisté elektromobility do budoucna podpořit rovněž rozvoj vodíkové technologie v dopravě. Podpora by měla směřovat do rozvoje infrastruktury na výrobu a čerpání vodíku i do samotného využití vozidel na vodíkové palivové články. Uvedl to ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček při návštěvě závodu TPCA v Kolíně.

„Chystá se aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility, která se má vládě předložit do konce letošního roku. Česká republika se zavázala ke snižování emisí v dopravě a jednou z možností je právě využívání vodíku. Ministerstvo dopravy vypsalo program na čerpací stanice na vodík, a to v rámci Operačního programu Doprava. Právě do vybudování infrastruktury stát bude s využitím zejména strukturálních fondů investovat,“ uvedl.

V České republice by v roce 2030 mohlo podle odhadu ministerstva jezdit 60 000 až 90 000 aut na vodíkové články. V současnosti tu kvůli absenci čerpacích stanic zatím nejezdí žádné. Do roku 2023 by jich však mělo vzniknout šest až osm.

Toyota Havlíček

Průkopníkem využívání vodíku v dopravě je Toyota, která má celý výrobní závod TPCA v Česku brzy převzít. Již několik let nabízí sériový vodíkový vůz Mirai. Podle prognózy výrobce se cena vodíkových aut do deseti let vyrovná hybridům.

„Vítáme progresivní přístup vlády, který se nezaměřuje pouze na jeden typ řešení nízkoemisní dopravy, ale podporuje i další. Je-li hlavním cílem veškerého snažení snížení škodlivých emisí, měl by stát vytvořit rovné, technologicky neutrální podmínky pro všechny druhy ekologické dopravy a nastavit jasnou hranici emisních limitů. Bude na zákazníkovi, aby se rozhodl, která alternativa je pro něj nejvhodnější," prohlásil šéf české Toyoty Martin Peleška.

Vicepremiér Havlíček doplnil, že po roce 2023 se mají revidovat emisní limity CO2 pro osobní a lehké užitkové automobily. Od procentního snížení emisí u těchto vozidel ve srovnání s rokem 2021 a povinného podílu nízko- a bezemisních automobilů pro výrobce od roku 2030 se odvíjí další vývoj automobilového průmyslu.

Ministr Havlíček si při návštěvě v Kolíně vodíkovou Toyotu Mirai osobně vyzkoušel, stejně jako vozy na hybridní pohon.

Toyota Havlíček

Komentáře ke článku