Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Inženýrky vytvářejí v Seatu budoucnost

Inženýrky vytvářejí v Seatu budoucnost

Ženy sehrají klíčovou roli v elektromobilitě

Ženy ovlivňují evoluci motorismu. Vnitřní zpětná zrcátka, ukazatele směru a podélné čáry na vozovce jsou inovacemi s ženskou stopou.

Úloha žen byla již v minulosti významná, ale v budoucnosti, na cestě k elektrické, sdílené a síťově propojené mobilitě, bude ještě větší. Různé studie uživatelského a spotřebního chování ukazují, že ženy budou vzhledem ke svým zájmům a řidičským zvyklostem hrát klíčovou roli na trhu elektromobilů a sdílení vozidel. A to i jako tvůrci budoucí mobility.

Například ve společnosti Seat mají tři ženy na starosti vývoj tak důležitých oblastí pro budoucnost, jakými jsou konektivita, hlasové asistenty nebo kyberbezpečnost.

Anna Homsová vyvíjí ve svých pouhých 27 letech hlasové asistenty, které budeme používat v roce 2030. Vede tým odborníků z Číny, USA a Německa, kteří zkoumají požadavky a potřeby uživatelů a vymýšlejí koncepty s desetiletým předstihem. „Hlasové asistenty budou klíčovým prvkem budoucí mobility, protože se jedná o jednoduchý a komfortní způsob komunikace, která je stále častější v domácnostech, u mobilních telefonů a samozřejmě i v automobilech,“ říká Anna Homsová, inženýrka společnosti Seat a manažerka inovačních projektů koncernu Volkswagen.

Podle provozní inženýrky je na automobilovém světě nejvíce vzrušující transformace, kterou v současnosti prochází. „Jsme v klíčové době mnoha změn a výzev a myslím si, že je důležité se do celého procesu zapojit a přispět svou troškou do mlýna,“ zdůrazňuje Anna Homsová.

Konektivita je ústředním prvkem mobility současnosti i budoucnosti. Paqui Lizanaová, manažerka digitálních produktů společnosti Seat, má ve svém zaměstnání za úkol usnadňovat používání a ovládání stále složitějších věcí. „Ve zcela síťově propojeném ekosystému budeme uživateli aktivně navrhovat nejlepší způsob, jak se dostat v jakoukoli dobu do požadovaného cíle, může to být například automobilem, na motocyklu… V budoucnosti budou digitální produkty klíčové k tomu, aby uživatelé mohli mít zážitky, které chtějí, a přenášeli si je z jednoho vozidla do druhého,“ vysvětluje Paqui Lizanaová.

Ženy budou mít na vývoj automobilového průmyslu v blízké budoucnosti daleko větší vliv

Také inženýrka, avšak v oboru telekomunikací, souhlasí se svou kolegyní Annou Homsovou ohledně důležitosti současné doby. „Moc ráda realizuji změny. Jsem přesvědčena o tom, že náš přínos je velmi hodnotný, protože klíčem k inovacím je rozmanitost,“ tvrdí sedmatřicetiletá žena, která pozoruje, že počet žen v inženýrských oborech roste.

Podle údajů sdružení Women in STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics – věda, technika, strojírenství a matematika) se počet inženýrek ve Velké Británii v uplynulých pěti letech zdvojnásobil a v roce 2018 dosáhl 58 000.

Seat začal spolupracovat s katalánskou technickou univerzitou UPC (Universitat Politècnica de Catalunya) na jejím programu STEM ve snaze zvýšit pro ženy atraktivitu studia a práce v automobilovém průmyslu. Tato iniciativa se snaží propagovat technické obory mezi dětmi ve věku devět až dvanáct let. Obecně se má za to, že děti si již v tomto věku vytvářejí své profesní preference. Některé inženýrky, které pracují ve společnosti Seat, pořádají přednášky na středních školách a informují studentky o příležitostech, které na ně čekají po ukončení studia.

Mareike Grossová ze své pozice zásadním způsobem přispívá k tomu, aby byla síťově propojená mobilita budoucnosti bezpečná. Ve vývojovém oddělení společnosti Seat vede tým elektrických systémů a kyberbezpečnosti. „Velmi intenzivně pracujeme na digitální ochraně automobilů, aby byly zabezpečeny před hypotetickými útoky,“ vysvětluje Mareike Grossová.

Přestože vystudovala ekonomii, její kariéra byla vždy spojena s vývojem automobilů. Vyrůstala nedaleko Stuttgartu v Německu, města, které je baštou automobilového průmyslu. „Když jsem přišla do společnosti Seat, měla jsem velkou radost, že jsem viděla tolik žen, které pracují ve vývoji. Myslím si, že je opravdu důležité, že jsme zde, protože musíme utvářet mobilitu, která zohledňuje různé zájmy a potřeby, mobilitu, která zahrnuje vše,“ podotýká.

Podle studie, kterou vypracovala univerzita v britském Brightonu (University of Sussex) společně s Aarhuskou univerzitou v Dánsku, způsobí tyto zájmy a potřeby žen revoluci v prodejích elektromobilů. Ženy přikládají vyšší prioritu bezpečnosti a uživatelské přívětivosti, více sledují náklady a kladou větší důraz na ochranu životního prostředí.

Proto má mezi ženami větší potenciál také sdílení automobilů, což potvrzuje zpráva Evropské komise. Ženy například ujedou v ročním souhrnu kratší vzdálenosti než muži. Sdílení vozidel je přitom považováno za efektivnější při ujetí 15 000 až 18 000 kilometrů ročně.

Komentáře ke článku