Novinky

  • 05.12.2019 Neutral Konsorcium kanadského miliardáře Lawrence Strolla hodlá koupit Aston Martin.

  • 01.12.2019 Neutral Lewis Hamilton (Mercedes) vyhrál VC Abú Zabí, poslední závod F1 v roce 2019

  • 30.11.2019 Bad Daimler šetří a proto během tří let propustí nejméně 10 000 zaměstnanců.

Facebook Instagram

Seat míří k síťovému propojení automobilů

Seat míří k síťovému propojení automobilů

Řidič se dozví informace v předstihu

Jaká barva bude svítit na dalších semaforech, pokud budu pokračovat v jízdě touto rychlostí? Odpověď na tuto otázku již nebude dávat řidiči jeho intuice, nýbrž vyspělá technologie.

Projekt, vedený Seatem a realizovaný ve spolupráci se španělským Generálním ředitelstvím pro dopravu DGT (Dirección General de Tráfico), magistrátem Barcelony a společností ETRA (Electronic Traffic), úspěšně propojuje vozidla s dopravní světelnou signalizací a centrem pro řízení dopravy, aby mohli řidiči předvídat budoucí stav semaforů.

Tento projekt také umožňuje zasílání informací o nehodách na dálnicích přímo do vozidel bez nutnosti používat informační panely. Automobily jsou vzájemně propojeny s infrastrukturou prostřednictvím cloudu a bezdrátové komunikační sítě s latencí 300 milisekund.

Vozidla, používaná v tomto pilotním projektu, jsou vybavena nezbytnou technologií, která umožňuje jejich propojení s okolím a přijímání informací, ukládaných Generálním ředitelstvím pro dopravu (DGT) do cloudu. Řidič díky tomu může v reálném čase předvídat, co jej zanedlouho čeká. „Nové síťově propojené automobily Seat v tomto projektu přijímají z centrálního cloudu Generálního ředitelství pro dopravu nejaktuálnější dopravní zpravodajství v reálném čase, včetně informací zobrazovaných na dálničních panelech nebo stavu semaforů ve městech,“ vysvětluje Jordi Caus, vedoucí oddělení konceptů pro městskou mobilitu ve společnosti Seat. 

Řidič se s předstihem dozví, které světlo ho na semaforu čeká

Jedna část projektu se věnuje propojení automobilů se semafory. „Semafory odesílají signál do cloudu Generálního ředitelství pro dopravu o svém aktuálním stavu a o době, za kterou dojde k jeho změně. Vůz tuto informaci obdrží, interpretuje ji a upozorní řidiče na blížící se stav v závislosti na rychlosti jízdy. To je užitečné, když se zanedlouho objeví na semaforu červená, protože řidiči pak mohou začít zpomalovat dřív, než k němu dojedou,“ tvrdí Jordi.

Pokud se vozidlo přibližuje k semaforu, objeví se na displeji zpráva s upozorněním, že bude na systému světelné signalizace, až k němu řidič dojede, svítit červená, zelená nebo žlutá. Systém uskutečňuje výpočet na základě vzdálenosti vozidla od semaforu a rychlosti jízdy. Důležitým aspektem pro bezpečnost je skutečnost, že systém funguje pouze za předpokladu, že vozidlo nepřekračuje rychlostní limit. V opačném případě nebude systém řidiče upozorňovat. „Systém ve vyšších rychlostech nefunguje, což je velmi důležité pro bezpečnost silničního provozu. Má to být doplňkový nástroj, který umožní motoristům plynulejší jízdu,“ ujišťuje Manuel Valdés, vedoucí oddělení magistrátu Barcelony pro mobilitu a infrastrukturu.

V současnosti je ve Španělsku v provozu 2000 panelů, které poskytují řidičům informace o dopravě, povětrnostních podmínkách nebo práci na silnici či nehodách. Nový systém umožňuje veškeré uvedené informace zobrazovat přímo na displeji uvnitř propojených vozidel na jakémkoli místě silniční sítě. Podle Jorgeho, „můžeme dosáhnout stejných cílů jako s variabilními informačními tabulemi na dálnicích, ale nyní lze tyto zprávy přenášet přímo do automobilů, ať jsou kdekoli.“

Čím více informací máme, tím menšímu počtu riskantních situací jsme vystaveni. Na tomto poznání stojí projekt, který se zaměřuje na bezpečnost silničního provozu společně se zvyšováním hospodárnosti. „Usilujeme o významné snížení počtu nehod, nižší intenzitu dopravy a s tím související pozitivní vliv na životní prostředí,“ prohlašuje Jorge Ordás, zástupce ředitele pro mobilitu a technologie na Generálním ředitelství pro dopravu DGT (Dirección General de Tráfico) ve Španělsku.

Dodavateli informací budou navíc i síťově propojené automobily a samotní uživatelé. „Kdokoli s informacemi o tom, co se děje na silnici, je může sdílet s ostatními uživateli, aby se včas dozvěděli o případné události v místě, k němuž se přibližují,“ podotýká Jorge. „Tímto projektem činíme první krok k síťovému propojení automobilů s celou dopravní infrastrukturou. Začali jsme s informačními funkcemi, ale u budoucích autonomních vozidel budeme moci v riskantní situaci zasáhnout přímo do řízení vozidla,“ dodává nakonec Jordi Caus. 

Komentáře ke článku