Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Zkrášlovací kúra pro automobily

Zkrášlovací kúra pro automobily

Návštěva v lakovně Seatu

Wellness centrum, kabiny s tryskami, sauna a nejrozmanitější procedury... Tady najdete veškeré služby, které jsou obvyklé v nejexkluzivnějších lázeňských střediscích. Jediný rozdíl spočívá v tom, že tyto lázně, umístěné v provozních sektorech 2B, 4 a 5 výrobního závodu Seat v Martorellu (Barcelona), jsou určeny automobilům. Karoserie každého z nich absolvuje v lakovně zkrášlovací rituál trvající šest hodin, aby byla před prvním vyjetím na silnice zaručena nejlepší výsledná barva.

Rituál začíná v ponorných lázních, které se rozkládají na ploše více než 51 500 m2. Každý vůz tu má ke svým službám 314 pracovníků a 32 robotů. Karoserie devětkrát podstupuje očistnou proceduru v ponorné lázni střídavě s dalšími pěti sprchami. Poté jsou naneseny těsnicí prostředky. „Tímto způsobem chráníme karoserii před korozí a zabraňujeme pronikání vody a dokonce i hluku, protože používáme zvukově izolační nástřiky,“ vysvětluje Javier Pérez, vedoucí oddělení laků ve společnosti Seat.

Po všech procedurách, jimž jsou automobily podrobovány, jak v ponorných lázních, tak i v ostatních odděleních, následují procesy sušení a vytvrzování. Klíčovou roli v této fázi hrají pece. Těch je v celém procesu lakování šest. „Jednotlivé fáze vyžadují teploty v rozsahu od 45 do 180 stupňů Celsia, jimž jsou karoserie vystaveny po dobu 30 až 35 minut,“ zdůrazňuje Javier.

A nyní je automobil připraven vstoupit do výrobního sektoru 5. V něm se na ploše 119 500 m2 věnuje 587 pracovníků a 175 robotů výhradně zkrášlování karoserie. Prvním krokem je výběr odstínu z široké palety barev. „Barvy jsou stále sofistikovanější a jasným trendem je individualizace,“ tvrdí Jordi Font z oddělení barev a materiálů ve společnosti Seat. 

Lidé v této fázi výroby přenechali práci robotům

Například Arona nabízí více než 68 možných kombinací a nový Leon se jen těžce rozhoduje mezi tak exkluzivními odstíny, jakými jsou šedá Magnetic, Desire, červená Emotion, bílá Nevada, modrá Mystery či černá Midnight.

Zatímco v ostatních lázních se při terapiích aplikuje síla vody proudící pod tlakem z trysek, zde jsou používány k lakování. Na každý vůz se přitom spotřebuje dva a půl kilogramu laku.

Karoserie se lakuje ve stříkacích kabinách se specifickou výbavou a teplotou v rozsahu od 21 do 25 stupňů Celsia. Ventilační soustava zabraňuje vniknutí i těch nejmenších částeček prachu. Veškeré stříkací práce má na starosti 84 robotů. Ty nanášejí celkem sedm vrstev laku, z nichž každá má tloušťku vlasu, ale současně je tvrdá jako skála. „Naším cílem je dosáhnout vynikajícího vzhledu, který však musí být také schopen dlouho odolávat zubu času,“ dodává nakonec Javier.

Poslední procedura ověřuje, zda všechny předchozí přinesly dokonalé výsledky. Vozidlo pod červeným světlem projíždí snímacím zařízením. V něm je umístěno 28 kamer, které rychlostí 42 snímků za sekundu pořídí ne méně než 50 568 fotografií během 43 sekund. Tím je zkontrolován každý milimetr povrchu karoserie, aby bylo zaručeno, že je prost jakýchkoli vad nebo nedostatků. Po návštěvě wellness centra pro automobily jsou vozy Seat připraveny vyjet na silnice a ukázat svou opravdovou barvu.

Komentáře ke článku